Skogsröjning

Röjning för viltbete?

5 inlägg 3603 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning för viltbete?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2045 Någon som provat röja löv för viltet?

Har en sen granröjning där jag bitvis gått med röjyxa och kapat lövstammar i midjehöjd.
Tanken var att det ska bli lite extra viltfoder ngra år framåt.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Fredrik  
#2053 Hej Nisse,
Jag har inte testat detta.
Ett annat tips ska ju annars vara att låta bli att röja bort betskadade träd då dessa föredras av viltet även senare.
Rätt eller fel vet jag ej, men nån annan kanske har mer info?

Vi hörs!

MvH Fredrik

Avatar Fallback
Tulles  
#19474 Hej Nisse,
jag har röjt i midjehöjd några hektar åt en granne som ville prova på viltfodermodellen. Det verkar ge bra med viltfoder, björken stannar upp och granarna sticker iväg. Det håller ett par år, sen dör björken av överskärmningen. Stubbarna i midjehöjd ruttnar bort på ett par år sedan. Det får vara en viss höjd på röjningen, ser det mer ut som plantröjning hinner björkarna ikapp och då är röjningen meningslös.
En viktig fördel är att det går snabbt att röja. Använd en machete, modell Fiskars och slå dig fram. Ur estetisk synpunkt ser det för j-t ut och verkar knappt röjt. Men i tid, pengar och viltfoder blir det mycket bra.

Mvh Jonas

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19544 Kul att det skakas liv i gamla trådar :)

Min röjning var för grov för machete,men en 2-hands röjyxa fungerade.
Väntar med spänning på att få testa hva's midjeröjare.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re:

Akimavok  
#42040
Tulles skrev:Hej Nisse,
jag har röjt i midjehöjd några hektar åt en granne som ville prova på viltfodermodellen. Det verkar ge bra med viltfoder, björken stannar upp och granarna sticker iväg. Det håller ett par år, sen dör björken av överskärmningen. Stubbarna i midjehöjd ruttnar bort på ett par år sedan. Det får vara en viss höjd på röjningen, ser det mer ut som plantröjning hinner björkarna ikapp och då är röjningen meningslös.
En viktig fördel är att det går snabbt att röja. Använd en machete, modell Fiskars och slå dig fram. Ur estetisk synpunkt ser det för j-t ut och verkar knappt röjt. Men i tid, pengar och viltfoder blir det mycket bra.

Mvh Jonas



Jag ska röja björk- och eksly på en gran- & tallplantering nu i vinter. Jag undrar; vilken den lägsta höjden är för röjningen om jag vill åstadkomma förruttnelse av stubbarna, men helst inte röja så högt som omkring 100 cm. Så hur lågt kan jag gå med klingan som lägst?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).