Gallring

2a gallra efter beståndsgående skördare

55 inlägg 40129 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mäki  
#193467 Bara en fråga till ni som kör beståndsgående bandar ni alla vägra för att hålla avståndet eller?

Malwa
Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193470
Mäki skrev:Bara en fråga till ni som kör beståndsgående bandar ni alla vägra för att hålla avståndet eller?


Kanske till 90-95%..får vara väldigt fin mark och likvärdigt/jämt bestånd om jag inte ska göra det. Tycker det är bra så man slipper bröta över dom största stenarna och hittar bästa bärigheten osv...

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Skogstomte  
#193472 Som markägare hade jag valt beståndsgående igen. Min personliga uppfattning är att maskinerna ska anpassas efter skogen, inte tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mäki  
#193474 Det säger min bekant också som kör beståndsgående.
Jag har försökt banda vägarna när jag kör normal skördare också men våran terräng är så krävande så det är svårt att få bra vägra när man bandar men det är klart det är en vanesak.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mäki  
#193477
Skogstomte skrev:Som markägare hade jag valt beståndsgående igen. Min personliga uppfattning är att maskinerna ska anpassas efter skogen, inte tvärtom.

Helt rätt. Om du vill ha en fin skog med bra uttag vid slutavverknig så är absolut beståndsgående bäst.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

blixxxt  
#193482
Mäki skrev:Bara en fråga till ni som kör beståndsgående bandar ni alla vägra för att hålla avståndet eller?


Jag bandade mycket förr. Mindre nuförtiden. Är det bra terräng gör jag det inte mer än innan mörkret faller på så man har stickväg att hugga på kväll och morgon. Känner jag mig osäker går jag ut och kollar, annars tuffar jag på.
Backigt och stenigt så måste man givetvis snitsla upp, men där brukar det ju bli där det "går" att köra.
Får ibland färdigsnitslade områden, vilket oftast är kanon, och drar då av på kubikpriset men får jag bara en karta i handen och snitslat i gränser och beståndskanter brukar jag först hugga runt området, och springa lite i det för att få en uppfattning, hitta basväg osv, sen brukar jag börja i en kant och jobba på. Är det knöligt delar man av det i småområden.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

alias  
#193636 Är skördarna med långkran så mycket bredare än de normala gallringsskotarna?

Har haft Rottne H8 att köra hemma och någon 9-12 tons skotare efter den och förstår inte problematiken.

Om de stickvägsgående skördarna inte är avsevärt bredare än normalstora gallringsskotare så borde samma vägnät gå att använda även om H8:an är betydligt smalare?

Om detta inte skulle funka och terrängen tillåter det så skulle man kunna lägga stickvägsnätet i andragallringen vinkelrätt mot det från förstagallringen.

Som nämnts tidigare tror jag det är bäst att kolla med markägaren hur de vill ha det gjort.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193646 Jo, det är ju gallringsentreprenörens synpunkt, det skall få kosta för skogen blir så fin sen. Hur mycket finare i betydelsen inkomstbringande skogen blir "sen" är svårt att säga, och "sen" är långt bort. Kostnaden får man direkt, och entreprenören får fler timmar körda.

Risken tar skogsägaren. Men det bestämmer han/hon såklart själv.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Fredrik Reuter  
#193648 @Alias.
Det jag tror diskuteras är att området mellan vägarna kan bli bredare vid gallring med beståndsgående.

För att visualisera gjorde jag en (troligtvis kass) bild snabbt och lustigt.
Ej skalenlig på något sätt men det viktiga är att försöka förklara. Kranen på en stickvägsgående är helt enkelt inte tillräckligt lång för att kunna nå alla träd mellan vägarna. Och avståndet mellan vägarna kan ökas med beståndsgående eftersom denna maskin körs inte bara i vägarna utan även slingerstråk mellan vägarna.

#gallringsmetoder

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193674 Nu när jag ska börja gallra med lillebrorn i vinter, hur långt ska jag göra mellan vägarna? Kranen på den är 5 m och kranen på skotaren är ca 8 m.

Användarvisningsbild

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Mäki  
#193684 Bra bild agmin :-bd

Har du 5m kran så skall du köra 20m mellan basvägarna som skotaren skall köra på och
ett slingerspår mellan vägarna.
5+10+5=20meter mellan basvägarna.
Kolla admins bild så förstår du, grått område är slingerståket.
Om du kör på detta vis så passar en större skördare in i beståndet senare för han kan köra på basvägarna och sträcka sig 10m in i bestådet från varje basväg.

Problemet är om den som gallrat tidigare har 30m mellan basvägarna för att han kört två slingerstråk
5+10+10+5=30meter då passar inte dom gamla vägarna när den större skördaren har 10 m kran och följaktligen kommer han inte nå dom mittersta 10meterna utan att hugga upp nya vägar.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Skogsforskare  
#193690 Ett slutavverkningsbestånd med 625 st/ha har i genomsnitt 4 m mellan träden. Om ni ökar avståndet till 4,5 m blir det ca 500 st/ha vid slutavverkningen.

Man behöver inte vara så rädd för stickvägarna. Så länge det totala stamantalet och grundytan är tillräckliga så spelar det inte så stor roll exakt hur träden står. Att ha 15 m mellan stickvägarna från 2:a gallring och framåt är egentligen inget problem.

Att sen markägare ofta tycker att det blir fult när skogen är full av "korridorer" är en helt annan sak.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

MNskog  
#193703 Det bästa är val att köra samma slingerstråk med den större maskinen. Man plockar ju bort en 3-4 hundra stam så då kommer ju den större fram längs samma stråk som den mindre.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

macke  
#193707
Skogsforskare skrev:Ett slutavverkningsbestånd med 625 st/ha har i genomsnitt 4 m mellan träden. Om ni ökar avståndet till 4,5 m blir det ca 500 st/ha vid slutavverkningen.

Man behöver inte vara så rädd för stickvägarna. Så länge det totala stamantalet och grundytan är tillräckliga så spelar det inte så stor roll exakt hur träden står. Att ha 15 m mellan stickvägarna från 2:a gallring och framåt är egentligen inget problem.

Att sen markägare ofta tycker att det blir fult när skogen är full av "korridorer" är en helt annan sak.


Detta inlägget var lite utanför tråden men jag kan inte låta bli att kommentera det :
Du måste ha rätt många hektar som tycker att 125 stammar mindre vid avv inte är så mycket att bry sig om.

Avatar Fallback

Re: 2a gallra efter beståndsgående skördare

Skogsforskare  
#193710 Det var för att ge en uppfattning om vilka avstånd det är mellan träden i en slutavverkning, oavsett om det är stickvägar eller ej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).