Motorsåg och handhållet

Kedjeslip igen!

31 inlägg 26823 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeslip igen!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18521 Startar en ny då jag tyckte dom som finns är lite sönderpratade. Hoppas Admin tycker det är ok?.

Har köpt mej en Maxx o testat några kedjor o det verkar funka bra. Ett par ? dock.
I en annan tråd pratade "skogshuggarn" om "släppvinkeln. Det stod inget om den i bruksen som var med till Maxxen. Den är ställbar steglöst mellan -15 - +15. Hur göra??

En annan sak som inte stod så mycket om i bruksen var underställningen. Det stod bara att man skulle ha 6mm skivan till det samt att maskinen skulle stå rakt, alltså 90 grader. Det känns inte riktigt bra tycker jag. Filar man med mall är det ju lite lutning på den. En annan grej är hur man får kedjan i rätt position när klacken ska slipas. Plattan som ligger mot bakdelen av tanden går ju inte använda. Låter man den istället gå ner över tandspetsen mot klacken så lyfter den klacken samt att slipskivan är farligt nära att slipa i låsplattan.
Ska se om jag kan lägga upp ett par bilder imorrn, det blev nog lite krångligt att förklara.

Var är "Huggarn" förresten? Skulle va kul att höra hur hans maskin går!

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#18534 Har inte hört nått av huggarn på länge men håller med om att det vore kul att höra hur han har det :)
jag har inte så stor erfarenhet av slipar men den jag provat är just en maxx slip vilken jag tycker gav ett gott resultat !!
Skogshuggarn kan nog hjälpa dig med hur du skall ställa in den på bästa sätt om inte Huggarn kommer till undsättning :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#18550 Bättre att de som har mera "praktisk erfarenhet" av Maxxén (som maskintyp), får svara på frågorna.

Jag avböjer alltså,,,

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip igen!

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18554
Magnus M skrev:En annan sak som inte stod så mycket om i bruksen var underställningen. Det stod bara att man skulle ha 6mm skivan till det samt att maskinen skulle stå rakt, alltså 90 grader. Det känns inte riktigt bra tycker jag. Filar man med mall är det ju lite lutning på den. En annan grej är hur man får kedjan i rätt position när klacken ska slipas. Plattan som ligger mot bakdelen av tanden går ju inte använda. Låter man den istället gå ner över tandspetsen mot klacken så lyfter den klacken samt att slipskivan är farligt nära att slipa i låsplattan.

Magnus M


Kan du inte ställa in den "plattan"som håller skärtanden vid slipning? På min är den justerbar och så ställer jag om den när jag vill fila klacken. Dock så skall jag i ärlighetens namn säga att jag hellre använder filmallen och kör av klacken med. Tycker det blir bättre och är enklar helt enkelt av den anledningen att en tand inte är en annan lik.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18555 Jag hittade bruksen till Oregonslipen som pdf på nätet o efter att ha läst den så klarnade det mesta. Bruksen till Maxxen går i runda arkivet omgående. Den var totalt värdelös i jämförelse.
Alla inställningar är ju likartade så jag ser inga problem att gå efter den.
Tekniken för underställningen i Oregonbruksen är helt annan men jag ska mäta lite ikväll o se om det funkar så på Maxxen oxå.
Om inta annat så för att det vore bra att prata samma språk som dig "skogshuggarn". Du har ju lite erfarenhet :)
Det lilla som står i Maxxbruksen funkar helt enkelt inte.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18556 Oj! Missade ditt inlägg där Gossebear. Jo det kan nog gå om man skruvar ut den så den nästan hoppar ur!! Det känns inte rätt på nåt vis. Bruksen säger inget om detta. Jag ringde till Skogma nu o pratade med en trevlig snubbe o han vart förvånad då ingen klagat förut. Han skulle kolla att jag fått alla papper som skall va med o återkomma.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18557 prata med Lars-åke på Skogma han är grymt bra på maskin delen.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18672 Jaha nu har han hört av sig från Skogma(Bertil hette han tror jag).
Den bruksen jag fått är det som finns. Enligt Skogma så får man helt enkelt vika bort anhållet o ställa ryttarn i centrum med ögonmått efter ett streck som finns på foten :? . Lite B måste jag säga o ännu mera B att det inte står så i bruksen. Enligt Skogma har dom sålt flera hundra o ingen har påpekat detta.

Antingen slipar väl inte folk sina ryttare i maskinen eller är det jag som är så dum o inte fattar att det är självklart att man ska sikta in det med ögonmått :?:
När man läser Oregons bruks är det ju väldigt väl beskrivet o genomtänkt.

Jaja, jag har gjort ett eget anhåll som är 10mm kortare. Provade den igårkväll o den funkade utmärkt. Ska fixa nån bild ikväll.

En fråga ang. ryttare! Vissa mallar ger en vinkel på ryttarens övre plan o en del en plan yta. Vilket ska det vara egentligen? Eller spelar det ingen roll? Orginal är dom ju liksom runda.

Magnus M

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18677 Vinkeln på klackens avsida har betydelse, då detta avgör hur ofta du behöver slipa kjedjan.
Om man ser som ett spån som går mellan så möter ju klackens överkant spånets underkant, där överkanten på spånet går ovanför skärtanden.
Om man har en klack, ryttare som inte är fasad är det stor risk att man penetrerar spånet för tidigt och då får inte skärtanden samma yta att skära på.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18835 Ett par bilder på anhållet jag gjorde.

Orginalet:
Bild


Min variant för ryttaren:
Bild


Magnus M

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18853 tjusigt fixat!!!

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19404 Tyvärr är jag inte till mycket hjälp ang detta! :( pga att jag inte slipar ryttarna med slipen! jag "frihandar" dom utan mall när kedjan sitter på sågen!! går nog snabbare också! än att byta skiva å inställningar! :roll: har även köpt en "filklove"(tror jag den hette) från logosol som jag tänkte skruva fast i bänken, å ta ryttarna i den! nu har det gått "troll" i min virkessågning så det har inte blivit sågat mycket! :( men det jag märkt är att det är viktigt att tänderna tar jämnt,annars vill det gärna dra snett! så om du tycker att det är krångligt att ta ryttarna med slipen så kan du ju slipa tänderna så jämnt som möjligt i slipen,och sedan handjaga ryttarna MED mall på sågen eller i annan lämplig anordning...typ filklove eller nåt! men du verkar ju ha fått till det ganska bra på din slip...eller? hur funkar det tycker du?

För övrigt är jag supernöjd med maxxen!! :D

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19425 Jo det känns bra. Jag har dock inte kört nån som jag slipat i sågverket än.
Jag slipade 2st kedjor till en jobbarkompis med ett Jonseredsverk o han skulle köra dom i helgen som var men jag vet inte hur det gick eftersom han är i Ungern ett par dar. Får se vad han säger på onsdag. Inga svordomar via sms iallafall :) .
Jag har kört några kedjor nu som jag hade låg o där var inte ryttarna slipade alls så det var lite o ta på dom o då är ju slipen bra tycker jag. Om det känns smidigare att ta dom för hand så kommer jag väl göra det jag med men det känns oxå bra att ha provat alla moment.
Maskinen känns kanonbra hittils o oxå skönt att höra att du är nöjd.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19695 Idag kom jobbarkompisen med positiva nyheter :) . Det hade gått kanonbra. Möjligen höll dom skärpan ngt kortare tid men det var marginellt. Fler kedjor från honom är att vänta.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip igen!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43728 Trådlyft!

Idag kom den förtida julklappen i form av en Maxx-slip. Jag har även lyckats låna en Jula-slip i prisklassen 700 kr och det skall bli kul att jämföra. Första intrycket:

Känsla: 1-0 till Maxx. Alla delar känns mer gedigna på Maxx, konstruktionen där kedjan låses automatiskt när man sänker ner slipskivan är mycket vettig.

Start av maskinen: överlägset 2-0 till Maxx p.g.a känslan i strömbrytaren och ljudet. Med Jula-maskinen behöver man nästan hörskelskydd, Maxx går som en viskning.

Det känns som att Jula-maskinen inte har mycket att hämta i det här sällskapet :smile: . Skall försöka att återkomma under julhelgen med lite bilder och mer resultat av jämförelsen, inklusive lite rapport om hur de slipade kedjorna fungerar på en vanlig motorsåg och ett kedjesågverk
Senast redigerad av th fre 02 jan 2009, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).