Avverkning (slutavverkning)

Risk för länstyrelseangrepp?

11 inlägg 7266 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Risk för länstyrelseangrepp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195826 Idag besökte jag det enda område där jag inte gjort någon åtgärd under min tid som skogsbrukare. Det är blockigt och brant delvis och lutar rakt ner i en sjö. I 1979 års skogsbruksplan står det: Areal 4,3 haHuggningsklass G2. 65 år, Bonitet 4,0, 190m3sk/ha Trädslagsfördelning Tall 30% Gran 50% Löv 20%. "Välslutet. Ingen åtgärd under planperioden"
Sedan dess har det gått drygt 30 år och nu är det hög tid att sopa rent.
Det finns ett antal ca 30 grova gamla vindfällen. Ungefär lika många stående torrträd. Ett tiotal grova gamla aspar. Några ormbunksliknande växter som växer på ett stort stenblock.
Vad gör man bäst?
1. Slänger in en avverkningsanmälan och hoppas att de aldrig går dit.
2. Ringer och säger att man har en biotop som de kan få köpa.
3. Underröjer hela området. Hugger upp en väg och gör ved av de stående torrträden. Kapar upp vindfällena, slänger dem under traktorn och kör över dem.
4. Kanske överdriver man problemet för att man är ovan att ha naturvärden? En avverkning med hänsyn är helt ok?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195836 Även om du haft självgallring under de år som gått borde det stå 300 m3sk per hektar. Om du vill gör en så kallad grön skogsbruksplan så torde detta område vara lämpligt för NO (naturvård orört). Alternativet är ju att slutavverkningsanmäla det vilket är frestande då det står över 1000 m3f där, jag skulle nog göra så men risken är att de döda träden ställer till det för dig. Tjänstemannen kan få för sig att det är en nyckelbiotop.

Går det att köra traktorn dit så skulle jag ta rätt på vinfällena (du är ändå skyldig att göra det enligt lagen) och göra en försiktig underröjning. Då det är gjort så slutavverkningsanmäler du det i kombination med att spara lövträd av björk och asp och de som ändå är döda.

Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195842 Vindfällena är i varierande grad av förruttnelse. De duger knapp till att bygga väg av. Men det är sånt som tjänstemän kan gå igång på har jag förstått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195846 Bilder? Är det svårt att avverka tror du?

Om du tar dit någon certiferad skogsköpare, vad hade han/hon sagt? Pröva där innan du blandar in myndigheten?

Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195848 De köpare jag har kontakt med skulle absolut inte tveka en grisblink. 8) Större delen av området går att avverka utan direkt tekniska hinder. Ingen har sagt att allt ska vara enkelt. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195852 Avsätt de jävligaste 10% till naturvård?

(Och så kan du plockhugga när ingen ser...)

Användarvisningsbild

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195853 Jag har ett område som är på 3,2 ha. Det gränsar mot åker, två bäckraviner och Ångermanälven. Det värsta är att det också finns fyra sommarstugor där och en 50 m lång nipslänt ner mot älven. Skogen är 80 år med mer än 50% löv, bitvis är det mycket lång och fin björk och tallskog och bitvis är det brant och krokig skog. Jag har avverkningsanmält det som en föryngringsavverkning, kommer att kalhugga hälften och spar en skärm med lövträd på hälften. Skogsstyrelsen tyckte det var ok, dock vill de att jag har samråd med sommarstugorna, vad är det? Efter det så det är väl bara att dra igång antar jag, dock väntar jag på en prisuppgång, vi får se hur det ser ut nästa år.

Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195864 På 90 år blir det inga nyckelbiotoper. det är nog en vanlig averkning med många vindfälllen.
Och torrträden beror på för lite gallring.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195880 Man kanske oroar sig i onödan. Det vore ju synd att ödelägga naturvärdena om man inte är tvungen för att få ha marken kvar. Men man vet inte vad en biotopjägare kan få för sig om han har fått nya arealmål att uppfylla.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Fredrik Reuter  
#371426 Hur har det gått @skogsola ?

Avatar Fallback

Re: Risk för länstyrelseangrepp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371445
1454788293_img_0897.jpg
Kul att den här tråden vaknat till liv! Första året så manuellhögg jag en väg rakt in i skiftet. Förutom vägträden så högg jag dt som var torrt och inte alltför ruttet till ved. Det mest ruttna kapade jag bara ner. Andra året var vi i närheten med en liten skördare och gjorde ett "mini hygge" på kanske 0,2 ha där vi högg rent kring ett tiotal stora aspar som vi givetvis lämnade. Tredje året gallrade vi lite mot sjön. Blev en vacker timmerställning. Så gjorde vi ytterligare ett minihygge på en kulle med utsikt mot sjön. Där lämnades det grova björkar. I år hade jag några vindfällen där som jag högg upp och fortsatte hugga tills det blev en vettig leveransvolym. Planen är att plantera minihyggena med tall till våren och sen fortsätta att plockhugga lite. Under mellantiden så har jag haft en skogsbruksplanläggare gående här. Han sa ungefär som att: "Bra att du rotat lite i det där". Han hade också känt biotopvibbar. Det är en väldigt vacker plats. Men det är roligare att göra något med det än att det skulle lämnas till byråkraterna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).