Traktorn i skogen

Ingen ström i batteriet

29 inlägg 21318 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ingen ström i batteriet

tlar  
#194934 Det har börjat bli ganska vanligt att jag måste ladda batteriet för att traktorn skall starta. Första gången var efter att jag glömt lyset på, så det var ju inte så konstigt då, men sedan har det fortsatt. När jag startar traktorn lyser laddningslampan en stund innan jag ger gas, men sedan kan jag inte se att den lyser förrän efter mörkrets inbrott. Men då lyser den ganska klart rött. Batteriet är nästan nytt så det tror jag inte det beror på. Nu har jag läst här på forumet att man kan så klart skall mäta på generatorn att spänningen ligger mellan 12 och 14 v om den laddar. Likspänning är det väl frågan om eller? Om det nu är så att generatorn laddar dåligt, kan man då byta kolen utan att behöva ta bort generatorn från traktorn, eller är det kanske bäst att prova med en utbytesgenerator? Traktorn är en Valmet Valtra 700.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

Tosca  
#194935 Laddspänningen mäter du bäst direkt på batteriet, generatorn har väl en märkspänning på 14,4V och batteriet behöver nog minst 13,5V för att det ska laddas bra.

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194950 Mät direkt på batteripolerna, det ska stiga när motorn startats även med alla lampor
mfl strömförbrukare på.
Det är likspänning och ska inte gå över 14,4 V.

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

machonisti  
#194951
tlar skrev: Om det nu är så att generatorn laddar dåligt, kan man då byta kolen utan att behöva ta bort generatorn från traktorn, eller är det kanske bäst att prova med en utbytesgenerator? Traktorn är en Valmet Valtra 700.

Ifall det nu går så långt som reparation, ta bort kolen utan att demontera generatorn blir betydligt krångligare än att demontera generatorn. Dock finns faktiskt undantag men det är inte troligt.

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194952 Jo och att ta lös generatorn är normalt inte så besvärligt, max en halvtimmes jobb.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194953 Kolla med ljuset på,ska då vara ca 13,6V.
Har traktorn gått 4-5000h är det lika bra att skaffa en ny generator,för då har kolen gjort så djupa spår i släpringarna att det är svårt att få nya kol att få full kontakt mot släpringarna.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

ÅsaNisse  
#194962 Fenomenet med att laddlampan inte slocknar förrän man varvat upp motorn är ett klassiskt Valtra problem. Däremot ska den inte lysa när den väl en gång slocknat. Det tyder på att du har antingen en dålig jordning på generatorn( oxid) eller att det havererat en diod i generatorn. Diodfel brukar kunna höras om du har en radio med MV och ställer den mellan stationerna. Då hörs ett vinande som följer med varvtalet. Är det så enkelt att det är kolen så är det två skruvar i bakgaveln på generatonr så får du ut både kolhållare och regulator. Då kan du göra en fuling tillfälligt genom att försöka frigöra plats för kablarna till kolen. Det är oftast längden på kablarna som begränsar att kolen inte räcker ned till kollektorn när dom blir slitna. Kan du få en millimeter extra så ser du om du får full laddning och kan klara dig tills du hinner köpa nya.
Beträffande spänningen med ljuset på så är det helt beroende på hur stor effekt du har på generatorn och hur stor effekt du tar ut i belysning. Mät spänningen med allt ljus släckt så bör du ha 14V när traktorn gått ett tag och inte batteriet är helt urladdat. Sen kan du dra på lyse och kolla hur mycket det tål innan spänningen är nere på 12V. Där är gränsen för då orkar inte generatorn ladda batteriet alls. Allt går åt till förbrukarna.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#195035 Tackar för alla inlägg, de har givit mig så mycket. Då jag är trottoarbonde kommer jag inte till min gård förrän tills nästa helg, men då skall mäta och se. Jag återkommer med respons då. Som respons på bengt.a:s inlägg vill jag tillägga att traktorn har gått ca 2500h, så jag hoppas att jag slipper byta generator redan, men det är mycket lampor på traktorn och ett lysrelä har bränts ett par gånger, så generatorn har förmodligen belastats en hel del genom åren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

valmet862  
#195038 Har du kollat så att remmen är tillräckligt spänd,även det kan ge liknande symptom

Användarvisningsbild

Re: Ingen ström i batteriet

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195040
valmet862 skrev:Har du kollat så att remmen är tillräckligt spänd,även det kan ge liknande symptom

Bästa tipset

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#195071 Jag tror det, har kännt på den och den verkar spänd. Men det skadar nog inte att kontrollera
även då motorn är igång. Tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

tlar  
#196220 Hej
Nu förstår jag varför jag inte kunde se laddlampan lysa förrän det blev mörkt. Det var ju såklart för att jag då hade tänt belysningen. Jag var i helgen och mätte spänningen på batteriet. Med eller utan motor igång var spänningen ca 12.6 V, när jag hade motorn igång och alla lampor tända föll spänningen till under 12 v (11.98V). Fläktremmen var spännd och generatorn verkade snurra som den skulle. Så jag antog att det var kolen och försökte få ut dem, med det gick inte. Jag hade nämligen ingen nyckel på 5.5 mm (7/32"), så jag fick ta hela generatorn med mig. Nu har jag dock lyckats ta ut kolen, men jag tycker de se bra ut. Jag har dock aldrig sett några generatorkol tidigare, så kanske kan ni hjälpa mig att avgöra? Har tagit en bild och lagt forumet. Se
skogsbilder/image.php?album_id=659&image_id=7398
/Tomas

   TS
Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

valmet862  
#196233 ser ju nästan ut som att släpringarna har gjort sitt enligt min bedömning,svårt att säga på bild men kolen är ju iaf inte helt nernötta

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

axwell  
#196245 Svårt att se på bilden i vilket skick kollektorn är, frånsett att den har rätt färg (patina).

Kolen ser "dammiga" ut, ev. dålig kontakt.

Kolla så att kolen löper lätt i kolhållaren, drar ut dom och känn efter så att det inte finns något skarpt brännmärke längst ut i kolhållaren.

Kolen av grafit tål extremt höga temperaturer men det gäller inte kolhållaren.

Avatar Fallback

Re: Ingen ström i batteriet

X-lon  
#196415 Kolla jord kabeln från batteriet det va felet för mej nyss.

Jag har haft problem med att den våran traktor inte startar och lite dålig laddning. Jag bytte kolhållaren med laddrelä och mätt på alla möjliga vis allt har verkat ok. Men till slut hittade jag felet som va att det rostat under och runt fästet i chassit där jorden från batteriet sitter fast. Gjorde rent och fettade in lite grann så snurrar i gång som en klocka igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).