Traktorer och processorer

Hur mångar hk till skogsvagn

25 inlägg 20227 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

skogssvinet  
#192549 När jag hade en lamborghini traktor 4wd med odriven skogsvagn så la jag boggin längst ut så man fick ganska många ton på på den drivande traktorn. Sen om man utrustar traktorn med frontvikter vätskefyllda däck, frontlastare etc så tror jag traktorn vinner ganska överlägset med många ton på dom drivande hjulen. Sen så går ju en 4wd mer problemfritt än en 2wd när man inte har kärran på. Har du tex en lastare på så är ju en 2wd betydligt sämre.
Gick in på hemsidan och det var som jag trodde. Den hydrauliska drivningen är väldigt begränsad med en dragkraft på bara 2000 kp . Går inte jämföra en hyraulisk drift med en mekanisk drift.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

skogssvinet  
#192550 På vintern när det är halt så kan du ha dubbelt så många kättingar på en 4wd än en 2wd. Och vagnen kan nog inte ha band och absolut inte kättingar. Och vagnens gummihjul driver inte speciellt bra på halt underlag.

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

rikard_e  
#192573 Jo klart, som jag sa bäst är väl 4wd på både vagn och traktor.

Och har man redan en 4hjulsdriven traktor så.
Jag har även en 4wd john deere 2250 på 62 hk+ piggkedjor.
Men jag skulle aldrig få för mig att dra in den i skogen med huggarvagn på.
Då skulle jag behöva hugga ner mer än jag behöver.


2000kp på alla vagnar? hur är det om det är navdrivt eller direktdrivt då?

Personligen hade jag hellre köpt en driven vagn och 2wd traktor för 50 000 + 80 000
än en fyrhjulsdriven traktor för 160 000 + vagn 50 000.

Som sagt, det hade passat mig, och för min skog, alla har olika förutsättningar och smak

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

andreaswehtje  
#192626 Tack för alla inlägg. Nu tror jag mig veta att om jag satsar på en 2WD taktor på 60 hk, vikt 3 ton+drivning på vagnen bör det kunna fungera bra på en vagn som väger max 5 ton och drivningsförhållanden goda. Rätt? Jag har idag en ATV óch skogsvagn med drivning och vet att drvningen är sisådär, går ju t.ex. inte att kontrollera den speciellt mer än på/av. Men i uppförsbacke eller när man fastnat så gör den det lilla extra som behövs. En fråga bara: varför är piggkedjor inget bra i skogen? Skadar dom trädrötterna med rötrisk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192634 Piggkedjor är de enda kedjor som gäller imho.

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

Brickan  
#192662
Slurfi skrev:Piggkedjor är de enda kedjor som gäller imho.
Kan man lita på att piggkedjor inte ger skador på rötter som öppnar för röta?

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

rikard_e  
#192680 Kvittar vad man än kör med så blir det skador.

Pigg eller ringkedjor är det som behövs i skogen.

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

OlaE  
#195945 Att jämföra ATV-vagnen med drift och en skogsvagn med drift tycker jag är en ganska avlägsen jämförelse.

Jag har ställbar drift i två hastigheter t.ex.
Och vill man ha bra styrförmåga samtidigt som vagnen puttar så handlar det om att välja rätt växel.

När vagnen puttar och drar så kan du få vagnen till att spåra mycket bättre samt att du slipper asa den så att säga.
Ger man fullt styrutslag på ramstyrningen och man har driften i rör sig vagnen annorlunda än om du bara hade försökt dra den efter traktorn med endast fullt utslag på ramstyrningen.

Vikten på en lastad skogsvagn är rätt mycket högre än vad ATV-vagnen kommer upp i.
Min vagn väger t.ex 4, 5 ton tom.

Tumregeln är väl att ju större hjul du har, desto lättare rullar du över hinder.
Jag har 22,5/600 på min vagn - samma hjulutrustning som på en mindre skotare och framkomligheten är därefter.

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195969
skogssvinet skrev:När jag hade en lamborghini traktor 4wd med odriven skogsvagn så la jag boggin längst ut så man fick ganska många ton på på den drivande traktorn. Sen om man utrustar traktorn med frontvikter vätskefyllda däck, frontlastare etc så tror jag traktorn vinner ganska överlägset med många ton på dom drivande hjulen. Sen så går ju en 4wd mer problemfritt än en 2wd när man inte har kärran på. Har du tex en lastare på så är ju en 2wd betydligt sämre.
Gick in på hemsidan och det var som jag trodde. Den hydrauliska drivningen är väldigt begränsad med en dragkraft på bara 2000 kp . Går inte jämföra en hyraulisk drift med en mekanisk drift.



Jag tycker 20000N i dragkraft verkar vara mycket för en robsondrift. Det motsvarar att du lägger 500kg per "däcksribba" om vi antar att bara en ribba i mönstret ligger i angrepp åt gången. Ja menar det handlar om 500 kg på en yta av vad då....1x10 cm?
Går det verkligen få över så mycket kraft?

Avatar Fallback

Re: Hur mångar hk till skogsvagn

Pe_Er_79  
#395721 Detta kan vara intressant läsning för den som funderar på en Kranman T5000. http://www.alltomgarden.se/2013/05/27/v ... ltraktorn/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).