Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV med kranman eller avestavagn

16 inlägg 13802 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV med kranman eller avestavagn

bulten1  
#192980 Är det någon i Jämtland eller Västernorrland som har ett fyrhjuling ekipage med en Kranman eller Avestavagnen hydraliska huggarvagnar. Jag skulle gärna komma och titta på dylikt ekipage som är i drift och hopmonterat. Funderar på att köpa något liknande men med tanke på pengarna så skulle jag vara intresserad av att få "känna" på grejorna. Hoppas någon är villig till en visning, tack på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

mrvimek  
#193017 finns en avesta tor ja att de var i indal men vet inte vem de är tyvärr :)

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

jixxer  
#195632 Kan rekomendera dig att ringa Markus edlund på MES-smide han har en demovagn en Avesta 4.2H. Nr 066122000

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Hema  
#195699 Avestavagnen har väl ett bättre rostskydd.
Jag själv har bara varit i kontakt med Kranman, men måste säga att de är kunniga och mycket trevliga.

Tycker du ska satsa på 2-spak.

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Gremo95  
#195734 vi har haft både kranman och avestavagnen men kranman är mycket bättre än avesta och trevligare om något fel uppstår !

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Hema  
#195738 Gremo95: Det vore väldigt trevligt om du med denna erfarenhet kunde ge oss andra infon. Gärna vilka vagnar med resp. kranar du jämför. På vilka punkter som skillnaderna är störst osv.

Tack på förhand, väntar med stort intresse.

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Sune_  
#195741 Vad gäller bra och dåligt med Kranman vs Avesta kan ja inte uttala mig då ja enbart haft Kranman, men vad gäller garanti och hjälp är Åke på Kranman oslagbar! Vågar nästan garantera att det inte finns nån som slår dom på fingrarna vad gäller kundbemötande och hjälpsamhet om något går sönder eller krånglar.
Ja pratade t.ex med en herre på en maskinvisning som hade en 6 år gammal kranmanvagn som hade börjat sjunka på lyftcylindern, han ringde och tänkte fråga vad dom trodde det kunde va, tog 3 dagar så hade han nya slider (nåt i ventilpaketet iaf) hemma, gratis.

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

skogssvinet  
#195747 Jag har avestavagnen 3,4 och är väldigt nöjd med den.
Här är några fördelar som jag kommer på på dom olika märkerna.
Avesta
rostar inte
stark drift
lånt utskjut men svindyrt
stark winch
bogiieförflyttning

kranman
bra service
starkare kran
billigt utskjut

Fyll gärna på med mer positiva/negativa funktioner/utföranden.

Håller med hema om att säger man att något märke är bättre än ett annat så får man ju faktiskt förklara varför, annars finns det liksom ingen vits med kritiken.

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

bulten1  
#195762 Tack för svar och kommentarer, men det känns som att tråden skenade iväg lite. Min enda fundering var om det fanns något ekipage i drift som man kunde få ta en titt på och eller provköra i Jämtland/Västernorrland. Att vagnarna är tämligen lika står ju klart, sedan att Avesta har flyttbar boggie är säkert jätte bra och kanske kommer på Kranman också framöver. Helt klart är att Kranman syns mycket mer i media med filmer och annonser plus att dom satsar på sin Bison också och det gör att man får en klar uppfattning av att det är ett expansivt företag som satsar vilket också gynnar mig som kund. Sen har jag också själv pratat med Åke på Kranman och ska man lägga till alla positiva komentarer så framstår Kranman som väldigt tillmötesgående och hjälpsamma. Man får väl hoppas att det genomsyrar hela Kranmans personal så inte allt står och faller med Åke. Det jag har skrivit här är mina egna synpunkter och funderingar och jag vill påpeka att jag inte favoriserar ena eller andra vagnen men det känns som att den gul/röda vagnen med tillhörande service och försäljnings nätverk är mer tillgänglig än den blå/silvriga vagnen. Och det finns fortfarande ingen som kan demonstrera ett ekipage?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

jixxer  
#195872 Lämnade ju info längre upp han har en vagn! han visar o låter dig prova om du vill de.

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Gremo95  
#195878 avestavagnen 3.4

den var klupigare och klenare i kranen och sen när stödbenet gick av på avesta vagnen ringde vi ner till dom och påpekade felet men det ända vi fick i gengäl var en utskällning hur vi kunde för stör stödbenet och vi var inte den första än kranman t1900

kranman
har bättre vinch
trevligare bemötande ringde ner när fästet till gripen gick av dom skickade både nya slangar och rotattor och fäste helt kostnadsfritt och var glad för att vi upplyste dom om felet
starkare kran
bättre markfrigång
kör dagligen med kranman och har bara haft ett fel på den

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195886 och MESén håller till i västernorrland närmare bestämt i Myckelgensjö

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Gremo95  
#195915 åsarna

Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

bulten1  
#195965 Jag tackar jixxer ska ringa och surra och höra vad han har att säga.
Och du Gremo95 menar du att du har en att visa? Ditt senaste innlägg var lite kryptiskt, bor du i Åsarna?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV med kranman eller avestavagn

Gremo95  
#196123 prata med bernt

Åsarna Skoterservice AB
Box 213
840 31 ÅSARNA

Tel 0687-303 75
Fax 0687-305 50
Mobiltfn 070-601 80 78
för han vet om det finns någon som har kranmanvagnar runt om jämtland

hälsa från simon i stockholm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).