Gallring

2a gallra efter beståndsgående skördare

55 inlägg 40125 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193724 Tack Mäki :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#193735
Mangan skrev:Jo, det är ju gallringsentreprenörens synpunkt, det skall få kosta för skogen blir så fin sen. Hur mycket finare i betydelsen inkomstbringande skogen blir "sen" är svårt att säga, och "sen" är långt bort. Kostnaden får man direkt, och entreprenören får fler timmar körda.

Risken tar skogsägaren. Men det bestämmer han/hon såklart själv.


Förstår inte riktigt vad du menar, har inte varit på ett enda skifte och gallrat utan att markägaren velat ha mig dit. Det är klart jag vill tjäna pengar på det jag gör men om ingen vill ha mig så får jag hitta på nått annat.
Sen om det blir dyrare med bestånds gående eller med stickvägs vet jag inte riktigt har bara min egen lista, har inte sett någon från en stickvägsgående.

De gallringar jag kör på så blir det ett netto trots dåliga massaveds priser så om det är en kostnad för skogsägaren vet jag väl inte, men du kanske har ett annat facit. :wink:

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

ollonet  
#193739 Har hört sägas att det inte är bra för rotsystemet med beståndsgående, samt att man inte får tillräckligt med ris i vägarna. Vet någon om det är mer skador i slingerstråken?

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193749 Kostnad blir det, oavsett om det blir netto eller ej.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#193753
Mangan skrev:Kostnad blir det, oavsett om det blir netto eller ej.

Jo, det är klart, då är ju alternativet i att inte göra nått alls det är ju trots allt du som bestämmer. Kanske lika bra att inte slutavverka heller då får man ju även en planteringskostnad utöver avverkningskostnaden.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#193754
ollonet skrev:Har hört sägas att det inte är bra för rotsystemet med beståndsgående, samt att man inte får tillräckligt med ris i vägarna. Vet någon om det är mer skador i slingerstråken?

Du får lika mycket ris i vägarna som med stickvägsgående pga att de ofta matar i mot sig. Är man inte försiktig så kan det bli skador i slingret, det beror på den som sitter i maskinen. Med rätt person i maskinerna så är det nog hugget som stucket om du har bestånds eller stickvägsgående. Det jag har märkt när jag kört 2 gallring efter stickvägsgående är att det är stor areal som inte alls är gallrad.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mäki  
#193757
bodaedet skrev:
ollonet skrev:Har hört sägas att det inte är bra för rotsystemet med beståndsgående, samt att man inte får tillräckligt med ris i vägarna. Vet någon om det är mer skador i slingerstråken?

Du får lika mycket ris i vägarna som med stickvägsgående pga att de ofta matar i mot sig. Är man inte försiktig så kan det bli skador i slingret, det beror på den som sitter i maskinen. Med rätt person i maskinerna så är det nog hugget som stucket om du har bestånds eller stickvägsgående. Det jag har märkt när jag kört 2 gallring efter stickvägsgående är att det är stor areal som inte alls är gallrad.

Det beror helt och hållet på den som sitter bakom spakarna.
Om det är väldigt blöt eller annars känslig mark så kan du med stickvägsgående maximer riset på vägen vilket är omöjligt med beståndsgående.
Skador uppstår av båda men på lite olika ställen i beståndet.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Brickan  
#193778
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Kostnad blir det, oavsett om det blir netto eller ej.

Jo, det är klart, då är ju alternativet i att inte göra nått alls<...>.

Kanske det, eller kanske gödsla istället för gallra! Se: http://www.lantbruk.com/skog/ogallrat-o ... produktion

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#193786
Mäki skrev:
bodaedet skrev:
ollonet skrev:Har hört sägas att det inte är bra för rotsystemet med beståndsgående, samt att man inte får tillräckligt med ris i vägarna. Vet någon om det är mer skador i slingerstråken?

Du får lika mycket ris i vägarna som med stickvägsgående pga att de ofta matar i mot sig. Är man inte försiktig så kan det bli skador i slingret, det beror på den som sitter i maskinen. Med rätt person i maskinerna så är det nog hugget som stucket om du har bestånds eller stickvägsgående. Det jag har märkt när jag kört 2 gallring efter stickvägsgående är att det är stor areal som inte alls är gallrad.

Det beror helt och hållet på den som sitter bakom spakarna.
Om det är väldigt blöt eller annars känslig mark så kan du med stickvägsgående maximer riset på vägen vilket är omöjligt med beståndsgående.
Skador uppstår av båda men på lite olika ställen i beståndet.

Helt rätt Mäki, allt beror på vem som sitter bakom spakarna. En stressad inte så nogrann styrman gör lika stor skada på beståndet om han sitter i en liten eller stor maskin. Sen är det upp till skogsägaren att avgöra vad han vill ha i sin skog, tror nog att med rätt folk så är skillnaden liten mellan de två systemen.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193800
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Kostnad blir det, oavsett om det blir netto eller ej.

Jo, det är klart, då är ju alternativet i att inte göra nått alls det är ju trots allt du som bestämmer.


Nej, alternativen är tex att gallra med annan metod, gallra senare, inte gallra alls eller göra't själv.

Jag har 100 kr på banken. Jag tar ut 20 kr, banken tar 15 kr i avgift. Hurra, ingen anledning att klaga det blev netto 5 kr! ;)

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193801
Brickan skrev:
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Kostnad blir det, oavsett om det blir netto eller ej.

Jo, det är klart, då är ju alternativet i att inte göra nått alls<...>.

Kanske det, eller kanske gödsla istället för gallra! Se: http://www.lantbruk.com/skog/ogallrat-o ... produktion



"Däremot ska skogsägarna inte tro på den virkesköpare som kommer och säger att det finns ett gallringsbehov i hans skog. "

Haha, kunde inte sagt det bättre själv. ;)

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

bodaedet  
#193879 "Däremot ska skogsägarna inte tro på den virkesköpare som kommer och säger att det finns ett gallringsbehov i hans skog. "

Haha, kunde inte sagt det bättre själv. ;)[/quote]

Och om du gallrar själv har du inga kostnader, bensin, diesel sågar är ju gratis.

Nej du gör såklart precis som du vill, finns ingen anledning att lyssna på en som lever på att skaffa virke så billigt som möjligt.
De kunder som jag gallrar åt har oftast en av tre anledningar att gallra.
1. De vill ha ut lite stålar innan slutavverkning.
2. De vill gallra för att de anser att beståndet mår bättre, växer bättre.
3. De har fått höra av en virkesuppköpare att de har ett gallringsbehov på fastigheten.
Det finns förstås de som har alla ovanstående anledningar att gallra med.

De som har anledning 1 och 3 ser man sällan i skogen, och har sällan/aldrig några synpunkter på hur gallringen ska utföras.
De som gör det av anledning 2 har ofta starka synpunkter hur gallringen ska utföras och de försöker man följa till punkt och pricka.

Och tro det eller ej Mangan har ännu inte träffat på en enda som tycker att jag riskerar deras pengar/fastighet för att jag är där och gallrar, jag är som sagt i tidigare inlägg, där för att de önskar det.
Sen om de vill ha en stickvägsgående, så får de ringa nån annan.

Kommer lite utanför tråden här visst..
Hat gött

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

nalle34  
#193912 re föregående talare. Som skogsägare gör jag det under punkt 2!!! Brukar ge klara trakt derekttiv hur det ska göras och rita in tydligt på kartan som dom får plus märka ut gränser mot granar så missförstånd inte blir. När det gäller maskin typ så säger jag så här. Den som sitter bakom spakarna är
viktigast att jobbet blir bra än maskin typ. p.s känner i gen mig i ha starka synpunkter på hur det ska göras.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193926 I dagens datoriserade värld så är traktdirektiven synnerligen usla.
Hur svårt kan det vara att vidarebefodra mail till utföraren som man skickat till sin inköpare :sad:
Jag försöker alltid vara med i skogen, tycker det verkar på entreprenörerna som det uppskattas.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

nalle34  
#193959 Gör som jag brukar ge mitt mobilnr. till maskinförarna om det är något oklart och kola när dom kommer ditt att dom fattat vad jag vill. Så uppstår förhoppnings vis inga missförstånd. Bukar ochså ge fedbak till dom och tala om om dom gjort ett bra häller dåligt jobb. Hittills har jag haft mycket bra och kunniga entrapenörer som klarar av lösa problemen och göra ett mycket bra jobb. Men så är jag en mycket angaerad och vet vad jag vill med skogen. Tror ochså det blir lättare för dom att göra ett bra jobb när man får tydliga besked hur man ska jobba.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).