Traktorn i skogen

volvo baklastare

67 inlägg 71477 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

mannen  
#195036
johannes<3rottne skrev:
mannen skrev:
johannes<3rottne skrev:de är ju de som är hela grejjen med dessa maskiner, noll komfort! redig bål plåt komfort, skakar och låter som fan! :mrgreen: är en maskin som jag vill ha och krabba med på alla sätt och vis. vill även ha en boxer med och en 810, 2654 och kanske en 430 :mrgreen:


Bål = ball ?



eller häftig, ta de som du vill :smile:


Trodde nästan det men det var ett helt nytt uttryck för mig så jag var tvungen att fråga.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

mannen  
#195037
Skogshuggarn skrev:Volvo har ju många ggr gjort felet att "förbygga" sig runt samma motorkoncept, och där är väl 640´n ett lysande (trött) exempel. :???:

218 TD är mitt val bland 2 WD, och 641 i 4 WD version, och där får faktiskt 841án hänga m på ett litet hörn oxå. 8)


Nu har jag aldrig kört någon baklastare i 64x serien men jag tycker de låter väldigt trötta. Lite grann som att de snarkar sig fram.

Ska man ha någonting häftigt tycker jag man skall kika lite på 1641'an.

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195041 Förväxla inte 640 med 641 den extra cylindern gör stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195052
mannen skrev:
Skogshuggarn skrev:Volvo har ju många ggr gjort felet att "förbygga" sig runt samma motorkoncept, och där är väl 640´n ett lysande (trött) exempel. :???:

218 TD är mitt val bland 2 WD, och 641 i 4 WD version, och där får faktiskt 841án hänga m på ett litet hörn oxå. 8)


Nu har jag aldrig kört någon baklastare i 64x serien men jag tycker de låter väldigt trötta. Lite grann som att de snarkar sig fram.


Beror mycket på hurpass kry convertern är,,,ja på 641án då förståss.


mannen skrev:Ska man ha någonting häftigt tycker jag man skall kika lite på 1641'an.


Då är vi sas "i en annan del av Köping", när det gäller LM, men en 846 räcker gott tycker jag :lol: 8)

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarninorr35  
#195053
Slurfi skrev:Förväxla inte 640 med 641 den extra cylindern gör stor skillnad.


Du menar 218 va?

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195060 640´n är byggd runt 218 konceptet med den 3 cyl 1113 motorn,,,, skillnaden är bara att man häng dit Converter/fördelningslåda/banjo m planetväxlar (4 WD), och 3é funktion,,,,inte undra på att den är trött!.

641...den fick större motor/en cylle till,,,,

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Jeep  
#195068 http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=pjagYkTRoZk&feature=endscreen

Kanonfränt!!! 8)

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#195101 är de nån på forumet som äger en lm? kanske har några bra filmer :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195105
johannes<3rottne skrev:är de nån på forumet som äger en lm? kanske har några bra filmer :mrgreen:


Jodå!

Den här LM 840 har jag varit med och renoverat Powershiften/Convertern på,,, motorn är en turboladdad TD 70 som skohornats ner för att ge lite extra "tryck" i grushögarna,,,haha 😈

First run/uppstart nya motorn!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IpnLGHi4y98[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195122 Många skoterförare som man velat str_pa i sina dar 😡 , men den här 846án fixar vägen,,,ingen baklastare iofs, och föraren (?), är väl aningen ung, :geek: haha,,,

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=boFsCsVh4HY[/youtube]

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Volundsmed  
#195184
Skogshuggarn skrev:
johannes<3rottne skrev:är de nån på forumet som äger en lm? kanske har några bra filmer :mrgreen:


Jodå!

Den här LM 840 har jag varit med och renoverat Powershiften/Convertern på,,, motorn är en turboladdad TD 70 som skohornats ner för att ge lite extra "tryck" i grushögarna,,,haha 😈

First run/uppstart nya motorn!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IpnLGHi4y98[/youtube]



den maskinen vill jag se ta i! verkar vara ett redigt kraftpaket! :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

volvo bm  
#195241 Vad kostar en converter? Hur mycket jobb är det med att byta?
Har erbjudande om att köpa en 640 dock med behov av converter byte bla..

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195242 Ta uppgifterna med en nypa salt, folk vet ofta inte om det är fel på själva convertern
eller vad det eg är för fel.
Det skulle tex kunna vara bara nån lamell eller ventil som är sliten.

Användarvisningsbild

Re: volvo baklastare

Skogshuggarn  
#195243
johannes<3rottne skrev:[
den maskinen vill jag se ta i! verkar vara ett redigt kraftpaket! :mrgreen:



Tror att motorn/TD70´n ursprungligen var avsedd för en F 86á, så det är nätt upp dubbla antalet "dieselpållar" jmf med standard i 840. 😈
"Sången" från Turbon är iaf underbar "musik",,,, :lol:

Edit: Motorn var egentligen avsedd för en N7á.


volvo bm skrev:Vad kostar en converter? Hur mycket jobb är det med att byta?
Har erbjudande om att köpa en 640 dock med behov av converter byte bla..


Vad är felet?,,,, drar den dåligt, eller inte alls?.

Avatar Fallback

Re: volvo baklastare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195265
volvo bm skrev:Vad kostar en converter? Hur mycket jobb är det med att byta?
Har erbjudande om att köpa en 640 dock med behov av converter byte bla..



Steg 1 när man skall fundera på lastmaskin är att först skilja på "converter" och den faktiska växellådan (i 640/641/642/840/841 är det en låda med 2 powershiftsteg och fram-back samt 2 mek växlar "hög-låg", på BM språk heter den hydraultransmission HT65).

Convertern eller momentomvandlaren är sällan ngt bekymmer med. Börjar saker slira är det oftast i växellådan problemet är. Visst kan det vara skitfel som urkopplingsventil e dyl som spökar men jag är rätt övertygad om att säljarna har undersökt och upptäckt att det är svindyrt att repa. En byteslåda kostar mumma (kolla exv BA trading) och skruva baklastare är bara för masochister.

MN

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).