Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103757 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Edner  
#194048 Pust.
Jag lägger ner.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#194061
Edner skrev:Pust.
Jag lägger ner.

Tråden har tyvärr tråcklats in i en sicksacksöm långt från vedmaskiner. :-bd

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Edner  
#194315 Japp.
Det har jag bidragit till.
Ber om ursäkt.
Inte meningen att det skulle bli en så lång diskussion utanför ämnet tråden var ämnad för.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#195164 Äsch Edner avgifter hit och dit blir ju alla upprörda över.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TXVEg0hxsEE[/youtube]

Skulle funka bättre med längre virke. En effektiv lösning skulle vara avverkning längs väg. Känns tyvärr som dubbelhantering virket har passerat maskinen en gång redan.

Kommentera!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#195169 Då upplever jag processorn som man sätter på en grävmaskin eller traktor som en bättre lösning. Den där varianten som man trär över stocken och lyfter upp så stocken står rakt upp. Sedan klyvs och sågas stockarna och ned faller färdigkluven ved.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195215 De är ju så svindyra.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

stegmaster  
#195247
Slurfi skrev:De är ju så svindyra.


Vilka då?? Skördaren i vidoen ovan eller Igland processoren til Tompamannen?? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#195249 Den jag svamlade om vill jag minnas ligger på runt 70KSek. En sådan plus en begagnad grävare blir väl några ören billigare än en skördare...misstänker jag :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195255 Sjuttiotusen för grävmaskinsmonterad vedprocessor är dyrt tycker jag.
Jag tycker alla vedprocessorerna känns för dyra.
En skördare kan man ju använda även till annat än husbehovsveden, antar jag.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

vedförsäljan  
#195268 Tycker det går relativt långsamt mot vad den kostar en igland,dessutom blir veden dålig

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

stegmaster  
#195280
Slurfi skrev:Sjuttiotusen för grävmaskinsmonterad vedprocessor är dyrt tycker jag.
Jag tycker alla vedprocessorerna känns för dyra.
En skördare kan man ju använda även till annat än husbehovsveden, antar jag.


Jovisst, nytt er på tok för dyrt, derimot begagnad så er det billigaste vedmaskinen jag har köpt(ska funka som komplement til den "riktiga" vedmaskinen).
10tkr för processoren och 10tkr för hydraulikkaggregatet, priset even inkl. moms. 20tkr totalt.

Den ska få stå och tygga på klenare stammer, som ska bli ved åt oss själva.
Tenkte fastmontera den, så jag kan mata den med kranen (och even driva hydraulikkaggregatet med samma traktor) medan man laster det riktiga vedbordet til "stormaskinen".
Då blir det inget uppehåll med matningen at stockar, utan den går effektivt hela tiden.
Den går dessutan inte så langsomt som man tror, den har vel en cyklus på ca 5sek, så det er inte så illa. Den verkar langsommare en den faktisk er, då man inte ser momenten (kapning/klyvning).
Men at endast ha denna maskin, skulle jag inte villa ha, men som komplement blir det bra. :grin:
Ska komma med fler bilder när den er uppmonterat, som den ska stå.

Så her ser min ut.

DSC_2417.JPG





Och så här tenkte jag montera upp den.

igland2.jpg

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#195309
Slurfi skrev:Sjuttiotusen för grävmaskinsmonterad vedprocessor är dyrt tycker jag.
Jag tycker alla vedprocessorerna känns för dyra.
En skördare kan man ju använda även till annat än husbehovsveden, antar jag.

En skördare kan man ha till att skörda, en grävmaskin kan man gräva med...smaken är som baken. Att sälja okluven ved (som det blir med en skördare som kapar småbitar) till privatpersoner tror jag blir svårt. Dom flesta man känner som har skog brukar säga "att det ska isär". Visst, småpinnar, under 7-8cm i diameter torkar väl okej, grövre tycker jag ruttnar. Att sälja grövre okluvet blir nog en ganska decimerad marknad tror jag iaf.
Så jag röstar för grävmaskin och en Igland istället för skördaregrejen :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

värmSkog  
#195374 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6kBi-KQ21uw[/youtube]

Finns på många ställen här på forat så det är lika bra att den kommer med här också :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

snubblaren  
#195376 Det verkar vara bättre drag i den än i log maxen :)

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

värmSkog  
#195399 Han smyger nog manuellt med logmaxen för att få rätt längd, nog därför det går sakta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).