Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Avestavagnen ms 38?

114 inlägg 55410 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174733 Att priset är högt på kranvagnarna beror väl på att hydraulik komponenterna kostar en heldel kan jag tänka.
Det är ju lika mycket hydraulik på en liten vagn som på en stor.

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

svampbob  
#185605 Hej, efter mycket funderande blev det så att jag köpte en ms 38 och efter att nu ha använt och känt på den så är jag väldigt nöjd. Om jag rangordnar det jag gillar med den så kommer driften först och sedan ramstyrningen följt av vinchen och den flyttbara boggin själva hydraulkranen är nog det jag har lättast för att avstå eller byta mot en virekran med hydraulsväng. Nej det är inget fel på 38 kranen den är smidig och bra men jag tror inte den sparar så mycket tid jämfört med virekranen som jag har på jordbrukaren.

Slutsats det är driften och styrningen som gör mig lycklig över min nya leksak.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#185631 avlastningen?

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

svampbob  
#185638 Helt rätt där behövs kranen men vältan blir inte alls lika snygg och jämn som när man lastar av för hand.

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

skogsbonne  
#185642
svampbob skrev:Helt rätt där behövs kranen men vältan blir inte alls lika snygg och jämn som när man lastar av för hand.



Det beror helt och hållet hur du har lastat på och hur duktig du är på att lasta av. stockarna behöver inte ligga helt jämt.

Användarvisningsbild

Re: Avestavagnen ms 38?

svampbob  
#185693 Av födsel och ohejdad vana så ligger stockarna jämnt i rotänden. Det är svårt att lära om, kom på mig själv ikväll med att när jag gick förbi justera några stockar som låg fult :smile:

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Hema  
#185714 Arbetsskada? :)

Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

skogssvinet  
#193883 ms 38 med utskjut och tippflak


Avatar Fallback

Re: Avestavagnen ms 38?

Blivande snickare  
#193886 Ännu en sak att lägga på vill ha listan! :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).