Skotare

Loadflex/ALS

42 inlägg 15325 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18793 Loadflex är väl bara en bredare lastbärare kan man väl säga? Ingen dämpning eller niverllering? Typ som JD´s VLS är.

Rottne skotare
Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19387 Ja det kan an väl säga att det är egentligen... och mer behövs inte det fungerar ju väldigt fint :) Aldrig nåt krångel bara köra,,,

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19405 Jo,men en del av vitsen med ALS´n är väl att det fjädrar en del,samt att du kan ställa lasset rakt om de lutar lr. sjunker på ena sidan.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19409 Men man har väl högre tyndgpunkt med Als mot Loadflex. Bankarna ligger väl högre på ALs pga att det ska finnas plas å röra sig.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19452 Jo så är det ju. Blev ingen ALS för vår del på nya maskinen iallfall..

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20245 Av vilken anledning valde ni att inte välja als?? Itressant att höra era åsikter om det. Vi skulle då aldrig köpa en skotare med "vanligt" lastutrymme igen efter att ha kört loadflex 10000 tim nu. Vi ser bara fördelar med låga och breda lass :)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20250
Valmet 890 skrev:Av vilken anledning valde ni att inte välja als?? Itressant att höra era åsikter om det. Vi skulle då aldrig köpa en skotare med "vanligt" lastutrymme igen efter att ha kört loadflex 10000 tim nu. Vi ser bara fördelar med låga och breda lass :)


Du får skilja på Loadflex och ALS.
Stor skillnad beroende på vad man kör.
Loadflex kan jag mycke väl tänka mig men inte ALS.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#20253 Hej,
Motsvarigheten till Loadflex hos JD är väl VLS, eller...?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20259
Henrik K skrev:
Valmet 890 skrev:Av vilken anledning valde ni att inte välja als?? Itressant att höra era åsikter om det. Vi skulle då aldrig köpa en skotare med "vanligt" lastutrymme igen efter att ha kört loadflex 10000 tim nu. Vi ser bara fördelar med låga och breda lass :)


Du får skilja på Loadflex och ALS.
Stor skillnad beroende på vad man kör.
Loadflex kan jag mycke väl tänka mig men inte ALS.

Henrik en fråga "vad man kör"Går det att köra annat en fallande virke på ALS:en :?:

Användarvisningsbild
Thunborg  
#20260
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Motsvarigheten till Loadflex hos JD är väl VLS, eller...?

Någon som har/provat VLS :?:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20261
Thunborg skrev:
Henrik K skrev:
Valmet 890 skrev:Av vilken anledning valde ni att inte välja als?? Itressant att höra era åsikter om det. Vi skulle då aldrig köpa en skotare med "vanligt" lastutrymme igen efter att ha kört loadflex 10000 tim nu. Vi ser bara fördelar med låga och breda lass :)


Du får skilja på Loadflex och ALS.
Stor skillnad beroende på vad man kör.
Loadflex kan jag mycke väl tänka mig men inte ALS.

Henrik en fråga "vad man kör"Går det att köra annat en fallande virke på ALS:en :?:


Har kört ALS och kortare virke är ingen höjjdare.
Hade hellre haft en Loadflex i stället.
Här neråt så körs det en hel del 3m längder vilket inte funkar bra ihop med ALS.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20519
Fredrik skrev:Hej,
Jag vet inte, men enl reklamen JD/TJ börjat köra med så får man på 14,5t på en vanlig 1710 och minst 17,1t på en 1710 med ALS.
Går säkert att räkna på om merkostnaden kan betala sig.

Funderar du på denna lösning?

MvH Fredrik


Jo nog funderades det!
Nu har jag kört Loadflex ca 1000 timmar och är mycket nöjd. Synd att man inte kan köra brett jämt, det är grymt stabilt samt mer gynnsamt att samlasta. Skiljestöttorna är guld värd i brett läge, i smalt läge blir utrymmet lite för litet för att vara riktigt användbart. Man har också fått inse hur svårt det är att uppskatta vikten på ett lass. Utan våg kör man ofta våldsamma överlass och lika ofta med "halvlass".

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).