Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Izusu D Max

42 inlägg 38336 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19338
Huggarn skrev:Japp det är en extended cab jag har! det var bara den jag provade innan jag beställde som var en dubbelhytt! :) Njae...dubbelhytt är inget för mig! Det va lite kul att du nämde röjsågarna! för när jag var ute och kollade runt på bilar så hade jag faktiskt som minsta grunkriterie att en röjsåg skulle gå in på flaket raklång! skulle tro att med en dubbelhytt så får man lov att ställa röjsågen snett tvärs över flaket med klingan upp i hörnet mot lastgallret om den ska gå dit!! Om man åker bekvämt i "baksätet" vette tusan! :roll: jag hade förvisso två 1.90 gubbar i "baksätet" i ca 30min när jag var nere i fjollträsk en sväng! å dom sa att dom satt riktigt bra när dom väl hade kommit in!! :lol: så ditt ord "acceptabelt" är väl ganska rätt antar jag! Farsan har en -02(äldre karossen) king cab extended cab, och vi mätte att isuzun är ca 10cm längre i "baksätet"! vilket gör mycket mer än det låter!! Jag åker nog förmodligen själv eller max två pers i bilen 999 ggr av 1000 ialla fall så jag anser att jag har större nytta av ett rejält flak istället!! :D det sk "baksätet" är dessutom redan nästan fullt med saker såsom kartonger med snitselband,färgburkar mm mm! :lol: jag ser det lite som ett extra flak eller "varmförråd", för sånt jag helst inte vill ha liggandes på flaket!

Någon kohandel gjorde jag faktiskt inte på kåpan! :oops: jag är så jäkla kass när det kommer till å pruta å sånt! 😡 men däremot så prutade han själv 13000:- pga att jag inte lämnade nåt inbyte! kåpan, en vindic (ize 0088) inkl bromsljus och lackad i bilens färg,tre låsbara luckor utan rutor kostade prick 26000+moms!! ångrar lite att jag inte tog innerbelysning också!! men det ska jag nog kunna ordna själv!! :lol: visst är det lite dyrt för en "plastbit" kan tyckas,men jag åkte dom första veckorna uta kåpa(vindic hade visst lite körigt) och det var helt värdelöst!! :( dessutom så kanske kåpan får följa med över på nästa bil!? om inte så tror jag att andrahandsvärdet blir bättre med kåpa!!?? Summa summarum: totalt för bilen inkl kåpa= 256000+moms(320000).


Tack för god input i ämnet, Huggarn.

Tyvärr så får det nog lov att bli en "dubbelhyttare" för min del om jag nu slårt till, och det första jag då tänkte på var ev bök med att få med sig röjsågen.
Möjligt är ju att man gör en hållare till sågen/sågarna så att man får den vinklad lite snett uppåt i ev kåpa?,,,hmmm, bara att mäta lite alltså.
Nåja vi får väl se vad det blir till slut, men jag tyckte iaf att det såg ut som en jäkla trevlig men framförallt "lämplig" skogsbil och är nog rätt så övertygad om att den kommer att stjäla en del av marknaden här i Sverige.
Det "svartaste molnen på himlen" är just hur den kan tänkas landa i andrahandsvärde?, och om Isu anser att de säljer tillräckligt bra i Sverige?.
Läste jag rätt?, i någon artikel så funderar de väl på att dra sig ur den Amerikanska marknaden, och de har ju redan gjort det 1 ggn i Sverige, så???,,,,

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19423 "Tyvärr en dubbelhyttare"! det beror väl på vad man anser sig ha för behov!!? nog fasen får du med dig en röjsåg på nåt sätt i en dubbelhytt!! i värsta fall får den väl sticka ut bakom!! men visst blir det lite bökigare! allra helst om man vill ha lite andra grejjor med sig också! ett flak blir tyvärr aldrig stort nog,och ju större flak,ju mer skit har man på det!! :lol: ungeför som en ex vis skotarkran, spelar ingen roll hur lång krak man har så tycker man ändå att den är för kort ibland! :D du kan aldrig ana hur mycket jag funderade hit å dit vilken typ av fordon,flaklängd, kåpa eller ej mm mm innan jag kom fram till hur jag ville ha det! tycker att jag fick till det ganska bra faktiskt! nu har jag: en bil som går bekvämt,tar sig fram bra, jag kan ha med mig folk i "baksätet" om det skulle behövas samtidigt som jag har ett skapligt flak! dessutom en kåpa så att jag kan låsa in prylarna! :D tror jag klarar mig bra med denna! det finns nog bara kompromisser när det gäller vilken bil man ska ha! den optimala bilen som har allt man önskar finns nog tyvärr inte!

Hur det blir med andrahansvärden mm har jag ingen aning om! det enda jag vet är att dom har visst sålt rätt bra sen dom släpptes! sen tror jag att olle olsson bolagen är rätt stabil! dom var ju generalagent för mazda i många herrans år! men vad vet man? :roll:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19443 Måste kompromissa lite, så därför skrev jag "tyvärr en dubbelhyttare".
För skogens (min), del hade det varit bättre med långt flak, men då är man ju samtidigt "familjeförsörjare" och måste kunna stuva in lite folk oxå tid efter annan, men det borde ju gå att fixa en vettig lösning gällande sågtransport även med kortflak tycker jag.
Ska som sagt iväg och kika lite här i dagarna, men någon "extendend" får jag inte prova "live" sas.
Orsaken till det, är att samtliga 3 Isu återförsäljare inom 90 km radie har sålt slut på rubbet av den modellen,,,, lagerbilar/demoex och det är tom lite kö på just extendedversionen, så det bådar ju onekligen gott, Huggarn, att det finns sug efter kärran.
Blev även lite snack idag gällande service/garanti och märkets fortlevnad på den svenska marknaden, och där tror dom hellre (bilnasarna), att GM´s pickuper kommer att bli "utknuffade" före tex Isun.
Dessutom har alla som sålt Isun tidigare både hållit reservdelar och gjort service även om märket temporärt har varit borta från marknaden några år, och det är ju bra!.

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19879 Skogshuggarn!! blev det nån provkörning? :D eller blev du så "missnöjd" efter provkörningen så du tappat skrivförmågan?? :lol:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#19908
Huggarn skrev:Skogshuggarn!! blev det nån provkörning? :D eller blev du så "missnöjd" efter provkörningen så du tappat skrivförmågan?? :lol:


Blev helt enkelt tvungen att flytta fram provkörningen pga arbetet,:cry: men till veckan hoppas jag att det klaffar bättre för en lugn och harmoniskt "Glenning test".:wink:

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19958 Hehe...ja...eller varför inte ett "tony rickardsson test"!! då kan du efteråt när bilen är knölig å fin säga: "Ja ää intää bittär"!! :lol:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#23243 Kör fn D Max 2.5 Crew Cab, så jag återkommer med en rapport, Huggarn.

   TS
Användarvisningsbild
Golddigger  
#23347 Har ni läst om krocktesten med pickisar
http://www.aftonbladet.se/bil/article1922889.ab

Avatar Fallback

Re: Izusu D Max

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142261 Är Isuzuägarna fortfarande Isuzuägare och lika nöjda med sina bilar,är själv i fundering om en beg. Isuzu.

Avatar Fallback

Re: Izusu D Max

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149936 Ingen?

Användarvisningsbild

Re: Izusu D Max

Knegarn  
#149948 ja köpte ny d max november 07,har kört hundra tusen km nu och är riktigt nöjd. fick byta vaccumpump åt bromservon men annars inga bekymmer. ja kör mest korta skogsresor på dåliga vägar.

Avatar Fallback

Re: Izusu D Max

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150029 Ja, jag har nog bestämt mig för Isuzun, synd att den verkar ligga efter dom andra i försäljning.
Men folk kanske är rädda för at dom ska bli mobbade när det inte står Nissan eller annat på bilen,det jag har läst mig till så verkar Isuzun vara en bra och rymlig bil.Får väl känna av arbetsmarknaden lite före bilköpande,vanlig dödlig industriare,ser ju inte så jätteljust ut för tillfället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).