Skogsvagn (Huggarvagnar)

värme problem hydrauloljan på kranen

56 inlägg 40586 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194232 På Nokka vagnen vi köpt så har det varit lite krångel me orken i kranen, vi bytte pumpen i hopp om att de skulle vara den som va dålig, me icke... Vi packade om lyftkolven ifall det va intern läckage i den eftersom den kändes varmare än dom andra kolvarna, å sist så gav rotatorn upp varm som satan blev den å efter bytet av den så orkade kranen mer... Men.... Ja kan bara köra i princip ett eller 2 lass sen är oljan varm som satan å kranen orkar inte lyfta som den gör kall... Har idag kollat me en sån där ir värme kollare å oljan blir väldigt mkt varmare på returgaveln på ventilpaketet än på resten av paketet.... Det är hydraul servopaket ska tillläggas...
Är de nån som har nån ide om var ja ska börja? för nog borde det va ventilpaketet som spökar???

Ideer mottages tacksamt!!!



   TS
FTG
Användarvisningsbild

generella kommentarer om hydraulsystem

traktorz  
#194244 Är det en PTO-pump?

Oljan blir varm om flödet är stort i förhållande till tvärsnittsarean, speciellt om oljekylare saknas.

Hur stor är oljevolymen, oljetanken?

ISO VG32/46? Förmodligen är 32 mer lämpad för vinterbruk.

Hur är det med returoljefiltret om sådant finnes. Om det inte har en överströmningsventil, kan dess flödesbegränsning orsaka värmen.

Om oljenivån inte är tillräcklig i tanken, finns risk för kavitation, vilket värmer upp oljan. Det ska du höra i så fall, då det låter illa från pumpen.

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194272 Det låter inte illa från pumpen å den är PTO pump har för mej att den va på ca 60l å oljetanken gissar ja på 60-70 liter har för mej 3 dunkar olja i den iaf har kört me 46 olja, returfilter finns inte....

Fick tips om att kolla pumpen igen genom att ändköra funktioner under 20 sek å sen känna på värmen på pumpen...

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194273 Det är ingen här som kan rekomendera nån här runt siljan (dalarna) som är duktig på sånt här?

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194276 Vad är det för fabrikat på ventilpaket och spakar?
Vad innebär "satan så varm" uttryckt i gr C? :grin:
Vad är det för storlek på pumpen?
Utväxling i pumpväxellådan?
Vad kör du på för varvtal
Vad är servotrycket inställt på?
Vad är systemtrycket?
Vilka tryck får du ut på resp funktioner?
Har du ngr snabbkopplingar i systemet?
Vad har du för tryckfall mätt före/efter ventilen?

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194277
Morgan Nordin skrev:Vad är det för fabrikat på ventilpaket och spakar?
Vad innebär "satan så varm" uttryckt i gr C? :grin:
Vad är det för storlek på pumpen?
Utväxling i pumpväxellådan?
Vad kör du på för varvtal
Vad är servotrycket inställt på?
Vad är systemtrycket?
Vilka tryck får du ut på resp funktioner?
Har du ngr snabbkopplingar i systemet?
Vad har du för tryckfall mätt före/efter ventilen?

MVH
Morgan



Ventilpaket

Nordhydraulic
48 228 10-38
1956-006 105
18198

Spakar

Hydrocontrol
001815142
29180

Pumpen

Intertech

P17A+187BEDC 44-59
48 333 9110 030 006
6/15924

Pto växel

Hydropp ML52


Det är d ja får fram av de som står på grejjerna!

Varvtalet får lov att öka ju mer ja kör om den ska orka nått... Säg runt 1000 första lasset å sen 1500 andra typ... Grovt räknat

Va gäller tryckerna så har ja inte en aning just nu...
Å varmt på ventilpaketet så ligger tempen mätt me ir mätare på runt 38-40 grader på hela paketet utom på gaveln där "returen" sitter, så fort man kört en minut eller 2 när den är varm innan då så klart, så kom vi upp i 60-65 grader enl ir mätaren... så den gaveln är mkt varmare än resten, retur filter finns det inget!
Är inte så insatt i grejjerna än eftersom vi inte haft vagnen så länge å aldrig haft trubbel me hydraulservon tidigare... Trodde de va en relativt enkel lösnining :roll: som inte krånglar :???:

Å inga snabb kopplingar!

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194283 Din pump är på 44 cc så med den växellådan som bör ha 1:3,8 bör du ha 90 liter/min vid 540 rpm på PTO. Nu vet jag inte var ditt PTO varv ligger på men vid 100 motor rpm så kanske du har 35-40 l/min.

Slangar till/från ventilen är OK? Även storleksmässigt?

Att inte ha ngt filter är att be om snabbt pumpslitage och den gamla pumpen byttes pga slitage kan du utgå från att det finns skit i systemet även efter oljebyte i tanken.

Värmeutveckling och minskad kraft (som kan "lösas" med gaspådrag) låter ju annars som klassiskt pumpras eller ngn system/chockventil som ligger och pyser över olja konstant. Väldigt högt servotryck ger värme men då blir spakarna väldigt styva.

Skaffa en manometer med lite slang och nipplar så du kan T-koppla in dig på P-ledning och matning till servospakarna så går nog detta lösa.

MN

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194307
Morgan Nordin skrev:Din pump är på 44 cc så med den växellådan som bör ha 1:3,8 bör du ha 90 liter/min vid 540 rpm på PTO. Nu vet jag inte var ditt PTO varv ligger på men vid 100 motor rpm så kanske du har 35-40 l/min.

Slangar till/från ventilen är OK? Även storleksmässigt?

Att inte ha ngt filter är att be om snabbt pumpslitage och den gamla pumpen byttes pga slitage kan du utgå från att det finns skit i systemet även efter oljebyte i tanken.

Värmeutveckling och minskad kraft (som kan "lösas" med gaspådrag) låter ju annars som klassiskt pumpras eller ngn system/chockventil som ligger och pyser över olja konstant. Väldigt högt servotryck ger värme men då blir spakarna väldigt styva.

Skaffa en manometer med lite slang och nipplar så du kan T-koppla in dig på P-ledning och matning till servospakarna så går nog detta lösa.

MN



Filtret är bara tillfälligt bortplockat för att hitta felet monteras tillbaka bara detta blir löst... Det finns ju ventiler på blocket med olika bar på, ja prövade att byta den till lyftcyl å då orkade inte kranen alls lika mycket som innan, den ventilen som satt där va "skruvad" täck locket där "baren" står tryck är borta, å det känns som om den är justerad för att få mer ork.... Me en ny så orkar kranen dock mindre...

JA har 2" sugslang men d känns som ja har för klen tryckslang.. ½" är d... Känns lite, men antar att de ska va så? eller öka på den kanske?

Va ska trycket vara på tryck sidan å servo sidan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

traktorz  
#194326 2" slang på sugsidan är mer än tillräckligt för att undvika kavitation hos pumpen. 1½" skulle du lätt klara dig med också, beroende på avstånd mellan tank ock pump förstås. ½" slang är OK för trycksidan, med flöde upp till 50 l/min. Du behöver dessutom minst ¾" slang för returflödet.

Förmodar att det är ett s.k. öppet system, och att inga problem eller uppvärmning uppkommer då flödet är tank->pump->ventilpaket->returfilter->tank.

Ett tankreturfilter på plats torde kunna fånga upp eventuella föroreningar i systemet, medan oljan körs runt i "open-loop" läget. Vidare torde en rudimentär diagnos kunna bestämmas, utan att koppla in en manometer.

Vad jag förstå så uppkommer problemen då flödet dirigeras ut till de olika cylindrarna. Har det fastnat något skräp någonstans i någon av slingorna till de olika cylindrarna?

En mycket viktig komponent är säkerhetsventilen på ventilpaketet, som bestämmer systemtrycket. I vårt fall med en PTO kugghjulspump, så sätts systemtrycket av pumpen, till rimliga 16 MPa. Det låter som att systemtrycket är en viktig parameter att först kolla upp i ditt fall.

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Skogstomte  
#194347 Jag funderar på om du har en ventil kopplad för konstanttryck som bl.a John Deere traktorer har. Om det inte varit kraftuttagspump på innan? Låter det som pumpen tar i när du inte använder någon olja?

Har även en annan teori: det sitter ju fjädrar som trycker tillbaka sliderna till mittläge. Om något hänt med en fjäder eller sliden själv så att den inte returnerar sliden ordentligt kan det tänkas bli såhär också. Hittar tyvärr inte ventilen på nätet så jag kan bara spekulera i allmäna termer.

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#194367
nutte skrev:JA har 2" sugslang men d känns som ja har för klen tryckslang.. ½" är d... Känns lite, men antar att de ska va så? eller öka på den kanske?

Är halvtumsslangen lång kan det vara skäl att öka diametern

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

traktorz  
#194404 HydroScand har en produktbok alternativt ett utbrutet teknik-kapitel, med en del användbara nomogram för att beräkna slangdimensioner för sug-, tryck- och returledningar.

Med max 5 m/s strömningshastighet för tryckledningen, så bör flödet inte vara mer än 38 l/min enligt nedanstående tabell. Har du ett högre flöde från pumpen, bör du därför ha större diameter än ½" på trycksidan.


Ref:
http://capellamedia.ipapercms.dk/Hydros ... /?Page=466

http://www.hydroscand.se/produkter_6_1

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194547 Ja byter tryckslangen idag å prövar... så har man tagit bort en parameter till;)

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nordtravare  
#194605 Med bara "bonnkunskaper" funderar jag om du kör "på" överströmmare mkt.så det blir varmt av det.Eller om överströmmaren är för lågt ställd så den arbetar jämt.

Användarvisningsbild

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

machonisti  
#194617 Stämmer nordtravare. Råkar överströmmarens inställning och klen tryckslang sammanfalla så att olja gärna strömmar via överströmmaren värms oljan. Passar faktisk in på värmebeskrivningen ifall överstömmare är placerad på den sida av ventilblocket som blir överhettningen nutte mätt fram.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).