Motorsåg och handhållet

Vinterläge på motorsågen?

15 inlägg 12782 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinterläge på motorsågen?

traktorz  
#193827 Vår gamla Jonsered 535 har en lucka i väggen mellan cylindern och förgasaren, som vid kalla temperaturer (under -10ºC) rekommenderas att den tas bort, då det förhindrar eventuell isbildning i förgasaren och förgasarrummet.

Vår litet nyare CS2152, en senare version fick en vridbar vinterlucka, men vår modell har en cirkulär plast/gummiplugg, som rekommenderas att man öppnar vid kallare temperaturer än 0ºC. Till samma såg finns dessutom en speciell täckkåpa som monteras på startapparathuset, vilket reducerar intaget av kylluft och pulversnö att sugas in, rekommenderas vid temperaturer (under -5ºC).

Vår lilla Stihl MS192 saknar "vinter-läge", medan stora MS362C-Q har ett vändbart spjäll med sommar/vinterläge, där man redan vid temperaturer under +10ºC rekommenderas att använda vinterläget, för att slippa isbildning i förgasaren.

Fråga:
Är detta ett vanligt problem idag?
Med oljeinblandad regularbensin som numera innehåller 5% etanol?
Med oljeinblandad alkylatbensin?
Går sågen bättre i vinterlägena med förvärmd luft?

Eller ska jag låta sågarna vara kvar i sommarlägena, och fundera på vinterspjällena först om sågen går dåligt här i vinter?

("-Don't fix'it, if it ain't broken!", heter det ju?)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinterläge på motorsågen?

röjjare  
#193833 Jag kör i sommarläge så länge det går på röjsågen (hsqv 345).
Jag försöker undvika att använda vinterluckan för luftfiltret blir smutsigt av sot.

Sen när det bildas is på luftfiltret öppnar jag luckan. -5 grader brukar gå bra i sommarläge iaf.
Beror lite på hur mycket snö det är i luften/träden.

När det väl börjar bildas is tar det ca 20 minuter tills sågen knappt går.

Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

totte  
#193841 Det är, som röjjare säger, framför allt isbildning i luftfiltret och förgasarhalsen som det kan bli, beror mindre på temperaturen än på kombinationen hög luftfuktighet och låg temperatur. Spelar i stort ingen roll vad du har för bränsle, etanolen tar bara hand om fukt som kommer i tanken. Håller med röjjare, vinterläget är nåt man tar till om man märker att det går sämre.

Så länge du inte har isbildning skall det inte vara nån skillnad, men du kan behöva justera sågen och ge den lite mer, för kall luft är tätare än varm och därmed får du in mer luft, i vikt räknat, i cylindern om den är kall och då kan det behövas lite mer soppa för att väga upp.

Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

traktorz  
#193847
röjjare skrev:Jag kör i sommarläge så länge det går på röjsågen (hsqv 345).
Jag försöker undvika att använda vinterluckan för luftfiltret blir smutsigt av sot.

Sen när det bildas is på luftfiltret öppnar jag luckan. -5 grader brukar gå bra i sommarläge iaf.
Beror lite på hur mycket snö det är i luften/träden.

När det väl börjar bildas is tar det ca 20 minuter tills sågen knappt går.


Tack för intressanta kommentarer.

Förvirrande att Husqvarna har både en röjsåg och en motorsåg med beteckningen 345. Hur som haver, kompisen har en 345 motorsåg, den liknar i mycket vår CS2152, fast hans varvar mycket aggressivare än vår.

Det låter ju vettigt att hålla förgasarrummet rent så långt det är möjligt, om man nu kan fortsätta i "sommar-läget". Får väl ha isningsproblematiken i åtanke, ifall sågen börjar bli kinkig i vedskogen i vinter. Till 535'an har vi en reservdelssåg med ett extra luftfilter tillgängligt i alla fall.

Förhoppningvis skall vår CS2152 äntligen gå bättre nu, efter att ha bytt en sprucken gummislang till dess impulskanal från vevhuset. Återstår att se hur den uppträder i kyla, har mest använt den till långsågning, då den har ett smalare 1.3mm svärd/kedja kontra 1.5mm på gamla 535'an.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

traktorz  
#193848
totte skrev:Det är, som röjjare säger, framför allt isbildning i luftfiltret och förgasarhalsen som det kan bli, beror mindre på temperaturen än på kombinationen hög luftfuktighet och låg temperatur. Spelar i stort ingen roll vad du har för bränsle, etanolen tar bara hand om fukt som kommer i tanken. Håller med röjjare, vinterläget är nåt man tar till om man märker att det går sämre.

Så länge du inte har isbildning skall det inte vara nån skillnad, men du kan behöva justera sågen och ge den lite mer, för kall luft är tätare än varm och därmed får du in mer luft, i vikt räknat, i cylindern om den är kall och då kan det behövas lite mer soppa för att väga upp.


Ni som har erfarenhet, räcker det med att justera enbart högfartsnålen vid kall väderlek, så att den bättre svarar på gasen? (Lågfartsnålen justerar jag in så att kedjan snurrar lättast vid en temporärt förhöjd tomgång, sen öppnar jag den ¼ varv ytterligare, för 535 & CS2152. Stihl-förgasarna har jag inte pillat på.)

Har själv inte tillräckligt med erfarenhet, men kan berätta att 535'an som jag har justerat in enligt min bästa förmåga hemma i garaget, nyligen ute i skogen (runt nollföre) svarade inte på gasen som hemmavid. Det kan även ha varit kondens i förgasarrummet, efter en generös rengöring tidigare med högtryckstvätten. Har nu tagit in och torkat luftfiltret, som var väl så fuktigt. Förgasarmejseln ska även med i fortsättningen, ifall nu sågen behöver en rikligare blandning vid aktuell kall väderlek.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

totte  
#193850 Kan behövas en liten justering även på L-nålen, det märker man bäst på om den tvekar vid snabbt gaspådrag från tomgång. Gör den det är det dags att öppna lite tills den svarar som den skall.

Man kan grovt säga att H-nålen reglerar vad den får vid arbetsvarv, L-nålen ställer vad den får vid tomgång och den inledande accelerationen, så om den axar dåligt från tomgång så är det L man skall skruva på. Sen finns det vissa beroenden, så om man justerat om den ena kraftigt kan man behöva finjustera på den andra, men i huvudsak är det på det här viset.

Ber även att få starkt avråda från vidare användning av högtryckstvätt på motorsågar, det är alldeles för stor risk att du får in vatten där du absolut inte vill ha det, inte bara vevhus utan startapparat, oljetank, bensintank och alla andra små håligheter.

Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

traktorz  
#193946 Tack för klargörandet!

Då är det nog L-nålen jag mest behöver hålla koll på, för det inledande accet i alla fall.

Noterar rådet med skärpa att inte använda högtryckstvätten. Kan instämma i att man sprider ut spån, torv, smuts över hela sågen, så man sen får mer jobb att rengöra sågen. Har nu f.ö. vinterkonserverat högtryckstvätten.

Det är nog en bättre metod att lossa kopplingskåpan och med typ diskborste/tandborste sköta rengöringen. Även en försiktig användning av tryckluft funkar, men med risk att man även där blåser smutsen dit man inte vill ha den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

totte  
#193950 Så håller du ordentlig koll på att den inte varvar ut med ett högt jämnt illvrål på fullgas utan belastning, då går den för magert, skall fyrtakta, dvs gå lite orent tills du belastar den, då skall den dra jämnt och rent.

Den rengöringsmetoden är den bästa. Tryckluft är särskilt bra för att blåsa ur kylflänsarna och då tar man i ordentligt. Ingen tryckluft när luftfiltret är avtaget om man inte sätter plast eller nåt över förgasaröppningen.

Användarvisningsbild

Täckkåpan över startapparathuset: CS2152

traktorz  
#202103
traktorz skrev:Vår litet nyare CS2152, en senare version fick en vridbar vinterlucka, men vår modell har en cirkulär plast/gummiplugg, som rekommenderas att man öppnar vid kallare temperaturer än 0ºC. Till samma såg finns dessutom en speciell täckkåpa som monteras på startapparathuset, vilket reducerar intaget av kylluft och pulversnö att sugas in, rekommenderas vid temperaturer (under -5ºC).

P1026287r1280.JPG

Ser att vår motorsåg CS2152 drar på sig snö och is, så jag har letat fram Jonsereds vinterskydd #5271625-01. Det har legat i en påse sen leverans av sågen, eftersom vi hittills inte behövt den vintertid i någon större utstäckning.
P1026284r1024.JPG


Som framgår av bilden fästes täckkåpan med tre plastkrokar i startapparatens galler, samt skruvas fast med två skruvar, med tillhörande två plastklammer att monteras på insidan av startaparatens galler.

I samma påse som täckkåpan fanns även ett längre klammer, med samma korrugering för att passa i startapparatens galler, kanske den är avsedd för en annan sågmodell än den vi har? Dessutom medföljde två plastbrickor Øy=24.5, Øi=10.5 samt tjocklek 4.6mm.
P1026285r1280.JPG

Nån som vet vad den längre blåa plastbiten samt nylonbrickorna är till för? Kan inte se att dessa extra medlevererade prylar behövs till vår såg CS2152!

   TS
Avatar Fallback

Re: Täckkåpan över startapparathuset: CS2152

M-F  
#202117
traktorz skrev:
traktorz skrev:Vår litet nyare CS2152, en senare version fick en vridbar vinterlucka, men vår modell har en cirkulär plast/gummiplugg, som rekommenderas att man öppnar vid kallare temperaturer än 0ºC. Till samma såg finns dessutom en speciell täckkåpa som monteras på startapparathuset, vilket reducerar intaget av kylluft och pulversnö att sugas in, rekommenderas vid temperaturer (under -5ºC).

P1026287r1280.JPG

Ser att vår motorsåg CS2152 drar på sig snö och is, så jag har letat fram Jonsereds vinterskydd #5271625-01. Det har legat i en påse sen leverans av sågen, eftersom vi hittills inte behövt den vintertid i någon större utstäckning.
P1026284r1024.JPG


Som framgår av bilden fästes täckkåpan med tre plastkrokar i startapparatens galler, samt skruvas fast med två skruvar, med tillhörande två plastklammer att monteras på insidan av startaparatens galler.

I samma påse som täckkåpan fanns även ett längre klammer, med samma korrugering för att passa i startapparatens galler, kanske den är avsedd för en annan sågmodell än den vi har? Dessutom medföljde två plastbrickor Øy=24.5, Øi=10.5 samt tjocklek 4.6mm.
P1026285r1280.JPG

Nån som vet vad den längre blåa plastbiten samt nylonbrickorna är till för? Kan inte se att dessa extra medlevererade prylar behövs till vår såg CS2152!



Om jag minns rätt(inte så säkert) :lol: så är den långa plastbiten en vinterplugg för luftmunstycket.Istället för den ena plastklammern som monteras på insidan av startapparatens galler sätter du den längre plastbiten!Borde vara den främre klammern som skall bytas ut(den under startsnörshandtaget).Hoppas du förstod vad jag menade är kass på att förklara när jag skriver! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

traktorz  
#202131 Tack för svaret som ledde mig in på rätt spår. Den långa plastbiten är mycket riktigt en plugg för "turbo"-insugluftkanalen upp till förgasarutrymmet. Det fanns ju en slits där den passade och den monterades därför på den bakre skruven för vinterlocket, se bilderna.

Nu återstår bara att lista ut var de två nylonbrickorna hör hemma?

P1026288v1280.jpg

P1026289v1280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

T Landström  
#202154 Jag har aldrig använt vinter tillbehören på min 346:a...och har huggit i ner till iaf -15 och aldrig upplevt några problem...

Användarvisningsbild

Re: Vinterläge på motorsågen?

traktorz  
#202183 Det beror nog mest på hur man använder sin såg.

Vid vedhuggning/hyggesrensning så står ibland vår CS2152 puttrandes ute i djupsnön, om än inte så långa stunder periodvis. Transporten hem medför inte heller att snö och is smälter ifrån sågen, snarare så att startapparatens galler samt kedjebanan brukar vara fulla med is. Har därför nu letat reda på vinterlocket för att pröva om det innebär någon förbättring.

Motormässigt går sågen bra, startar säkert, men behöver tid på sig för att bli varm i kylan. Luftens densitet ökar ju vid lägre temperaturer, så kanske borde vi bruka förgasarmejseln lite flinkare också.

Låter bra att fabrikanterna tagit fram sågmodeller med "Auto-tune" för att optimera dess prestanda över stora temperaturintervall. Dock inte aktuellt för oss med någon ny såg, utan gamlingen 535 från 1987 och den något modernare 2152 från 2004 är våra huvudsakliga arbetsredskap.

   TS
Användarvisningsbild

De två plastbrickorna var mellanlägg till svärdskåpan

traktorz  
#322459 Dessutom medföljde två plastbrickor Øy=24.5, Øi=10.5 samt tjocklek 4.6mm.
...
Mellanlägg som ersätter svärdet med kopplingskåpan fastsatt på motorkroppen vid leverans.

   TS
Användarvisningsbild

Vintererfarenheter 2014/2015

traktorz  
#322462 I vinter har jag inte haft någon vinterlucka öppen på någon av alla våra sågar: MS192C-E, MS362C-Q, CS2150 & CS2152. Ej heller täcklocket över fläktkåpan på Jonsered CS2152 har använts.

Vi har kört klenare hyggesrensning i temperaturer ner till -20C någon enstaka gång. Alla sågar har lätt gått igång, men att de ryker förfärligt den första halvminuten kanske beroende på att man kör litet på choke till en början.

Stihls MS362C-Q, som är vår enda moderna konstruktion med friskluftsmotor, ryker rejält första halvminuten, behöver sen nån minut för att bli varm, för att börja såga med.

Stor-Stihlen ville dock inte gå på tomgång i vintras, stannade frekvent vilket berodde på att tändstiftsgapet pga slitage (elektronmigration) blivit för stort. Har läst att den modellen kan ha problem med svag tändspole, så jag minskade gapet till 0.45mm, varefter sågen gått perfekt på tomgång igen.

Stihls MS192C-E har gått förvånansvärt bra i vinter, inget igenisat luftfilter i vinter, men tidigare har det isat igen i snöväderlek -5C upp till nollstrecket. Har behövt tagit in luftfiltret att torka i rumsvärme över natten, vilket eliminerat driftsproblemen.

Jonsered-sågarna, de gamla trotjänarna, har båda varit pålitliga, även om de fått utstå snödopp emellanåt. Har även där tagit in luftfiltren för avisning och torkning under natten i rumsvärme.

En anledning till att jag inte öppnat vinterluckorna från cylindern och in till förgasarhuset, är att mer spån och smuts då samlas runt förgasaren. Nackdelen med att jag behöver en minut extra att varmköra sågen från kall på morgonen och efter lunchfikat, uppvägs av minskat rengöringsbehov. Dessutom tvåtaktsmotorns största fiende, är ju risken för överhettningsproblematiken, vilket ökar ifall vinterkåpan över fläkthuset glöms kvar vid hård belastning.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).