Traktorn i skogen

Röja hagmark med vajerkran

20 inlägg 10842 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Talhagen  
#195340 Jag har tagit en del ris med Starkran. Om t ex en stor gran fallit på betesmarken
brukar jag kvista den och vinscha bort stockarna.
Drar sedan ut mycket vajer där stammen låg och
drar in alla kvistar så de ligger mitt på vajern.
Fäster öglan i blocket med krok och får så en snara som dras åt runt hela paketet.
Tar lite tid men funkar ok.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195350 Det var ju en intressant lösning. Lägger du det på kärran, eller kör du iväg med det direkt i kroken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Talhagen  
#195386 Har bara en liten kärra, så jag brukar dra upp det på den i den mån det går, men fortfarande med vajern spänd för att tippa "utanför" betesmarken på en plats där man kan elda.

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

stigfinnaren  
#195660
Talhagen skrev:Har bara en liten kärra, så jag brukar dra upp det på den i den mån det går, men fortfarande med vajern spänd för att tippa "utanför" betesmarken på en plats där man kan elda.


Detta är en utmärkt teknik, har själv använt samma teknik men helt utan kärra.
Funkar bra tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Röja hagmark med vajerkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196157 Alternativt så kör man ihop det okvistat och lägger på hög så att det kan flisas. Kollade med Södra just, pris för e-ved rundvirke var 200:-/m3fub, och motsvarande omräknat pris för flisat var 135:-/m3fub. :shock:

Så frågan är hur det går att dra ihop det okvistat med vajerkran och lägga på hög. Måste ju bli himla meckigt?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).