Skogsekonomi

Köpa skog utan eget kapital

115 inlägg 146727 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194823 Det fantastiska i skogsvärlden är att äger du skog så är du företagare. Och som företagare har man skyldigheter. Och där ingår att du som skogsägare ska registrera dig för moms.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194826 Ska och ska, vem ha bestämt det? Jag har sökt information på skatteverkets hemsida utan att hitta något konkret. Har du någon hänvisning skulle jag vara tacksam.

Håller med om att alla skogsägare är företagare i och med att verksamheten skall redovisas som enskild firma. I sverige finns över 300 000 skogsägare och de flesta har ärvt skogen, troligen finns många som inte är momsregistrerade.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194828 Jag som ganska nybliven skogsägare och med långt kvar till avverkning, känner inget behov att momsregga mig då jag inte kommer ha några vinster inom en snar framtid. Bara utgifter och momsen måste väl betalas vid årsslutet iaf så.. Vad vinner jag på det? Som det är nu slipper jag pilla med det ekonomiska.

Det är min tanke på det hela, men det kan ju tänkas va helfel o då har jag snart lärt mig en grej till. :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194830 Hema, även om du inte har inkomst så skall du se till att göra en noggran bokföring. För varje år bygger du upp ett ackumulerat underskott som är bra att ha den dag det blir inkomst, då blir det ingen skatt på intäkten upp till det ackumulerade underskottet.

Sedan är det så att om du t.ex. köpt en motorsåg för 4000 kr + moms (1000 kr) ett år så skall du ta upp 4000 kr i bokföringen. Momsen däremot skall du yrka på att få tillbaka av staten. Den (1000-lappen) betalas då ut tillsammans med den vanliga skatteåterbäringen. Det fungerar så även om du inte momsregistrerar dig och även om du inte haft någon intäkt det året.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Nolltax AB  
#194831 Kolla in Skatteförfarandelagen.
Alla enskilda näringsidkare måste senast 2013 redovisa momsen den 26 februari efter räkenskapsåret.

Surt....

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194834 http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 00372.html

Här finns lite läsning i ämnet.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194841 Ja, har sett den sidan men hur ska man tolka den? Visst om man bedriver skogsbruk och har utgifter och intäkter så skall man redivisa moms m.m.

... men om man nu deklarerar enligt NE + momsbilagan så visar man ju i och med det att man bedriver skogsbruk och redovisar moms, vissa år betalar man in och vissa år får man tillbaka, det borde väl duga?!

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194844 Håller med om att den är lite luddig.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194860 "Om du bedriver verksamhet som ger dig skyldighet att betala eller rätt att få tillbaka moms, måste du alltid anmäla dig för att bli momsregistrerad. "

Jag tycker det är ganska tydligt, eftersom du som skogsägare är skyldig att betala moms och har rätt att få tillbaka.

Det är ju bara att logga in på deras hemsida och trycka rätt knapp, så är det gjort. Kostar inget.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194864 Ska ringa dem på måndag för att få det förklarat, men om vi vore skyldiga tror jag att myndigheterna drivit det hårdare.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194870 Men , finns det någon anledning att inte registrera sig för moms? Dessutom borde alla skogsägare som "gör nåt" definiera sig som aktiva. Bara fördelar med det. Bokföring? Skatt? Deklaration? Bokslut? - Köp Visma enskild firma för en 1000-lapp per år (går på företaget) så gör den jobbet. Lite kul att skriva in fakturor dessutom.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194873 Lite off topic, men då kanske det är lika bra o starta aktiebolag? Senaste jag hörde räckte det att ha maskiner av ett värde för minst 50.000:-

Visst man ska kunna alla regler, men borde inte skattemyndigheten skicka ut info för vad som gäller för nya personer som köpt en jordbruksfastighet? Klart det är väl vanligare med folk som lägger ned än är dumma nog att starta nytt.
Senast redigerad av Hema lör 17 nov 2012, 21:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194875
Mangan skrev:
Det är ju bara att logga in på deras hemsida och trycka rätt knapp, så är det gjort. Kostar inget.


Å sen ringer dom å vill sälja på en massa skit när man är stor företagare. :mrgreen: Då får man förklara att man bara är skogsägare.

Det är det enda men jag har märkt av av att vara momsregistrerad. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog utan eget kapital

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194876 Vet inte om det finns någon nackdel med att registrera sig förutom att jag generellt är emot att finnas i ännu ett register. Det skulle vara telefonförsäljare då, de slipper man ju om man inte registrerat sig.

Vad är skillnaden mellan "aktiv" respektive "passiv" skogsägare?

Avatar Fallback

Re: Köpa skog utan eget kapital

Hema  
#194877 Är man registrerad riskerar man ju även få dessa bluffakturor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).