Motorsåg och handhållet

Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

33 inlägg 16106 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Bajk  
#192294 Hej!

Hur ska jag göra för att få bort den? Den sitter ju "in & ut" till skillnad från mina andra sågar.

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Phantom  
#192340 Den sitter med en liten fjädrande låsbricka som du petar bort med en liten mejsel eller liknande.

Avatar Fallback

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Bajk  
#192346 Får ju ändå inte bort den. Andra förslag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192372 Kollat kedjebroms?

Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

traktorz  
Avatar Fallback

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Bajk  
#192976 Så nu fick jag bort! Den satt som fan pga av att massa olja och spån har stelnat till en tjockmassa runt hela kopplingen. Fick pila bort med mejsel och nästan tömde en flaska 5-56 för att lösa upp och få det att snurra okej. Det är en gammal såg som stått något år som jag försöker att få liv i igen. Ska lägga upp lite bilder på den.

Vill dubbel kolla en sak bara, är det "medurs" man drar åt på denna sågen oxå för att få bort kopplingen? Dvs samma håll som nästan alla sågar.

Mvh
Senast redigerad av Bajk tis 06 nov 2012, 20:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193020 Jag skulle inte vilja ha en såg där man drar av kopplingen motsols :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

totte  
#193025 Skall vara en "vänsterhänt" såg då, såna har ju funnits.

Nä, men visst är det vänstergäng och medsols i vanlig ordning.

Avatar Fallback

Sätta dit ny cylinder på Stihl 064!

Bajk  
#193819 Kopplingen får jag inte bort med komvinyckel. Har böjt två stycken nycklar! Nu ska sätta dit en helt ny cylinder. Behöver jag fetta/smörja in den med något? Något annat att tänka på när jag satt dit ny kolv och cylinder?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

totte  
#193838 Du drar väl åt rätt håll, vänstergängad, vet att du frågade innan, men bara för att vara säker.

Ge cylindern lite vanlig motorolja invändigt innan du drar på den, det räcker. Låt den gå lite lugnt de första tankarna, ingen rusvarvning och lite lätt på handen när du sågar. Och justera den lite extra rikligt på H-skruven, så den fyrtaktar markant de första tankarna, sen kan du justera in den för normalgång.

Avatar Fallback

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Bajk  
#194986 Går det att använda ett 3003 000 5006 svärd (1,5mm. 325". 13") om man drevar om den till 325"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Bajk  
#195132 När jag bytte membran i förgasaren så satt det ett brunt membran med massa hål i/räfflad? Ska det vara en likadan jag ska sätta i eller den svarta som är hel och gummi liknande? Har lagt upp en bild i dag på det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

totte  
#195185 Finns båda typerna. Hål är det inte i det bruna membranet, men det är lite räfflat för det är armerat med nån slags trådar. I vilket fall, du kan lugnt sätta i gummimembranet, funkar minst lika bra.

Avatar Fallback

Stihl 064

Bajk  
#195204 ok, satte i det bruna, sågen gick inte igång. Får kanske byta till gummimembranet. Ska felsöka lite till innan jag får svar. Den hostade till lite iaf, kom lite rök puffar ur förgasaren.

Vad är det du säger Totte, en tesked soppa i förgasaren så ska det hjälpa att få igång den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Houthakker  
#195210 Hänger inte med, ett 13" svärd på ett såg som lätt drar 20"?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).