Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117271 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185851
cruisern skrev:Sedan jag fick en ny såg och ny förgasare så fungerar sågen utmärkt. Jag har inte haft några problem.

Jag talade med min återförsäljare häromdagen som sa att Husqvarnas analys av den knäckta vevstaken inte visade något materialfel eller något tillverkningsfel. Dom misstänker att kanske klämringen till kolvbulten inte varit korrekt monterad.

En vevstake går inte av om kolvbults låsningen går ut i cylindern och kolvbulten kan inte fastna i cylindern.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185855 Just 550 vet jag inte, men rent generellt: Har sett kolvbultar sitta fast i portarna, Så Omöjligt är det inte.... En 026, 444 o nån 254 om jag minns rätt. Det ger väldans stora och lätt igen kännande skador.
Krökt vevstake kan det bli ab felaktig kolvstpp eller låsring (annat skrot) på fel ställe.

Ofta stannar de innan eftersom låsningen själv ställer till det. Men den kan hitta ett ställe o gömma sig eller hitta ut och då så...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

cruisern  
#185859 Det som hände var ett tvärstopp och någon del slog hål i blocket och "punkterade" tanken för sågolja och olja rann ut. Jag arbetade strax intill en väg och jag kan än i dag se en oljelinje i asfalten som blev då jag gick med sågen till till min bil för att hämta reservsågen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185869 Låter som ett vevstaks brott i mina ögon....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Simon.M  
#193956 Tycker min 550 är alldeles för svårstartad när jag ska ha igång den efter ca 15 minuters paus får dra så jag nästasn dör :) men annars startar den som den ska någon annan som har märkt av samma problem

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Håkan Engström  
#193958 Japp det där känner jag igen, stort sett omöjlig att få igång efter en fikapaus, ca 40-50 drag innan den behagar att starta.
Brukar vara bättre att ta reservsågen efter fikat och låta 550 vila ett tag till.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

cruisern  
#193961 Som jag förstår så har vissa problem med start av varm 550 medan vissa har det inte.

Enligt min ÅF så har Husqvarna nyligen släppt/börjat skicka ut ett åtgärdspaket för att underlätta start av varm såg. Det består av modifierad tankluftning plus att luftgapet svänghjul/tändmodul skall ändras från 0,3mm till 0,25mm. Jag antar att respektive ÅF kommer att kontakta sina kunder.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Simon.M  
#194006 Får tacka för svaret ringde min ÅF nu dom viste om problemet men var inte alla 550 som hade det problemet sa han så dom kontaktar inte någon. Men var bara att komma ner med sågen så skulle dom fixa problemet :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#194041 Hade också problem fast med ett röjsåg och det var samma förfarande där.
"Vi kontaktar ingen, de kommer väl hit om problem uppstår...." sades det hos ÅF.
Nu tänker jag på de som inte sågar så mycket, får problem och börjar skruva med den själv. Kompetensen kanske inte alltid finns där och till sist tar de och ställer "skiten" i hörnet och tar fram det gamla såget igen.
På detta vis kanske ett illasinnat rykte sprider sig pga att ÅF inte orkar kolla vilka som köpt de sågar med fabriksfel och genast återkallas dessa.
Jag menar alla sågar har ett tillverkningsnummer och kan knytas samman med respektive ägare.
Visst,det blir ett utökat administrativt arbete men nöjda kunder är väl alla tillverkare intresserade av.
Tycker personligen att de ska vara konsekventa och verkligen ta in alla dessa för uppdatering eller vad det kan vara för att slippa få ett dåligt rykte och negativ reklam.....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

hakans  
#195492 Nu har jag haft min 550xpg på service pågrund av att man måste dra jädrans många drag för att starta den. Såå nu är tankluftningen bytt. Nu startar den på andra eller tredje :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

rca1959  
#195504 Man tackar för informationen!!!

Hämtar min 550XP på lördag, levererades till min ÅF den 21/11.

Är detta nu åtgärdat på fabrik?
Hur ser man det?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

cruisern  
#195507 Det borde vara åtgärdat från fabrik idag. För säkerhets skull så fråga din ÅF.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

totte  
#195508 Om det inte är åtgärdat på fabrik så bör det finnas ett service-meddelande till alla återförsäljare att det skall åtgärdas före leverans, så det är väl bara att höra med säljarn hur det ligger till.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

rca1959  
#195511 Ringde ÅF, alltid bra att vara påläst innan man ringer :grin: , enligt ÅF hade Husqvarna stoppat produktionen ett tag på 550XP tills det var löst.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Simon.M  
#195516 Ska hämta min imorgon efter ombygnaden ska bli skoj o prova den o se om det funkar :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).