Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunningsvagn till ATV

12 inlägg 14074 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lunningsvagn till ATV

Skogshuggarn  
#19489 Inget som direkt imponerade på mig, men kanske sevärt ändå?,,,,

Länk:

http://www.clivus-lunning.se/

Film:

http://www.clivus-lunning.se/wmv.htm



   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#19552 Skulle hehöva hen lunningsvagn till 4:isen... men funderar på att svetsa en själv. Får se när man tar sig tid till de. Har orginalhjulen från 4-hjulingen som ja tänkte använda. Köpa hubbar med bultdelning 4*100 från classes lr biltema. Fyrkantsrör kan man säker komma över från jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Lunningsvagn till ATV

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19566
Skogshuggarn skrev:Inget som direkt imponerade på mig, men kanske sevärt ändå?,,,,

Skogshuggarn:
Är det ATV-lunningsvagnar du inte är imponerad av, eller just den här tekniska lösningen?

Bucketman:
Det kanske finns medlemmar på forumet som har lust att visa sina egna lunningsvagnar och se snillrika tips inför ett hemmabygge.


//.D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19576 Ingetdera,,, Sundhult.

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#19595 Ja de kanske är någon som har något att visa upp... gör gärna de isf 8)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19597 Bara en tanke på den där lunings vinschen och det är att den kommer slå sönder sig själv efter ett tag. dessutom bromsa i en nerförsbacke? Hur går det eller om jag kör lite för snabbt o bromsar häftigt, får jag då en stock vält över mig? nej tack den där modellen ser rent ut sagtt förjävligt livsfarlig ut.

bättre använda lunings pulka eller annordning där stocken liger i fast läge hela tiden.

Användarvisningsbild
Robin  
#19598 Funderade också ett tag på att bygga en lunningsvagn, tyckte just den där modellen verkade rätt så smart ändå.
Finns billiga nav med bultmönster 4/100 på jula, 200;- styck.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19616
gossebear skrev:Bara en tanke på den där lunings vinschen och det är att den kommer slå sönder sig själv efter ett tag. dessutom bromsa i en nerförsbacke? Hur går det eller om jag kör lite för snabbt o bromsar häftigt, får jag då en stock vält över mig? nej tack den där modellen ser rent ut sagtt förjävligt livsfarlig ut.

bättre använda lunings pulka eller annordning där stocken liger i fast läge hela tiden.


Hm, bromsa med en lunningspulka i nerförbacke lär väl vara ungefär lika farligt? Det är klart att det blir mer friktion, men det blir ju ett stopp med den här vagnen.

//.D

Avatar Fallback
Bucketman  
#19656 Mja... ja vet inte om ja gillade själva mekaniken på den heller. Skulle nog hellre tillverka en "vanligare" model om de blir så framöver.

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19796 jag brukar använda boggivagnen som lunnare när det är
riktigt tunga rotstockar vinchar upp roten på bakre banken
så hänger den kvar i vajern till vinchen ut till vägen, har inte
upplevt att man behöver bromsa i utförsbackarna med en stor
stock efter snarare att man får gasa lite. :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback
Bucketman  
#19871 Jo tänkte oxå att man kunde använde boggie-vagnen till lunning. Men själva iden med en riktig lunningsvagn är väll att den blir mindre och smidigare.

Avatar Fallback
Fischer  
#21699
gossebear skrev:Bara en tanke på den där lunings vinschen och det är att den kommer slå sönder sig själv efter ett tag. dessutom bromsa i en nerförsbacke? Hur går det eller om jag kör lite för snabbt o bromsar häftigt, får jag då en stock vält över mig? nej tack den där modellen ser rent ut sagtt förjävligt livsfarlig ut.

bättre använda lunings pulka eller annordning där stocken liger i fast läge hela tiden.


Nja, där har du nog helt fel. Finns ingen möjlighet att slå sönder nåt där inte. Om du bromsar i nerförsbacke kommer naturligtvis stocken att lägga sig mot backen och stanna. Ska du välta får du nog fixa det själv :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).