Skördare

Valmet 901.3 - 4 eller 6 hjulig?

44 inlägg 18687 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19568 Vi har dom vanliga valmetspakarna med en vippa uppe till vänster på högerspaken. Tycker det fungerar ypperligt när man ska styra in aggregatet bland träden, då vippan för utskjutet sitter fram på samma spak och rotatorn i samma spak. Minispakar har jag testat en gång i slutavverkning med en 911:a med 350. Då gick det väl hyggligt, men i gallring med tex svårkvistad contorta då man måste gå in ofta och köra manuell matning och kap tror jag det är betydligt smidigare med dom "gamla" spakarna där man har alla knappar tillgänglig hur än man vrider spakarna. Jag kanske är konservativ men.....Ska se om jag kan fota spaken, men hur beter man sig för att få in den här isåfall??(Vi kanske måste starta ett nytt ämne...)

Avatar Fallback
tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19575 Tycker valmets minispakar är kanon där man har alla knappar man behöver längs "ryggen" av spaken där man kan mata manuellt, kapa manuellt mm så man har allt nära sig där oxå.

Om du tar ett kort kan du ladda upp det i fotoalbumet längts upp!

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19604 Tycker dom ser lite "kladdiga" ut minispakarna med knappar frampå. Om jag skulle ha en valmet blev det nog Excidors paletter. Lika som sitter i cat skördarna. Tycker dom var kanon!
Är en med 941 som kör så här,så det ska ju funka iallafall.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19612 Hej,
Som info kan sägas att mer om Access finns här:

Cranab Access

Och i senaste numret av Trucking, är det kanske eran maskin Matsimon?

Funderade f.ö att dela av denna tråden och flytta in Access relaterade ämnen till tråden ovan, men avvaktar än sålänge...

Avatar Fallback
Herr Krånglin  
#19706 --------------------------------------------------------------------------------

Hej allihopa ...
Ville bara säga att jag kör en 4 hjulig 911.3 med långkran och 350...
Sveriges enda 4 hjuliga 911.3 när den beställdes .
2 år gammal nu iofor sig.
och i brantkörning och stenkörning är den ett enda stort mörker.
Blir väldigt enkelt 3 hjulig .
Men i fin terräng är den som en dröm riktigt smidig .
Kör beståndsgående med den så fort det går.
_________________
Thunder

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19735
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Som info kan sägas att mer om Access finns här:

Cranab Access

Och i senaste numret av Trucking, är det kanske eran maskin Matsimon?

Funderade f.ö att dela av denna tråden och flytta in Access relaterade ämnen till tråden ovan, men avvaktar än sålänge...


Hej! Nej, har inte varit med i den tidningen. Var det med en Valmet med accesskran i den?
hälsn
/Matsimon

Avatar Fallback
valmet 901  
#19745
matsimon skrev:
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Som info kan sägas att mer om Access finns här:

Cranab Access

Och i senaste numret av Trucking, är det kanske eran maskin Matsimon?

Funderade f.ö att dela av denna tråden och flytta in Access relaterade ämnen till tråden ovan, men avvaktar än sålänge...


Hej! Nej, har inte varit med i den tidningen. Var det med en Valmet med accesskran i den?
hälsn
/Matsimon
Hej matsimon! eftersom det inte finns så många med access än så undrar jag vart ni kör nånstans,kanske va eran vi tittade på igår som swelog ska byta in snart???

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#19747
matsimon skrev: Hej! Nej, har inte varit med i den tidningen. Var det med en Valmet med accesskran i den?
hälsn
/Matsimon


Hej,
Javisst var det det, tror iaf det var det senaste numret.
Ska försöka leta upp den, eller kanske nån annan kan verifiera.

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19757 Hej matsimon! eftersom det inte finns så många med access än så undrar jag vart ni kör nånstans,kanske va eran vi tittade på igår som swelog ska byta in snart???[/quote]

Hej valmet 901! världen är bra liten! Det ante mej när du talade om att ni väntade på ett inbyte på swelog! När jag ringde min jobbarkompis talade han om att säljarn hade varit på besök med en spekulant.....

Var det du som var spekulant, eller är du anställd? Hörde ni hade en 901:a med bomkran, årsmodell?

- Vad tyckte ni, fortfarande intresserad?

mvh/ Matsimon.

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19758
Admin@skogsforum skrev:
matsimon skrev: Hej! Nej, har inte varit med i den tidningen. Var det med en Valmet med accesskran i den?
hälsn
/Matsimon


Hej,
Javisst var det det, tror iaf det var det senaste numret.
Ska försöka leta upp den, eller kanske nån annan kan verifiera.


Hej! Bussigt, annars kanske man får köpa ett ex.

Avatar Fallback
valmet 901  
#19853 Hej Matsimon...hehe ja visst kan världen va liten ibland,det va lite kul de här tycker jag, jo jag är anställd på en 00:a med 945.1, kör själv nu men vi letar en gubbe till, och ja vi är intresserade av eran maskin, verkade gå fint men vi har inte fått nå datum än när ni får eran nya så vi får se vad som händer,en liten fråga bara, det där 350 aggr som ni hade till låns gick det bra lr? blir det som följer med maskin som det låter å det va väl ett 350.1 eller? ojdå nu har vi nog komma ifrån ämnet lite kanske, sorry! HA EN TREVLIG HELG.

Avatar Fallback
valmet 901  
#19854
matsimon skrev:
Admin@skogsforum skrev:
matsimon skrev: Hej! Nej, har inte varit med i den tidningen. Var det med en Valmet med accesskran i den?
hälsn
/Matsimon


Hej,
Javisst var det det, tror iaf det var det senaste numret.
Ska försöka leta upp den, eller kanske nån annan kan verifiera.


Hej! Bussigt, annars kanske man får köpa ett ex.
Hej, jag tror vi har den där tidningen nånstans men det var en 4 hjuling å 11m kran med ett 330aggr,stod inget speciellt har jag för mej.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19855
Engstrand skrev:Tycker dom ser lite "kladdiga" ut minispakarna med knappar frampå. Om jag skulle ha en valmet blev det nog Excidors paletter. Lika som sitter i cat skördarna. Tycker dom var kanon!
Är en med 941 som kör så här,så det ska ju funka iallafall.



hallå! tänkte bara säga att kan hålla med dig om att dom ser lite "kladdiga" ut... men har provat att köra sån (kan tilläggas att det var första gången jag körde skördare) å när man väl lärde sig vilka funktioner knapparna hade så var dem skit bra! fick ett jävla flyt på de efter nån timme bara.. och man trycker inte fel så man kan tro i och med att dem är så små!


Mvh Jonas

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19859
valmet 901 skrev:Hej Matsimon...hehe ja visst kan världen va liten ibland,det va lite kul de här tycker jag, jo jag är anställd på en 00:a med 945.1, kör själv nu men vi letar en gubbe till, och ja vi är intresserade av eran maskin, verkade gå fint men vi har inte fått nå datum än när ni får eran nya så vi får se vad som händer,en liten fråga bara, det där 350 aggr som ni hade till låns gick det bra lr? blir det som följer med maskin som det låter å det va väl ett 350.1 eller? ojdå nu har vi nog komma ifrån ämnet lite kanske, sorry! HA EN TREVLIG HELG.


Hejsan! Jo hon går fint, gamla bettan!
350 aggregatet vi hade till låns gick i princip problemfritt, bytte ett antal matarvalsslangar, en rem till kapkontrollen. Bytte inga pulsgivare. Men jag tror inte det hette "punkt ett". Det var inte rör till matarvalsslangarna och tiltlänken var av det tidigare utförandet. Men det fungerade riktigt bra!

Kan tala om att vi sköter om grejorna ganska bra(skryt). Smörjer aggregatet varje dag. Servar varje fredag. Försöker åtgärda felen innan dom uppstår(lät lite konstigt, men du förstår) Så jag tror grejorna är i skapligt skick!
Trevlig helg på dig själv!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).