Bioenergi

Småsäcksförsäljning

117 inlägg 48711 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#194201 hur ska man torka björkveden till småsäckar bäst innan man packar?? jag måste ha all ved lös då vi inte har någon frontlastare

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

foton  
#194214 Den behöver inte vara torr när du packar, men du måste stapla säckarna så dom ligger luftigt. Lika som man staplar ved.

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#194235 men om man lägger i säckar direkt så blir ju säckarna slappa??

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

born11  
#194236 Är den kapad i Mars-April och ligger hög så går den att börja packa i maj. När man kommer en bit in så är den rå och får ligga några veckor till otäckt. Har man flera högar så fungerar det nog att cirkulera så man får bort det torraste så vinden kommer åt de råa. Det är ingen höjdare att packa för rå ved men visst torkar den om man takar de packade säckarna resten av sommaren. Problemet är tiden, att ha kapat allt tidig vår så man hinner packa allt till midsommar......

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#194269 ok så jag kapar upp en hög tror det blir ca 20 m3 men kan bli mer så gör jag högen låg och lång ist för hög och kort, låter den ligga några månader och packar säckarna lite innan veden är helt torr?
och staplar säckarna på pall ute med plåt över och lite ut på kanterna?

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

born11  
#194275 Jag skulle göra en så hög hög som möjligt för det är markfukten som hindrar torkningen. Om du inte ska använda lastare så låt den ligga på dubbla pallar så kommer nedersta lagret 20cm över marken. Jag hade över 400m3 som låg i högar från mars för 1½ år sedan och det är otroligt vad den torkar redan då så högt upp som i Hälsingland.
Kan man sedan förvara säckarna på en höskulle med öppna portar och gluggar så blåser det igenom bra där fram till september.
Jag har kört med plåttak och det fungerar också, men problemet var gräsväxten där jag ställde dem för de nedersta säckarna möglade så det blir en del "egen ved" eller att sälja för halva priset :oops:

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

vedförsäljan  
#194278 Dock blire mer tungjobbat när veden är i hög
jag skulle haft det i kubilsäckar,torkar otroligt bra och det går flytta smidigt om man har traktor med pallgafflar till trepunkten

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#194328 jag har nu en hög som är rätt så hög 2-3 m och nästan hela högen utom på kanterna är mögliga.
jag kan inte ha några kubiksäckar då vi inte har några pallgafflar, så jag kan låta högen ligga ute i några månader på våren och sedan packa säckarna och lägga dom på pall ute med plåt på och ut över sidorna, men hur gör ni för att inte veden efter kanten ska bli blöt när det blåser lite??

Användarvisningsbild

Re: Småsäcksförsäljning

Skogstomte  
#194330 Det brukar inte vara så farligt om det blir lite blött på sidorna ibland, det torkar ur ganska fort igen, speciellt om taket sticker ut lite så det inte rinner från taket längs sidorna.. Viktigast är mycket luft under veden och gärna luft över också (typ reglar på veden sedan plåten på reglarna). Jag skulle rekommendera att du skaffar storsäck och gafflar, det torkar bra då om man ställer säckarna lite isär och du sparar tid. Men ta betalt för ditt arbete och din utrustning. Jämför med en så enkel sak som chips, 22:- för 300g, 10:- för 40g.

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

Boarpan  
#194341 Ja översätter man det till sexbranshen så skulle en liten rackare vara bättre en en stor.

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

vedförsäljan  
#194344 Pallagafflar till trepunkten är nästan ombärligt tilll vedproduktion om det ska flytta på ocg vara lättarbetad


http://www.kellfri.se/SE/Catalog/pallga ... -FP3P.html

Bra grej till rätt peng

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#194345 haha men jag känner att jag inte vill lägga pengar på gafflar men det vore ju enkelt men jag ska sattsa på dubbelpall eller iaf 1 pall under björken och sedan lägga plåt på säckarna

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

vedförsäljan  
#194355 Hur mycket ved rör det sej om du gör per år? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

skogsbonne  
#194366 jag började förra sommaren så det har jämt precis börjat. men jag gjorde ca 80-100 m3 detta år

Avatar Fallback

Re: Småsäcksförsäljning

vedförsäljan  
#194385 Men då har du ju avsättning för pallgafflar för 3k :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).