Traktorer och processorer

Valtra A75

48 inlägg 50558 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

stegmaster  
#194937
Slurfi skrev:Sveriges mest sålda traktor är New Holland T5040 enligt Land.

En Länk skulle inte vore fel? :wink:
Enligt ATL er det Valtra A82 som gäller. (Måste givetvis räkna år 2011 då 2012 som kjent inte er slut ennu :mrgreen: )

http://www.atl.nu/teknik/mindre-s-lde-mest

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194949
nht5040.jpg

Bild



Jag hittar inte nätversionen av Land där det nämns men enligt
annonsen ovan är T5040 etta och T5070 fyra i försäljningslistan tom okt 2012
och det var det som Land skrev om.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194955 Tar man sig runt i en NH med 46or på fötterna eller är det flickfötter som gäller.
Skodon kängor eller stövlar.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194960 Jag har iofs bara 45or men jag kommer runt.
Det finns ett tillval med slät innerskärm för att öka utrymmet
ännu mer och det har jag funderat på att skaffa för komfortens skull.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

loppan  
#194975 År 2005 hade jag en slant på fickan och gick o var väldigt sugen på en ny A 75a med lastare för 299000:-.
Dåvarande traktor Zetor 7011 hade börjat ge upp och var inte särskilt bra i skogen.
Efter att ha satt mig ner och räknat så kom jag fram till att det var mer eller mindre kapital förstörning om jag inte körde åtminstone 400-500 tim om året med den.
Jag kör ca 200 tim med nämnda traktor och efter 20 år så hade den alltså gått ca 4000 tim.
Dessutom hade jag fortfarande fått skifta mellan skogskärra och snöröjning hela tiden vintertid.

I stället köpte jag en MF 3050 E år 1990 som var i bra skick samt en Valmet 605 med 7000 tim på mätaren för skogsbruket.
Dessa två kostade tillsammans 270000, en affär jag i dag inte ångrar på.
Man kan aldrig ha för många traktorer...

Avatar Fallback

Re: Valtra A75

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195020 Om man kikar på NH i 200-250.000 kr spannet vart hamnar man då? Vilken modell ska man titta på. Har noll pejling på NH. Nån modell som man ska akta sig för?

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=38358216
Lite mer motor men hur är modellen?

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=38374918

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A75

valmet862  
#195029 Finns väl inte nån annan tillverkare som är så känd för elfel som NH

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195042 Av de två du länkar till här ovan så är de helt likadana, det skiljer bara på motorstyrkan.
Plus ev extrautrustning och skick förstås.
Om elfel kan jag väl säga att en femton år gammal traktor borde ha fått dem fixade för länge sen.
Provkör och se om den rymliga hytten och den goda runtomsikten mm är nåt för dig.
Jag är inne på min andra New Holland i rad.

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

ss0803  
#195047 Vår A82 går nästan enbart i skogen. Hytten är densamma som på A75, men med 4-cylindrig motor på 88hk.

Fördelarna med A-serien som jag upplever det är främst att det är en liten smidig traktor som fungerar riktigt bra på stickvägarna i gallring. Hög frigångshöjd och enkel teknik utan onödiga finesser hör också till det positiva.

På negativa sidan är det väl främst hytten som är trång, det går självklart snurra stolen 180 grader men det är inte smidigt. Tycker även att det saknas lite kraft under vägtransport, men det beror ju främst på hur tung vagn man drar. Vi drar en 12t Moheda och i skogen är det aldrig några problem med ork.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75

volvo_buster  
#195050
bengt.a skrev:Tar man sig runt i en NH med 46or på fötterna eller är det flickfötter som gäller.
Skodon kängor eller stövlar.


Väljer man kopplingsfri fram/back så slipper man golvspaken på vänstersida, likaså om man väljer elektrisk inkoppling utav PTO axeln. Sen kan man också byta vänster sidan på klädseln så frigör man cirka 10cm utrymme vidd snurr av stolen. Den vi har är med mekanisk fram/back samt mekanisk PTO iläggning. Det gör det lite trixigt att snurra runt, men kombo med att snurra och flytta stolen bakåt är hyffsat enkelt. Huggarstövlar är dock ingen hit att sno runt med, men å andra sidan hur smidig är man med huggarstövlar i terrängen??? ;)

Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195051 Finns det att välja utan kopplingsfri fram/back och mekanisk PTO på de nya egentligen?

Avatar Fallback

Re: Valtra A75

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195069 Kan ju tillägga att jag inte ska ha traktorn i skogen i första hand. Det har jag skotaren till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra A75

stegmaster  
#195075
roten skrev:Kan ju tillägga att jag inte ska ha traktorn i skogen i första hand. Det har jag skotaren till.

Då kan du ju köpa vilken traktor (märke) som helst, skicket och servicetillgång avgör då.
Fördelen med just Valmet/Valtra er ju at dom i första hand er mer anpassad för skogskörning reden som standard.

Avatar Fallback

Re: Valtra A75

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195076 Jo det vet jag men samtidigt verkar det vara robusta maskiner. Eller det är ju det, är ju som beprövade grejer.

Om man går på en NH som gått 8-10.000h hur mycket kan det va kvar i en sån maskin förutsatt att service är gjort som det ska? Valmet/Valtra verkar ju ha mycket kvar vid dom timmarna.

Kommer själv inte köra tusentals timmar per år så om den är inkörd gör inget men man vill ju ändå köra mer än skruva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra A75

volvo_buster  
#195077
Slurfi skrev:Finns det att välja utan kopplingsfri fram/back och mekanisk PTO på de nya egentligen?



Oja! Vi har det ;)
Ju mindre el kan ju krabba efter ett par år! :P

Vi kör inte med traktorn mer än kanske 5 timmar om året med lastare monterad. Lite snöskottning samt flytt av pallar till veden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).