Skördare

Diagivar strul

16 inlägg 12659 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Diagivar strul

skogsjan695xl  
#195572 Nån mer här som bytt onormalt mycke diameter givare på 340 (451) Vi har nu bytt 4st på 3500 h. Jag tycker det är alldeles för mycket, det är ju inte så roligt att byta och stifta om kabel. Klavning är väll minsta problemet.



   TS
Avatar Fallback

Re: Diagivar strul

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195672 Vad är det som händer med dom(Felorsak elekroninskt / mekaniskt haveri)?

Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#195726 De tappar 0 läget eller pulser på minus sidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diagivar strul

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195825 Vet inte vad det är för diamerergivare på 340 men jag rev isär en på mitt 350 efter strul, o det hadde ärjat på kontakt o kretskort inne i givaren.Med den ökade nederbörden o ingen torka så ökar dessa problem.Grejorna som tillverkas idag är både dyrare o sämre hållbarhet på.Har du rivit isär någon givare?

Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#195829 Nästa gång en går söndet ska vi leta reda på annat fabrikat om det finns vättre. Har nlgra givare liggande som jag ska ta isär och titta på. Det var iaf torrt och fint inuti givarhusen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diagivar strul

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195849 Samma här såg inget på givaren,va svår att få isär tätad med riktig kabelgenomföring o oring i aluminiumet,packbox där axel går ut,kommer även fett vid axel när man smörjer kniv så fukten måste kommit genom kabelgenomföringen.Vet inte om man ska jobba sig med att försegla det hela med tex spray som näms i tråden om lillebror.Har inte namnet på givaren framme men det var nåt på Lidhe.....

Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#195874 Leinelinde skulle jag gissa på. Vet en som fyllde husen med silikon men det är nog mindre trevligt att få bort om man måste byta igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diagivar strul

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195879 Rätt så hette dom.Man skulle ju kunna fylla själva givaren bara.

Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#195887 ja nått måste man kunna göra, de är ju som sagt inte gratis och tar ändå några timmar innan de är bytta och inkalibrerade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diagivar strul

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195896 2600 till 350.Tycker det går ganska fort att byta sen kör jag kalibrering mot mätrör o sen får man hålla på lite mer med klaven.Tycker det jobbigaste är att när man är riktigt nöjd så blir man sparkad i knävecken igen.

Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#195908 Dessa går på nästan 4000. Jag kör en brytpunkts kalibrering sen klavar jag 5-10 träd så brukar det bli bra. Men som du säger, man får vara nöjd ett litet tag tills det är dax igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#196178 Fick idag ett samtal ifrån SP maskiner om dessa givare, de tyckte detta var konstigt och vill jag skulle skicka ner dom givare som jag har kvar.
SP verkade vilja veta vart felet ligger medan Komatsu inte bryr sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Diagivar strul

tantgron  
#196204 Vår servicetekniker på Komatsu (i Finland) sa att det är mycket viktigt att givaren är 100% centrerad och rak, "Annars går den slut på bara några hundra timmar". Kan det vara något sådant problem?

Leine & Linde har ( i min smak) mycket bra givare och bra kundsupport, beställ direkt av dom nästa gång du behöver givare. Ha bara en av dom trasiga till hands när dom frågar efter komponentnummret. Kan även tänka mig att dom kan undersöka varför givarna går sönder.

Hoppas du hittar felet!

Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

skogsjan695xl  
#196219 Tror inte det är felet, går inte att få ihop givarhuset om den sitter snett, ja med våld går det.
En av givarna är bytta av Komatsu själva och samma givare bytte jag förra veckan, den hade då gått 1500 timmar.

Har haft leine linde i ett logmax förut utan problem.
Men vi har 2 skördare till med samma agg och aldrig bytt en diagivare.
SP ska undersöka varför givarna gått sönder, fick se att dom 2 jag ska skicka in har tillverknings nr efter varandra trotts att dom är bytta 3 månaders mellanrum.

Jaja det kommer säkert att lösa sig, låt verkligen som SP vill veta vad det är som är fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Diagivar strul

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196318 Är det på samma sida lr på båda sidor de krånglar? Jag fick byta flera gånger på ena sidan men jag fick ett nytt dia.givar hus å sen verkar problemet löst. De verkade som att hålet som givaren är fastskuvat i var lite ocentrerat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).