Traktorer och processorer

Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

54 inlägg 26544 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#193826
totte skrev:Det där kan bli ett riktigt flådigt ekipage när den blir lite iordningställd!


Vi får se hur iordningställd den blir! Den skall främs vara en brukstraktor på en liten gård och därmed vara i god teknisk funktion.

- bromsar (de tar lite dåligt och "långt ner" och jag misstänker slitna belägg och eventuellt nya oringar och packboxar)
- Bussa om kran och grip (alternativt byta till runtomsvängande rotator och nyare grip)
- Se över elen och installera ordentlig arbetsbelysning
- Se över hydrauliken
- Vinsch, byta ut den avslitna wiren till en ny fin, rekommendation ovan var 50 meter 8mm men jag skulle vilja kunna vinscha ut hela kvistade stammar närmare basväg för aptering. Då skulle jag sedan kunna plocka dem med kranen utan att snirkla ut i bestånden.

Målsättningen är att få upp den i "ett bra bruksskick" och den skall få jobba redan i vinter.

Lackering är inte så prioriterat såvida jag inte hittar "aggresivt arbetande" rost, sådant måste prioriteras.
Senast redigerad av Risarvaren sön 18 nov 2012, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

totte  
#193835 Jomenvisst, gott bruksskick räcker bra för att en sån skall vara ett fint ekipage. Lackering är bara bonus.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195528 Vagnen har ju bromsar!!! Det var någon som nämnde att han sett en vagn med bromsar, jag var tvungen att titta lite närmare och såg att främre hjulen har bromsskjöldar och därmed borde ha bromsar bakom.

Hur manövrerades sådana här bromsar? De verkar vara hydrauliska och manövreras väl därmed separat? Men hur?

DSC02500_broms.JPG


DSC02501_broms.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

foton  
#195544 Hade en gång i tiden en kärra med den profilen efter en Röde Olle som gått i Småland! Nästan säker på att det var en Rottne.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195652 Nu skall oljan i hydraulsystemet bytas! Den ser inte särskilt fin ut och jag misstänker att den inte bytts på ganska länge.



:???: Vet någon om denna olja är helt skild från traktorns övriga oljor?
Anledningen till frågan är att en ren hydraulolja är ca 12 kronor billigare än en kombiolja. Om jag desutom inom kort måste byta olja igen för att "tvätta" bort all gammal smörja så känns det onödigt med den dyrare oljan om det inte är alldeles nödvändigt.

ÖSA-byggnationen inkluderar en separat oljetank på vänster sida om motorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

nordtravare  
#195669 oljan är skild från motorn men om hydrauloljepumpen är dålig suger den motorolja till hydraulen

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195670
nordtravare skrev:oljan är skild från motorn men om hydrauloljepumpen är dålig suger den motorolja till hydraulen


Hur gör den det?

:???: Det verkar som den hydraulpump som sitter under vinschen driver just vinsh, kran och annan eventuell ÖSA-utrustning.
Kan detta system på något sätt hänga ihop med traktorns övriga system?
Traktorn har vare sig hydraularmar eller kraftuttag bak men finns det någon annan hydraulik som härör till traktordelen och kan denna hänga ihop med ÖSA-hydrauliken? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Skogshuggarninorr35  
#195678 Kranen har allra säkert separat hydraulsystem, häll i vanlig mineralolja shs 32 t ex nå annat behövs inte i det gamla systemet.

Användarvisningsbild

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Skogshuggarninorr35  
#195679
nordtravare skrev:oljan är skild från motorn men om hydrauloljepumpen är dålig suger den motorolja till hydraulen


Sitter pumpen på vevaxeln suger den ingen olja från motorn, men sitter det en större transmissionsdriven pump kan den suga olja

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

nordtravare  
#195681 det gällde 650 men vad jag minns satt dom lika och en jantmännen montör sade det men jag kan ha fel .Det finns en tidigare tråd om en som renoverade en lika dan 350 dock ej med sådant drag.

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195685 Original hydraulpump sitter längst fram på motorns högra sida,där det brukar va ett urtag på frontens sida.
Klarar inte att se på bild om det stiter en pump där eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Skogshuggarninorr35  
#195706 Original sitter hydraulpumpen på sidan av motorn, men det kan ju sitta en extra pump monterad på vevaxeln också om det är separat tank.
Originalpumpen på boxern gav väl inte mer är 35 liter? (komplettera den som vet)
Då kunde dom sätta en större frontmonterad pump för att få högre flöde till kranen

Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195714
bengt.a skrev:Original hydraulpump sitter längst fram på motorns högra sida,där det brukar va ett urtag på frontens sida.
Klarar inte att se på bild om det stiter en pump där eller inte.


Klämmer in en bild på högersidan! :smile:
DSC02543 (Medium).JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195717
Skogshuggarninorr35 skrev:Original sitter hydraulpumpen på sidan av motorn, men det kan ju sitta en extra pump monterad på vevaxeln också om det är separat tank.
Originalpumpen på boxern gav väl inte mer är 35 liter? (komplettera den som vet)
Då kunde dom sätta en större frontmonterad pump för att få högre flöde till kranen


Jag klämmer in ett par små bilder på fronten. Hydraulpumpen verkar sitta bakom alltsammans och nog är den väl kopplad med en kardan bakåt mot vevaxeln?

DSC02549 (Medium).JPG


DSC02553 (Medium).JPG


Har bara hydraulolja 46 men det borde väl funka även det? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker info om en (ÖSA?) Skogsboxer -65

Risarvaren  
#195719 Dags för lite kvällsarbete i lampans sken... Skall tappa ur så mycket olja jag bara kan ur tanken till att börja med.
Något att tänka på? Mycket av den gamla oljan ligger ju kvar i ledningar och system.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).