Skotare

Komatsu 895

76 inlägg 240042 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193936
Smålandshuggarn skrev:Skulle vilja veta hur den påfrestningen blir annorlunda eftersom lastvikten hamnar på samma ställe som me standardrede? Ja de fattar ja inte heller meningen me o göra, anledningen te o ha dämpat lastutrymme o hyttdämpning mm e ju att öka komforten för föraren men kör man dubbelt så fort som om man kör utan all dämpningen tar ju föraren lika mkt stryk, men boggilådor, däck o transmission går de ännu värre åt.




Enkelt det är ju samma princip som hävstång prova o håll ett järnspett med ena handen i ändan på spettet o håll det rakt ut, felet är att vikten hamnar så långt ut att det bryter o känner på för mycket där inne. Än om lasset slutar jäms med hjulen
är det hyffsad terräng då kan man med en als maskin exemplevis köra 2-3 kilometer snabbare då lastdämpningen tar bort alla stötar. än med en manskin utrustad med standard rede, det är även en enkel förklaring varför rätt många gröna förare brukar tippa med vagnen. Sen äre ju så med tez ALs så är ju varenda lass fullt till lastvikten. En standard skotare varierar ju det fulla lasset rätt mycket i vikt

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

finskpinne  
#194086
huggarn82 skrev:Enkelt det är ju samma princip som hävstång prova o håll ett järnspett med ena handen i ändan på spettet o håll det rakt ut, felet är att vikten hamnar så långt ut att det bryter o känner på för mycket där inne. Än om lasset slutar jäms med hjulen
är det hyffsad terräng då kan man med en als maskin exemplevis köra 2-3 kilometer snabbare då lastdämpningen tar bort alla stötar. än med en manskin utrustad med standard rede, det är även en enkel förklaring varför rätt många gröna förare brukar tippa med vagnen. Sen äre ju så med tez ALs så är ju varenda lass fullt till lastvikten. En standard skotare varierar ju det fulla lasset rätt mycket i vikt


Jag skulle vilja påstå att du inte har helt rätt i det du säger. Enligt mig så borde tyngdpunkten sammanfalla med masscentrum i lasset och den tyngdpunkten går mycket längre ut åt sidan om man har ett högt och smalt lass än om man har ett lågt och brett lass. Jag har gjort en vacker illustration för att försöka förklara naturens lagar. Den röda pilen går lodrät ner från masscentrum, där borde tyngdpunkten hamna. Med det breda lastutrymmet så förflyttas inte tyngdpunkten lika mycket åt sidan som med det höga lastutrymmet Alltså får det luta mycket mera med det låga lasset innan det uppstår samma belastning på hjulet... Men även jag kan ju ha fel ibland!! :lol:

tyngdpunkt.jpg


Största felet med Loadflex och ALS är väl nog att folk missbrukar det, dom lassar lätt för mycket och kör alldeles för hårt...

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Smålandshuggarn  
#194089 Finskpinne, fin illustration :smile: . Tack. Hävdar att hävstångsprincipen inte har alls mkt o göra me detta. Men ja kan ha fel ja me :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Rlin  
#194091
Kicks skrev:Vad tror ni om 20 tonnaren med hyttfjädring,ny däckdimension kan bli intressant :smile:


Den är stor. Och tung. 32 ton med band runt om..
Men de blir säkert bra om något år när det är färdigutvecklat. Men jag skulle nog inte slänga mig och va först ut och beställa..

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

finskpinne  
#194097
Smålandshuggarn skrev:Finskpinne, fin illustration :smile: . Tack. Hävdar att hävstångsprincipen inte har alls mkt o göra me detta. Men ja kan ha fel ja me :mrgreen:


Jo fel kan vi alla ha, men en sak vet vi säkert. Och det är att om man kör för tunga lass för fort så brakar det sönder förr eller senare. Eller kanske både förr och senare!! :lol:

Hyttfjädringen är jag dock väldigt avundsjuk på! 😡

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Smålandshuggarn  
#194099 Ja visst, måndagsex o haverier de finns de av alla maskiner oavsett färg o storlek, men de mesta hänger ändå på föraren :!:

Ja de tror ja int du e ensam om o va :P

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195643 Den ser ut riktigt fin 895an! Ska bli kul att få testa en nån gång.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195646
Niklas B skrev:Tror det kommer bli en kanon maskin =)

Tvi fan den vill jag inte se i min skog. Mal ner skogsvägarna fullständigt 😈

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

Hjelms  
#195675 Stor skotare färre lass gent emot en liten skotare, bredare däck och längre avstånd mellan hjulen på boggin och band på de har du fin bär yta. Han skulle va väldigt välkommen på min mark.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

superglue  
#195677
Röjkvist skrev:
Niklas B skrev:Tror det kommer bli en kanon maskin =)

Tvi fan den vill jag inte se i min skog. Mal ner skogsvägarna fullständigt 😈




Ja och nej, om dom anser det värt att sätta in en sådan skotare så lär du ju ha bra med m3 :wink:

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

wiktor  
#195703 inte säker det blir mer markskador bara för att maskinen är tyngre. Den behöver ju inte köra så många gånger för att få ut virket

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

skogare  
#195708 jo det blir mera skador vikten spelar roll

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

skogsjan695xl  
#195731 Gud att folk orkar gnälla på körskador, det blir överlag bara basvägen som blir sönderkörd. En mindre skotare kör ju mer antal lass för samma volym virke. Så när den är färdig så går skotaren redan så djupt det går. Enda skillnaden är väll möjligen bredare spår efter den stora.
När allt är ute får man dit en grävmaskin. Det står oftast bolagen för.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 895

i skogen  
#195745
skogsjan695xl skrev:Gud att folk orkar gnälla på körskador, det blir överlag bara basvägen som blir sönderkörd. En mindre skotare kör ju mer antal lass för samma volym virke. Så när den är färdig så går skotaren redan så djupt det går. Enda skillnaden är väll möjligen bredare spår efter den stora.
När allt är ute får man dit en grävmaskin. Det står oftast bolagen för.


Japp helt rätt, mindre skotare flera lass och med kortare boggi= mera skador.
Eller som när maskiner kom för att hjälpa till vid Gudrun, vi fick inte ha slirskydd på maskinerna för att de förstör marken!!! ojoj vad mycke okunskap som framkomm då.
ta tillexempel stor Tigercatten med lång boggi, blir mindre skador än mindre maskiner med kortare bäryta.
895an med lite längre boggi, större hjul än någon maskin tidigare samt 780 bredd kommer garanterat ha lägre marktryck än 890, 1910, Elefanten med mm.
stirra er inte blind på lastarean hela tiden då det gäller markskador, tänk marktryck antal körda lass, bandtyp, hur harskördaren planerat körstråk och basvägar.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 895

Smålandshuggarn  
#195789
Röjkvist skrev:
Niklas B skrev:Tror det kommer bli en kanon maskin =)

Tvi fan den vill jag inte se i min skog. Mal ner skogsvägarna fullständigt 😈



Inte om du byggt rediga skogsvägar, men såna blir ju alltmer ovanliga så...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).