Inomgårdsmaskiner

pris för uthyrning

26 inlägg 15523 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pris för uthyrning

vedförsäljan  
#192674 som sagt,vad tycker ni att en bala agri 320p med tryckkännaventil bör kosta per dygn?
Visst är det lokalt,men ett cirka pris borde ni kunne få fram :grin:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: pris för uthyrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192754 1200:- plus moms eller mer

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#192763 det är vad nån har tagit för palax ks35,med de ä ju klart,finns ju ingen anledning att hyra ut om de inte blire nåra pengar :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

Husqy346  
#192997 Du bör ta ut så mycket pengar att det täcker upp alla skador som maskinen kommer tillbaka med.
För alltid är det något som är skevt eller sönderkört när den kommer tillbaka . Jag vet av egen erfarenhet då det tog en stund för mig att kunna allt om maskinen. De som hyr den lär inte lära in det smidigaste arbetssättet på de få dygnen som de hyr den,samtidigt som det ändå ska vräkas ut stora volymer ur den.
3 Timmars servicearbete tog det mig efter den sista av de två uthyrningar som jag har haft att laga maskin för att själv kunna köra brukligt igen.

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193039 Tack för bra svar!
Ja hade tänkt att endast hyra ut så länge garantin gäller,men lite puzzel blire ju altid,byta kedjor lär man iallafall få göra och se över oljer plus vanlig service och alt måste provas innan man hyr ut och sen efteråt

   TS
Användarvisningsbild

Re: pris för uthyrning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193041
vedförsäljan skrev:Tack för bra svar!
Ja hade tänkt att endast hyra ut så länge garantin gäller,men lite puzzel blire ju altid,byta kedjor lär man iallafall få göra och se över oljer plus vanlig service och alt måste provas innan man hyr ut och sen efteråt


Gäller garantin om man hyr ut?

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193335 Ja de ska inte spela nånroll

   TS
Användarvisningsbild

Re: pris för uthyrning

Kse  
#193357
vedförsäljan skrev:Ja de ska inte spela nånroll


Kolla upp det om du vill vara på den säkra sidan , ofta gäller andra regler när man hyr ut grejerna. Försäkringaran på tex fordon blir mycket dyrare om dom används för uthyrning.

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193444 Givetvis ska den va hyr försäkrad och stöld.
Frågan är,vad kan man ta?

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

Husqy346  
#193844 Jag tog 1500:- per dygn för min Traktordrivna japa 320 som har dubbel klyv ,då ingick traktor med diesel som räckte till tiden de skulle köra,vedmaskin samt uppläggningsbord.
Traktorn fick de köra hem själva.
Eftersom det rörde sig om privatkunder så var det utan moms.
Men med slitaget på maskinen oljeförbrukning mm så var det otroligt billigt ändå för kunderna .
Kommer jag hyra ut mer i framtiden så får de köpa en helhetslösning dvs att jag kapar åt dem med maskinen istället på timmpenning som arvode eftersom maskinen kom tillbaka trasig mm.

Ett ytterligare tips om du ändå vill hyra ut är att låta dem såga ett par stockar hemma hos dig innan du lämnar ut maskinen, för då har du chansen att kunna rätta till ev handhavande fel, samt själv instruera dem din teknik som du tycker funkar bäst på din egna maskin.
Du bör även planera in att kunna åka ut till dem och ge en hjälpande support, om det börjar strula mekaniskt.
För om det är något som kunderna är duktiga så är det att påtala vilket skit man har hyrt ut till dem om nått har krånglat eller gått sönder under deras hyrtid.

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193900
Husqy346 skrev:Jag tog 1500:- per dygn för min Traktordrivna japa 320 som har dubbel klyv ,då ingick traktor med diesel som räckte till tiden de skulle köra,vedmaskin samt uppläggningsbord.
Traktorn fick de köra hem själva.
Eftersom det rörde sig om privatkunder så var det utan moms.
Men med slitaget på maskinen oljeförbrukning mm så var det otroligt billigt ändå för kunderna .
Kommer jag hyra ut mer i framtiden så får de köpa en helhetslösning dvs att jag kapar åt dem med maskinen istället på timmpenning som arvode eftersom maskinen kom tillbaka trasig mm.

Ett ytterligare tips om du ändå vill hyra ut är att låta dem såga ett par stockar hemma hos dig innan du lämnar ut maskinen, för då har du chansen att kunna rätta till ev handhavande fel, samt själv instruera dem din teknik som du tycker funkar bäst på din egna maskin.
Du bör även planera in att kunna åka ut till dem och ge en hjälpande support, om det börjar strula mekaniskt.
För om det är något som kunderna är duktiga så är det att påtala vilket skit man har hyrt ut till dem om nått har krånglat eller gått sönder under deras hyrtid.

Tack för ett utförligt svar!
Ja,du var väldigt billig måste jag säga,med tanke på att du ochså stog för oljer och diesel
Klarade alla kunder av att köra traktorn?

En kvarts utbildning på maskinen är nog inte fel och ge dom,så dom kan byta kedja själva,lär dom hälla på sågkedjeolja och ge dom en bra teknik för att klyva

Känns skönt att balan är så säker att man inte kan skada sej på den.
Hur många dygn hyrde du ut per år?


Tack

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

Rolfnilsson400  
#193904 Kontrollera garantitiden när du använder den i näringsverksamhet. Där finns inga tvingande regler om garantitid. Om du hyr ut den är det näringsverksamhet. Vanlig ett års garanti gäller till privatpersoner.

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

volvo_buster  
#193906
Rolfnilsson400 skrev:Kontrollera garantitiden när du använder den i näringsverksamhet. Där finns inga tvingande regler om garantitid. Om du hyr ut den är det näringsverksamhet. Vanlig ett års garanti gäller till privatpersoner.


Enligt konsumentköplagen är det MINST 2 års garantier, eller har jag fel?

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193907 Ska göras!
Men bör inte vedförsäljning ochså räknas då som näringverksamhet?
:roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193908
volvo_buster skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Kontrollera garantitiden när du använder den i näringsverksamhet. Där finns inga tvingande regler om garantitid. Om du hyr ut den är det näringsverksamhet. Vanlig ett års garanti gäller till privatpersoner.


Enligt konsumentköplagen är det MINST 2 års garantier, eller har jag fel?

Ett år sa dom när ja köpte den iallafall...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).