Före och efter jobbet

Vilken tid börjar ni på morgonen

24 inlägg 8483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken tid börjar ni på morgonen

Ellingsson  
#19317 jag undrar vilken tid ni stiger upp på morgonen om ni kör förmiddags skiftet på en skördare eller skotare...

själv brukar jag börja 04.30 ungefär,då skiftar vi kl 1...

tycker det är liite för tidigt,skulle hellre börja kl 6..

efter allt vad man hört om sömn och hur det påverkar kroppen är det ju bättre att köra eftermiddags skiftet,och det känner man också,man blir rätt trött och seg när man kliver upp så pass tidigt



   TS
Elmia
Användarvisningsbild
masterchief  
#19318 Vi börjar morgonpasset kl 6.
Sedan är det beroende på resväg hur tidigt man får gå upp :oops:
Oftast kring 4.30 brukar jag gå upp.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19321 Vi börjar 5. Jag brukar gå upp 4 oftast. Så nu när vi är nära är man på plats till 04.30. Har man lite längre att åka så brukar klockan bli framåt 5.
Oftast tar jag en liten tupplur efter jobbet.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19329 Jag brukar åka ut på söndagar, och då är det lätt hänt att man ligger i sängen och inte startar röjsågen förren 11-snåret. 8)

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19363 Jag är nog inte representativ, för jag har tagit friår från skolan och är jord och skogsbrukare sedan ett halvt år tillbaka.
Dvs jag har ett halvår kvar tack och lov. Det finns ingen som har det så bra som jag, börjar/slutar när jag vill. Kan köra på vardag som helgdag precis som det passar.
Jaga hare en tisdag det är livskvalitet. Dagen exempel på hur bra man kan ha det, satt en timme på vedstödan och bara njöt av solen drack kaffe puffa och rökte lite. Surra med en tant som rasta hunden, lovade att ta ner ett äppelträd åt henne.
Avsluta arbetsdagen med att skota fram det som jag huggit under dagen. PS i skolan är det konferens på måndags eftermiddag.

Avatar Fallback
Valmet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19368 Jag börjar kl 5, få gå upp vid 03.30, nu har jag ca 10 mil att åka. (enkel resa) Vi kör vecko vis, en vecka tidigt o andra sent.
Skiften är 05.00-13.00-13-? så länge man orkar :D :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19371 Jag börjar mellan 6-9 slutar mellan 16-19
Kör vilka dagar jag vill. Just nu har jag kört 8 dagar i följd.
Det är så gutt å va egen....

Tidigare som anställd körde jag 5-13 eller 13-21 skiftade varannan vecka.

Ett tag låg vi borta Då kördes det 8h-12h-8h. å sen hemma likadant men de var skit. tiden man var hemma dom två halvdagarna fick man ju sitta i bilen bara.

Ett tag körde vi 12h+12h å sen hemma 2 dagar. Det gillade jag.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19373 En stor grävmaskin kostar lika som en skördare, inte fan kör
dom annat än 7-16.
Lönsamheten är tydligen väldigt dålig i skogen.

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19374 Om man inte börjar så tidigt kan man ju sluta tidigt istället :D

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19383
Röjkvist skrev:En stor grävmaskin kostar lika som en skördare, inte fan kör
dom annat än 7-16.
Lönsamheten är tydligen väldigt dålig i skogen.

det skiljer ju en hel del me´llan dom brancherna den som kör grävmaskin har väl i snitt 30% högre lön oxå

Användarvisningsbild
Christer j  
#19386 Håller med röjkvist.Det finns få saker med så låg båtnad(inköpspris/användande) som skogsmaskiner.
Inte fan kör industrin tvåskift med en investering på 2.5-3 mille.
Jag är glad att jag har min grävmaskin o beundrar verkligen ert trägna arbete men byta vill jag inte.

Avatar Fallback
JD 810  
#19400
Valmet skrev:Jag börjar kl 5, få gå upp vid 03.30, nu har jag ca 10 mil att åka. (enkel resa) Vi kör vecko vis, en vecka tidigt o andra sent.
Skiften är 05.00-13.00-13-? så länge man orkar :D :D


Vem kör du åt ? Är själv fråm Jönköping

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19402 Kör som jag vill men försöker köra 7-15. Kan ta nån dag och va ledig ibland och köra en helg istället. Ganska skönt faktiskt att vara egen :D
När jag var anställd så var det 6-14 och 14-22 varannan vecka.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19417
Famag skrev:Jag är nog inte representativ, för jag har tagit friår från skolan och är jord och skogsbrukare sedan ett halvt år tillbaka.
Dvs jag har ett halvår kvar tack och lov. Det finns ingen som har det så bra som jag, börjar/slutar när jag vill. Kan köra på vardag som helgdag precis som det passar.
Jaga hare en tisdag det är livskvalitet. Dagen exempel på hur bra man kan ha det, satt en timme på vedstödan och bara njöt av solen drack kaffe puffa och rökte lite. Surra med en tant som rasta hunden, lovade att ta ner ett äppelträd åt henne.
Avsluta arbetsdagen med att skota fram det som jag huggit under dagen. PS i skolan är det konferens på måndags eftermiddag.


Låter trevligt!
En nackdel är dock att med fria tider kan det lätt bli vardag 7 dagar i veckan,dvs man har alltid något ogjort när det borde vara helg o ledigt.
/Nisse

Användarvisningsbild
Thunborg  
#19494
Röjkvist skrev:En stor grävmaskin kostar lika som en skördare, inte fan kör
dom annat än 7-16.
Lönsamheten är tydligen väldigt dålig i skogen.

En liten fundering . Vad kostar en stor grävmaskin 20-25 ton :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).