Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Skogsvagn

57 inlägg 49601 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

atvubbe  
#194188 skall kanske tillägga att jag kör lång ved 4,5-5,5.
satte på kedjor runt om för en vecka sedan,jäkar va bra fäste man får!!

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Hema  
#194190 Ja kedjor är trevligt :)

Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194199 Kedjor är bra. Kedjor+vikt fram är väldigt bra. Band+vikt fram otroligt bra.

Band är dyra och slits på barmark oavsett vad som står i broschyren. Så kedjor+vikt är nog perfekt på barmark och is.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

DrDamp  
#194210 nÅgon fler som har xyz 320 här inne? hur lång ved och timmer kör ni på den ? Funkar drivningen bra? Övrigt bra?

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Brickan  
#194237 Jag har en XYZ320. Den har motsvarat förväntningarna. XYZ har överträffat förväntningarna och givit suverän service till en novis.

Det är en liten vagn med en liten kran. Drivningen hjälper fint. Vinschen är oumbärlig, trots att den bara är en bråkdel av en riktig lunningsvinsch. Jag har pressat den med > 5m grovt sågtimmer och den lyfter stockarna och den kör dem snällt. Så långa stockar sticker ut rätt bra bak och det kan vara spännande, men det har gått fint såhär långt. Så långa och dessutom tunga är på gränsen till rimligt när man ska lägga upp dem i högen med en 3,2m kran. Jag har dragit den med fyrhjuling. Nu ska jag dra den med en liten traktor istället. Nästan en minitraktor, men den skulle säkert kunna dra större vagn. Vi får väl se hur de trivs ihop framöver.

Det man skulle önska som förbättring vore att ventilinstallationen delades i en fast och en rörlig del. De ventiler som hanterar drivning och vinsch ihop med elektroniken för vinschen kunde ju sitta fast på vagnen. De behövs inte på dragaren. Då skulle ventilpaketet bli mycket lättare att flytta omkring. Hade det dessutom en egen passande hållare på vagnen så behövde man inte flytta över det till dragaren varje gång heller. Så där finns lite utrymme för förbättring.

Användarvisningsbild

Re: ATV Skogsvagn

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194243
Brickan skrev:. Hade det dessutom en egen passande hållare på vagnen så behövde man inte flytta över det till dragaren varje gång heller. Så där finns lite utrymme för förbättring.


Du kan ju hänga hela paketet på grinden, det funkar bra. Fast ska du kunna köra så måste ju slangarna förlängas förstås.
(Har en 310 men kompletterad med 320 drivning)

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194252
Brickan skrev:Nu ska jag dra den med en liten traktor istället. Nästan en minitraktor, men den skulle säkert kunna dra större vagn. Vi får väl se hur de trivs ihop framöver.

Nu får du även berätta "B", en liten traktor, hur liten, 2 eller 4wd, eget hydraulsystem osv.

Ventilpaketet hänger du väl över grinden eller bygger upp något stöd med 40*40 mm fyrkantsjärn.

På traktorn får du troligen möjlighet att fästa hjälpmedel om ventilpaketet är jobbigt att lyfta.

P4260048.JPG


Så här hänger jag ventilpaketet från snarlik griplastare, inget bensinagg., smidigare att ta via traktorn.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Brickan  
#194281 Hänger man det över grinden så måste man ju köra baklänges och det går, men för mig räcker det med att lära in ett körmönster. På grinden måste ju slangarna peka framåt. På 4-hjulingen pekar de bakåt. Dessutom sticker paketet upp och saknar då skydd mot de stockar man lyfter. Traktorn är en Deutz Agrokid. Stor som en 25hk kines, men är på 50hk. 4WD. Har hydraulik och lastare. Den har inte kommit hit än. Köpt i Tyskland.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194329 http://www.deutzboyz.com/new_vehicle_de ... c=Tractors

Om det är den här är det bara att gratulera, fast XYZ-vagnen kommer att vara underdimensionerad.
Den här är väl 50-99 % större än min och den "systervagn" som jag har är i minsta laget betr. lastutrymme men helt perfekt i trånga passager.

Det där med ventilpaketets upphängning kommer att lösa sig sedan du fått fundera över hur du vill ha det mot traktorn.

Tror inte att du någonsin skall behöva använda vagnens drift med den traktorn, lämplig hjulstorlek och bra markfrigång för traktorklassen.

Väntans tider kan bli påfrestande, den borde ju ha varit här nu?!

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

DrDamp  
#194357 Men det låter ju härligt =))

Tack för all info ang vagnen!! Kommer nog att bli köp nu.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Brickan  
#194402
axwell skrev:Om det är den här är det bara att gratulera, <...>
Väntans tider kan bli påfrestande, den borde ju ha varit här nu?!


Jo, det är den.

Tänk hur det kan bli. Detta gick fortare än beräknat. Den lastades i tisdags i Hannover. Strax före lunch ringer det och man hör:-"Ich bin in Matfors mit einem Traktor. Ich kann die Adresse nicht finden." Hoppsan. Själv var jag inne i Sundsvall och han var ett par mil fel... Varken svenska eller engelska passade denna österrikiska åkare, så det blev skoltyska från förr i världen. Väl där så gick det ju att peka och så, men telefon på Österikisk tyska var rätt spännande...

Detta riskerar väl att lämna ämnet, men den ska dra en ATV-vagn. XYZ320! Man skymtar den t.o.m på första bilden. Nu gäller det bara att fixa ett kuldrag till traktorn...

IMG_9321.jpg

IMG_9330.jpg

IMG_9332.jpg

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

skogssvinet  
#194412 Smidig traktor du har fått tag på, grattis!

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

mrlynx  
#194415 Vågar vi fråga vad en sådan traktor kostar?

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

axwell  
#194585
skogssvinet skrev:Smidig traktor du har fått tag på, grattis!


Ja grattis igen, vågar du ta ut denna skönhet i "läskiga" skogen?
Saftblandaren och backspeglarna har kanske något snabbfäste, annars sitter dom illa till.

Det syns inte på bilderna om undre lyftarmarna har stabiliseringsstag mot sidokrafterna.
Försök att få dragkulan lång bak, traktorn tycks ha riktigt bra vändradie och då finns risken att XYZ-vagnen genar i tvära svängar, eller att något i ATV Skogsvagn går mot bakdäcket.

Avatar Fallback

Re: ATV Skogsvagn

Hema  
#194610 Såg ju jättefin ut. Lastarn såg ju ut att vara perfekt dimensionerad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).