Avverkning (slutavverkning)

SORTERING

9 inlägg 5224 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SORTERING

skogare  
#195044 Hur sorterar ni när ni kör grot anpassat



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: SORTERING

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195063 Vänster:
Massaved närmast maskin
Timmer i mitten
Klentimmer/kubb änhar bort

Höger:
Klentimmer/kubb närmast maskin
Timmer i mitten
Massaved längst bort

Avatar Fallback

Re: SORTERING

JD 2006  
#195080 Själv brukar jag ha timmret närmast maskin för de är ju som tyngst då så de sparar maskin ju mindre man slänger med kran längre ut. Men de är som sagt vad jag gör sen finns det säkert många anledningar till att man inte ska göra så....

Användarvisningsbild

Re: SORTERING

finskpinne  
#195081
JD 2006 skrev:Själv brukar jag ha timmret närmast maskin för de är ju som tyngst då så de sparar maskin ju mindre man slänger med kran längre ut. Men de är som sagt vad jag gör sen finns det säkert många anledningar till att man inte ska göra så....


Så gör jag också...

Avatar Fallback

Re: SORTERING

Mopar  
#195331 Som skotarförare så tycker jag det är bättre med timmret i mitten.
Tycker det är enklare då man inte får klent/kubb i massan.

Avatar Fallback

Re: SORTERING

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195344 Timret lägger jag i mitten för att dela av de klenare sortimenten, sedan växlar jag de klena mot och ifrån maskinen så skotaren lättare sak nå högarna på båda sidorna.

Tycker kranen borde hålla för 1,5 meter längre ut vid upparbetning av timret?

Avatar Fallback

Re: SORTERING

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195757 Sätter timmer närmast maskin,sen småstock ( sparr ) för att sen ha massan längst ut.
Ger en vilsammare krankörning,sen är kran färdigt utsträckt för att ta tag i nästa träd.

Småstocken kan man sen skuffa in en bit för att underlätta för skotaren,detta trots en fungerande färgmärkning

Användarvisningsbild

Re: SORTERING

Smålandshuggarn  
#195776
Simba skrev:Sätter timmer närmast maskin,sen småstock ( sparr ) för att sen ha massan längst ut.
Ger en vilsammare krankörning,sen är kran färdigt utsträckt för att ta tag i nästa träd.

Småstocken kan man sen skuffa in en bit för att underlätta för skotaren,detta trots en fungerande färgmärkning



Så kör ja me. Sparar kran o lättare o se fel på timret :smile:

Avatar Fallback

Re: SORTERING

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195778 Jag ska överraska skotaren med att göra likadant! :)

Fick lära mig att köra på det sättet jag gör på en utbildning Södra anordnade för några år sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).