Traktorer och processorer

Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

54 inlägg 26546 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Tosca  
#195721 Försök om möjligt torka ur bottnen av tanken om du kommer åt.
Kan samlas en del avlagringar där.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195743 Jag skall se om jag kan få ner näven för att torka rent tanken!

Tanken tömdes och det som genom påfyllningshålet inte såg så bra ut visade sig vara "filmjölk"! :sad: Måste ha kommit in rätt mycket vatten i systemet. Kan vara kondensvatten om tanken inte är tillräckligt fylld plus att några skruvar till locket/tuben på ovansidan saknades.

Andra idéer???

Det jag trodde var en filterburk bakom tanken visade sig vara en tom burk...:???:
Borde det inte sitta ett filter här???

Var kan man isåfall få tag i ett sådant???

Lite bilder:
DSC02567 (Medium).JPG


DSC02571 (Medium).JPG


DSC02570 (Medium).JPG


DSC02569 (Medium).JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Tosca  
#195750 Det kan vara svårt att hitta ett filter som passar när nu någon gjort rent hus i burken.
Enklast för dig är nog att leta reda på en komplett filterhållare som passar mot röranslutningarna.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195764 De där cylindrarna i tanken ser ut som sugsilar tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

BM-röd  
#195766 I Ösa-busterns hyd-tank så sitter det så enkelt som Boxerns motorolje filter! Skulle det kunna vara så enkelt på Boxern ochså?

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195772
BM-röd skrev:I Ösa-busterns hyd-tank så sitter det så enkelt som Boxerns motorolje filter! Skulle det kunna vara så enkelt på Boxern ochså?


Var sitter det filtret??? Inuti tanken månne? Där sitter endast det som Mr-Hemek benämner sugsilar.

Sedan funderar jag på om ett vanligt motoroljefilter kan ha tillräcklig kapacitet för den pump som sitter i fronten? :???:
Senast redigerad av Risarvaren lör 24 nov 2012, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195774
Mr-Hemek skrev:De där cylindrarna i tanken ser ut som sugsilar tycker jag.


Det verkar ju troligt, någonting måste ju grovfiltrera oljan innan utpassagen.
I bulan som man ser i botten av tanken sitter även sugledningen ut så din förklaring hänger ju ihop.

DSC02572 (Medium).JPG
Ner med handen i tanken och prova att vrida, se där, filtren var ju lätta att plocka loss!!! :grin: Mycket gegga som samlats på dem! :shock: Rengöring på sin plats tror jag bestämt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Skogshuggarninorr35  
#195781 Hade jag varit i din sits skulle jag ha bytt ut den filterhållaren mellan tanken och hytten till en ny komplett filterhållare, då får du lättare tag på filter.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195783
Skogshuggarninorr35 skrev:Hade jag varit i din sits skulle jag ha bytt ut den filterhållaren mellan tanken och hytten till en ny komplett filterhållare, då får du lättare tag på filter.


Jo,
så har jag tänkt göra. Skall ta bort burken och ta med den hem till Södertälje och leta rätt på något komplett liknande.
Vinner nog en hel del på det i längden vad gäller servicevänlighet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

BM-röd  
#195996
Risarvaren skrev:
BM-röd skrev:I Ösa-busterns hyd-tank så sitter det så enkelt som Boxerns motorolje filter! Skulle det kunna vara så enkelt på Boxern ochså?


Var sitter det filtret??? Inuti tanken månne? Där sitter endast det som Mr-Hemek benämner sugsilar.

Sedan funderar jag på om ett vanligt motoroljefilter kan ha tillräcklig kapacitet för den pump som sitter i fronten? :???:


Filtret sitter inuti tanken i direkt anslutning på returledningen! (3/4") Inte tycker jag att det verkar vara något problem med kapaciteten! har mätt mottrycket kommer inte i håg hur mycket men det var inget anmärkningsvärt iallafall! Pumpen ger 32,5m/lit vid 1000r

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#196649 Hmmm, tyckte nog det var en större rördimension än 3/4" i tanken... Skall kontrollera nästa gång jag är på plats.

Ser att Olssons i Ellös har spin-on filter för hydraul, jag gissar att oljan då kommer in i hålet i centrum och sedan helt enkelt flödar ut genom de mindre hålen mellan inloppet i mitten och packningen.

Ja ÖSA-pumpen kanske inte ger mer än 32,5liter per minut?

Alternativt så har exempelvis både Weimer och Olssons i Ellös nya kompletta filterfästen med spin-on som borde gå att anpassa till traktorn med lite möda men utan att bvara allt för komplicerat.

Lätt att byta filter utan att behöva öppna tanken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

BM-röd  
#196769 Kan väl vara grövre ledning på en grövre traktor!

Jag har ochså för mig att det är den vägen oljan passerar filtret!

ÖSA-pumpen ger säkert mer än 32,5l vid 1000/varv på Boxern! jag skrev vad jag har för flöde i genom Boxer motoroljefiltret i Ösa-Bustern! Och den pumpen är nog bytt några gånger dom 47 senaste åren! Vilket flöde det är orginal har jag inte en aning om! Lillnallen ska ha 40l vid 1500r

Låter som ett bra och enkelt alternativ med komplett filterenhet! Bör inte vara så svårt att hitta insats till befintlig filterhållare men det lär väl fattas mera grejer som nån fjäder och gummi plugg mm!

Mindre med sull!

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203556 Lite fix av Ösavinschen har det blivit, rullade av resterna av en knögglig vajer. Jag hittade inte riktigt vad jag sökte eftersom låsningen fattades. Fanns bara en krokig skruv som gick av bums när jag tog lite i den. Borrade bort den. Skall se om det går att gänga upp med M12 och sedan en M10 insatsgänga istället. Alternativt så skulle det kunna bli en M12 skruv.

Ny klack beställd hos Svärds Skogsdelar i Alfta!

DSC02906 (Medium) (Small).JPG

Tom vinschtrumma och en krokig skruv

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203562
DSC02895 (Medium) (Small).JPG
Två spakar fattas, hög-/lågreglaget nedanför gula skylten plus frikopplingsreglaget upptill

DSC02893 (Medium) (Small).JPG
Växelväljarspaken gängas fast i hålet, som jag misstänkte så är det UNF-gängat. Med lite tur hittade en lång gammal skruv som passar fint. :grin:

Bara att kapa till lämplig längd, gänga upp ändan metriskt och sedan försöka hitta en lös svart plastknopp. Dessvärre kärvar den men jag tror (hoppas) att om man lossar de fyra skruvarna så går det nog att fixa.



DSC02894 (Medium) (Small).JPG
Nästa bekymmer som är lite större (eftersom jag inte förstår hur den fungerar) är frikopplingsmekanismen. :roll:
Spaken saknas som synes. Plungen finns kvar och är lätt att plocka ut men hur fungerar den? Det mittersta hålet är gängat medan det sitter en fjäder i det främre.
Skall spaken vara monterad i mittersta hålet i någon form av led samtidigt som fjädern påverkar spaken så att plungen trycks in?
Kan någon hjälpa mig med detta? :roll:


DSC02908 (Medium) (Small).JPG
Plungen löper lätt men hur och vad påverkar den? :shock:

DSC02909 (Medium) (Small).JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#203566
DSC02948 (Small).JPG
Låsklacken som håller fast vajern på vinschtrumman kom idag. Supersnabb leverans från Swärds! :grin:

Priset på 80 spänn tycker jag inte verkar vara något att bråka om heller, dessvärre har han inga spakar.
Kanske någon på Skogsforum har ett frikopplingsreglage och ett växelreglage att sälja????

Hålet duger för M10 men kanske det är bättre att borra upp lite för en M12, då blir problemet att skruvskalle med hylsa inte får plats... :cry:

Kanske en gänginsats är det bästa ändå...
Hur bra fungerar dessa i ett genomgående hål???

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).