Motorsåg och handhållet

Stihl med insprutning

19 inlägg 13432 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl med insprutning

Nonkan  
#194641 Nu är det ju inte motorsåg det handlar om här, men handhållet.

Idag fick vi in Stihls motorkap TS 500i i butiken. Världens första handhållna motorredskap med insprutning. Ganska coolt faktiskt :)





   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

slatte  
#194643 hehe Jo det ser ut som en riktigt fin maskin, ser faktiskt riktigt påkostad ut :)

Synd att de inte gick hela vägen och gjorde en "riktig" direktinsprutning dvs inte spruta in i vevhuset.

Men är klart imponerad har dock aldrig hört någon som har kört den, så ska bli roligt att höra hur bra den är ;)

Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194670 Vad är det för skillnad på denna och Husqvarnas Autotune system?
Så vitt jag förstår är detta en elektroniskt styrs förgasare. Alltså Inget högtrycks system med insprutningsventil som namnet antyder. Inte heller insprutning på något vis mer än en vanlig förgasare.

Har fått uppgifter av några som testat den, även sett lite bilder när den är "på bänken".
Fick lite resultat om hur GS461 gått med. Den har ingen frisklufts motor men kallas ändå för stratifyed.

Knepigt det här med marknadsföring som inte går o visa rent tekniskt.

Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

Nonkan  
#194699 Den här länken är väl den vettigaste beskrivningen jag hittat:


Ganska stor skillnad mot Husqvarnas Autotune. Däremot är M-tronic samma sak som Autotune och det är det GS461 använder precis som sågarna med M i modellbeteckningen. En elektroniskt styrd förgasare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

totte  
#194702 Uppenbarligen är det inte en förgasare på den här, eftersom den faktiskt har insprutning under tryck i vevhuset direkt. Autotune däremot har en vanlig förgasare, där bränslet sugs in genom vakuumet i förgasarhalsen.

Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194725 Den har insprutare! Ser riktigt intressant ut!

Jag måste ha blandat ihop dem?

Det var nån som kom i våras de hävdade var insprutare, men den var inte det! Fick lite info och bilder av en säljare söder över... Den hade elektroniskt styrd förgasare.
Nu var det inte denna, jag nog leta djupare för att hitta modellen.



Har du nån aning om hur denna kan vara en Stratifyed charge?
Trodde det var Stihls begrepp på frisklufts motor med två insug, som x-torq ungefär.
Denna ser ut o fungera normalt utan friskluft, ett insug...

Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

johan eriksson  
#194729 Såg riktigt intressant ut, det enda jag saknade på insprutningen var en lambdasond i ljuddämparen, men det går tydligen att få det att funka ändå.
Fast den stora frågan jag ställer mig efter att ha sett den andra videon som Nonkan länkade till är varför ska man ha ett vänstergängat tändstifft???

Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

totte  
#194743
Fast den stora frågan jag ställer mig efter att ha sett den andra videon som Nonkan länkade till är varför ska man ha ett vänstergängat tändstifft???


Det är bara exportmodellerna för södra halvklotet som har det :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

Tosca  
#194748 Som att virveln i badkaret går åt olika håll på halvkloten?

Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

totte  
#194792 Exakt! :lol:

Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

Nonkan  
#194969
Mange skrev:


Har du nån aning om hur denna kan vara en Stratifyed charge?
Trodde det var Stihls begrepp på frisklufts motor med två insug, som x-torq ungefär.
Denna ser ut o fungera normalt utan friskluft, ett insug...


Näe, det ser ut som vanlig tvåtakt fast med elektroniskt styrd förgasare- Det kan vara så att Stihl använder namnet 2-Mix på samma sätt som Husqvarna använder E-Tech, ett namn som visar att det finns någon form av teknik som gör motorn miljövänligare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

Hema  
#194984
johan eriksson skrev:Fast den stora frågan jag ställer mig efter att ha sett den andra videon som Nonkan länkade till är varför ska man ha ett vänstergängat tändstifft???

Jag gissar att det är för att man av misstag inte skall använda vanliga stift i denna såg (specialstift). Var i skillnaden ligger kan jag inte uttala mig om, men det är min gissning.

Användarvisningsbild

Re: Stihl med insprutning

johan eriksson  
#195054
Hema skrev:
johan eriksson skrev:Fast den stora frågan jag ställer mig efter att ha sett den andra videon som Nonkan länkade till är varför ska man ha ett vänstergängat tändstifft???

Jag gissar att det är för att man av misstag inte skall använda vanliga stift i denna såg (specialstift). Var i skillnaden ligger kan jag inte uttala mig om, men det är min gissning.


Tror snarare att det är en miss från reklammakarna. Har hänt tidigare, kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det till och med fanns en ljusskylt från någon av tillverkarna där kedjan var på fel håll.

Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

Nonkan  
#195191
johan eriksson skrev:
Hema skrev:
johan eriksson skrev:Fast den stora frågan jag ställer mig efter att ha sett den andra videon som Nonkan länkade till är varför ska man ha ett vänstergängat tändstifft???

Jag gissar att det är för att man av misstag inte skall använda vanliga stift i denna såg (specialstift). Var i skillnaden ligger kan jag inte uttala mig om, men det är min gissning.


Tror snarare att det är en miss från reklammakarna. Har hänt tidigare, kommer inte ihåg exakt, men har för mig att det till och med fanns en ljusskylt från någon av tillverkarna där kedjan var på fel håll.


Var tvungen att kolla :) Det sitter vanligt Boschstift, kommer inte ihåg beteckningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl med insprutning

Hema  
#195201 Ja se dessa reklamare.. vi lever ju i en digital värld, okey att det kunde hända när man hade negativ, men nu.. Tack Nonkan för klargörandet! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).