Smålandshuggarn skrev:Skulle vilja veta hur den påfrestningen blir annorlunda eftersom lastvikten hamnar på samma ställe som me standardrede? Ja de fattar ja inte heller meningen me o göra, anledningen te o ha dämpat lastutrymme o hyttdämpning mm e ju att öka komforten för föraren men kör man dubbelt så fort som om man kör utan all dämpningen tar ju föraren lika mkt stryk, men boggilådor, däck o transmission går de ännu värre åt.
Enkelt det är ju samma princip som hävstång prova o håll ett järnspett med ena handen i ändan på spettet o håll det rakt ut, felet är att vikten hamnar så långt ut att det bryter o känner på för mycket där inne. Än om lasset slutar jäms med hjulen
är det hyffsad terräng då kan man med en als maskin exemplevis köra 2-3 kilometer snabbare då lastdämpningen tar bort alla stötar. än med en manskin utrustad med standard rede, det är även en enkel förklaring varför rätt många gröna förare brukar tippa med vagnen. Sen äre ju så med tez ALs så är ju varenda lass fullt till lastvikten. En standard skotare varierar ju det fulla lasset rätt mycket i vikt