Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timmerdoningar

23 inlägg 28109 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerdoningar

Skogshuggarn  
#21 Letar timmerdoningar till snöskoter och tar gärna emot synpunkter på de "fabrikstillverkade", mod som finns ute på markanden när det gäller:
Stabilitet-lastkapacitet-hållbarhet/kvalitet, osv, osv.
Kort sagt, vilka/vilken mod är bäst eller sämst totalt sett???.



   TS
Avatar Fallback
Fredrik  
#32 Välkommen till skogsforum, skogshuggarn!

Himla skoj att du tog dig att registrera dig!

Personligen har jag ingen erfarenhet av timmerdoningar till skotrar etc, men jag hoppas att du får svar allt eftersom fler upptäcker forumet.

Vänliga skogshälsningar

Fredrik

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#38 Hej och tack Fredrik,,, skoj med ett forum för oss "skogstokiga" :wink:

   TS
Avatar Fallback
JN  
#329 Hej
Har provat vanlig kälke utav den här typen. Går lätt och smidigt spårar bra. Funderar på timmerdoning själv av denna modell. Ganska dyr men ring och snacka med dem!
http://www.gofort.net/
JN

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#353 Hej och tack för ditt svar.

Fn är vi inne på följande alt,,,

http://www.specialkonstruktion.com/swe/doning.html

Men jag ska undersöka ditt tips

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1130 Tja, tänkte att jag skulle följa upp det hela och meddela att undertecknad handlat följande timmerdoning,,,

Blir mest att köra ihop lite klenved från röjning/gallring, inga "stora apparater" mao.

   TS
Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1935 Hej Skogshuggarn,
Även jag har funderingar på att skaffa timmerdoning. Har nyss inhandlat en Lynx 5900 -98 som borde duga som dragskoter.
Doningen ser fin ut på bild. Är det Dorotea-varianten? Vad får man betala för en sådan?
Vad är dina erfarenheter och råd efter första vintern?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1937
Perjons skrev:Hej Skogshuggarn,
Även jag har funderingar på att skaffa timmerdoning. Har nyss inhandlat en Lynx 5900 -98 som borde duga som dragskoter.
Doningen ser fin ut på bild. Är det Dorotea-varianten? Vad får man betala för en sådan?
Vad är dina erfarenheter och råd efter första vintern?


Oj!, det var lite tidigt på säsongen, men inget fel i att börja kolla runt redan nu.

Ja, jag har den dyrare varianten av doningen från Dorotea och är väldigt nöjd med denna.
Några synpunkter på doningen efter första vintern.

* Den är väldigt "genomtänkt" och säkert ordentligt utprovad.
* Stabil men ändå inte klumpig och väldigt bra anpassad i valet av mrl.
* Bra detaljarbete när det gäller svetsjobb.
* Doningen är ordentligt galvad!.
* Man har bra "bär" och viktfördelning av lasset.
* Den är justerbar i längd för att bättre anpassa viktfördelning av olika massavedslängder.
* Löstagbara stakar så att man slipper lyfta virket över dessa.
* Den "ledar" väldigt bra i kuperad terräng (viktigt!!!!) och den "spårar" helt perfakt bakom en 5900 (ännu viktigare!!!!!).
* Har fjädrande "ryckdrag", som är mycket bra när man ska igång med lasset.

Något negativt???, nej egentligen inte.
Det skulle isf vara att det är svetsat stoppar för främre banken så man kan inte vrida den mer än 60/70 grader, men det är så enormt sällsynt att man tar såpass snäva svängar.
Sedan det här med kättingarna för att "björna fast" lasset.
Där hade de ju faktiskt kunna sätta dit 2 spännhakar när doningen ändå kostade 7995:- sekr.
Jag körde med vanliga karbinhakar i vinter, och det funkade oxå hyfsat om man inte lastar så mycket över stakarna.

I vinter körde jag hem 15 m3 björkved i dim 5-20 cm/to med min 5900 GLX.
Vi var 2 man-hade enkel körväg ca 1-1.5 km och det tog ca 5 timmar.
Skulle tippa att vi låg på 1.5 m3 per vända, men vi hade säkert kunnat köra 2 m3 lätt!. om inte jag apterat virket för kort hösten tidigare.
I år ska jag aptera längre och då blir det inget under 4.5 m.
Grejen med just den här doningen är att man gärna bör lasta långt virke men inte så mycket på höjden.
Bra enl mitt tycke.
Underlaget är trots allt snö, och även om man packat det väl så kan det ju oturas och gå utanför spåret och då tippar lasset direkt.

Såja, det var lite spontana åsikter som jag hoppas du är nöjd med?.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1939 En sak till!.

90 % av alla dragna tbh till snöskoter har oftast för dåligt "frambrätte", alltså böj på skidorna fram, enl mitt tycke.
Dorotea-doningen har dock "hyfsad", sådan, medan det är näst intill obefinligt på vissa fabrikat.
Har kört gammaldags timmerdoning med häst, och de har oftast ett ordentlig frambrätte som åtminstonde pekar 45 grader uppåt.
Det minskar helt klart risken att kila fast medarna i både stock och stubbar.

   TS
Avatar Fallback
Perjons  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1940 Tack för utförligt svar! Jag har tvekat en aning inför att konstruktionerna verkat lite veka, men som du beskriver det är det en perfekt balans som innebär att den är både smidig och robust.
Intressant även att man ska aptera på 4,5 m. Verkligen läge att tänka på vid avverkningen. Veden som jag kör på barmark med fyrhjuling vill jag ogärna ha längre än 3,5 m.
Priset på 8000 avskräcker dock. Det var oväntat högt. När jag började surfa runt hittade jag dragmasken, tillverkad av B.O. Lindström i Malung
Länk: http://www.lantbruksnet.se/bolindstrom/
Den kostar 3450 inkl moms. Den är inte helgalvad, men varför ska man ha galvaniseringen? Finns det flera fördelar än att det rostar mindre? (ursäkta en nykomlings okunnighet...) Den ser även ut att sakna ryckdrag.
Är man beredd att betala ännu mer så säljer Yamaha en timmerdoning som kostar 13.445. Den sägs klara 2,5 ton, men jag tror inte att jag vill ha så stora lass bakom skotern. Jag åker hellre fler turer, än riskerar köra fast, tippa etc.
Ytterligare en variant är jakops som tillverkas i Svenstavik, www.jakops.se - vet inte priset på denna.
Vore intressant om någon kunde reda ut vad som skiljer doningarna åt och vad det finns för risker med att köpa den billigare.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1941 Nybörjarfel från min sida när det gällde passande apteringslängd till doningen. :oops:
Jag var helt inne på att omkr 3 m var "lämpligt", så jag avverkade-letade/undersökte och köpte doningen.
Det var sas i efterhand som jag blev varse att principen byggde på "lågt-brett-långt".
Jag fick köra med bakre kälken max ihop mot den främre och hade minsann inte mycket tillgodo på virkeslängden mellan bankarna.
46 dm tror jag däremot blir kanon (lämplig längd/hanterbart för handlastning).
En grej till, är att merparten av lasset ska ligga på bakre kälken, och skidorna ska därför vara betydligt längre på denna gentemot den främre kälken.
Främre kälken har som huvuduppgift att lätt "vrida med", lasset efter skotern och ska därför vara något kortare, alltså mera "följsam".
En medveten konstruktionsgrej på Dorotea doningen för rätt tyngdpunktsförskjutning.

Annars så är det rätt stor skillnad mellan olika doningar/fabrikat när det gäller kvalitet och konstruktion.
Kolla på Malungsdoningen lite närmare och jämför med andra så förstår du fort varför den kostar runt 3000:- spänn.
Kan väl nämna 1 grej eftersom du ämnar köra timmer bakom skotern.
Titta hur centrumröret från bankarna är fäst i skidorna,,, stumt!, så den doningen "ledar", nog inget vidare om spåret är lite knöligt.

Edit!

Principen blir ungefär som att svetsa fast boggien på en skotare eller timmervagn.


Den har faktiskt även "ryckdrag" mod hästdoningsprincipen med kätting, men då har du oxå ett "konstant sådant" utan fjädring som tillslut
plockar draget på skotern.
Finns flera punkter till!, men jag avrundar med att säga att "man får vad man betalar för".

Galv eller inte?, tja, det kan ju vara kul att ha fräscha grejor som tål väder och vind och inte ser ut som de har varit med om en "smärre brand" efter 2 år.
Viss funktion har det ju oxå.
Mellandragstången på Doroteadoningen löper ju i ett större rör/stakarna likaså + en del andra rörliga detaljer som inte bör bli rostangripet och börja kärva.

Annars så var jag väldigt skeptisk till att köra virke bakom skotern.
Kändes lite som "dinky Toys", men med en ordentlig maskin och en bra doning så gick det som på räls.
Jag vågade helt enkelt inte hugga mer än 15 m3 hösten före, så det kändes bra snopet när allt var hemkört på lite drygt en halv arbetsdag.
Övergick efter detta till att hugga några törskateträd i timmerstorlek + några fäller och det gick oxå helt perfekt.
I år har jag stämplat ut en björkgallring ute på en svårtillgänglig udde inkl lite strandröjning.
Borde landa på en 30-40 löskubik, så det ska bli ett ett roligt projekt.
För mig så är hela grejen naturligtvis att komma åt virke där både skotare och jordbrukare står sig slätt.
Senast redigerad av Skogshuggarn lör 15 jul 2006, 10:47, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#1942 En grej till!, (det blev mycket nu) :lol:

7995:- är alltså för den större och mer robustare "timmerdoningen".
De har även en lättare doning för ved som låg på 5995:-, men den kikade jag aldrig på.
Obs, att det är fjolårspriserna, vet inte om de ev gått upp något?.
Moms ingår naturligtvis i priset.

Såja!, nu ska undertecknad ut och få sig ett dopp i poolen och njuta av sommarsolen.

Tjena!

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14292 Den verkar fin den "Doroteadoningen". Jag har också en gammal Lynx 5900 GLX som jag drar hem ved med. Det är ju riktigt kul att planera små gallringar och skota ut veden.

Jag har samma erfarenhet som ni att man kan med fördel hugga lite längre bitar ca 4,5-5 m. Och sedan bör man inte last för stora lass. Det går ju så fort ändå att köra varje vända. Man lär sig snart var gränsen går. Det är inte roligt att lasta av pga att man får svårt att ta igång eller blir stående i någon uppförsbacke.

Jag kör med en gammal doning i svartstål som ser ganska lik ut som den på bild. En stor fördel är den låga lasthöjden samt de avtagbara sidostolparna. På min bakdoning finns även ett taggigt stål där virket vilar. Det är bra så att inte bottenstockarna glider bakåt om de är dåligt björnade.

Den största nackdelen med min donig är att det blir rost under medarna, detta medför att den inledningsvis går tungt tills man nött fram friskt stål igen.

Funderar om det går att köpa plastskidor?

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14319 Det är hur skoj som helst att driva ut virke med snöskoter förutsatt att man har rätt grejor.
Jag vågar även påstå att man rent kapacitetsmässigt slår ATV´n utan större problem i virkesframkörning, men då var det ju det här med "mångsidigheten" och tillgång till snö som ju inte alla har.

Plastbelag,,,, hmm?, har du kollat med "Rinab" (finns på nätet).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerdoningar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54494 Nu är det kanonföre för att skota ut ved. Idag har jag huggit och skotat ut ca 5 m3f.

Riktigt roligt!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).