Skogsröjning

Röjtider

62 inlägg 138551 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjtider

Maskin  
#167605 "Logga in
För att nå sidan måste du logga in och ha rätt behörighet. "

:(

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjtider

mashun02  
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Skogshuggarn  
#172929
towes skrev:
Skogshuggarn skrev:"Latmanslista" över lämpliga röjtider fr Skogsstyrelsen:
Länk:
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4 ... anguage=SV" onclick="window.open(this.href);return false;


Har så här två år senare misslyckats att få upp länken. Kan ju bero på två saker: Att filen flyttats, eller att jag har något fel lokalt. Det vore oavsett intressant att se den. Någon som har en ny länk eller kan beskriva innehållet?


Yes!

Den eminenta "latmanslistan" som tidigare legat på SkS sida verkar vara bortplockad eller flyttad?.
Däremot ligger deras "Röjningskompendium" ute i PDF, och där står det om röjtider (se sid 21),,,

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... ojning.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Skogshuggarn  
#172938

Lägger länken även i "starten", för den som söker info,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjtider

skogskonsulten  
#190519 Tidigare inlägg hade förmodligen en gammal, inaktuell länk. Skogforsks röjklocka finns här: http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... tsskador-/

Mer info finns om man bläddrar bland sidorna under:
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... gen-goras/

Avatar Fallback

Re: Röjtider

Mejken  
#193206 Kolla in V-Klingan

Avatar Fallback

Re: Röjtider

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193210 Det här har jag missat, det är ju riktigt bra. Kan man köra på kalla halvåret(*), mer lättjobbat och mindre risk för röta vid grov granröjning:

" Från och med 2012 är regelverket ändrat så att samma regler gäller i röjningsskogen som i annan skog. Högst 5 kubikmeter rått virke får lämnas per hektar, och det gäller bara granvirke som är grövre än 10 cm på bark eller tall med skorpbark. I tidig ungskogsröjning är det därför fritt fram att röja hela året"

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... nder-aret/

En gran med 12 cm i rotskäret (grövsta man normalt röjer?) kanske blir 0,04 m3sk. Så då får man lägga 125 sådana per ha. Borde ju inte vara något problem med den gränsen.


( * ) Snö? Vad är det? ;)

Avatar Fallback

Re: Röjtider

Blivande snickare  
#193283
Mangan skrev:( * ) Snö? Vad är det? ;)

Guds sämsta uppfinning, vit, kall, hal skit som förpestar tillvaron 6 månader per år 😈 .
Och när du väl behöv den så har den endrera smält, inte kommit eller kommit alldeles åt helvete för mycket :mrgreen:
Kul att dom lovar upptill en meter till denna vinter igen 8)

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Ralf83  
#315448 Nu ska vi inte vara negativa ;P

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Kristofferr  
#331524 Lånar tråden lite. Har det någon betydelse ifall man röjer skogen nu på sommaren och inte på vintern? Förr talade man om att risken för ohyra i skogen e mångfaldig på sommaren då blad etc blir kvar och ligga i skogen ? Har det någon betydelse?

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331539 Nej, så länge det inte är grövre gran. Viktigast är att det blir röjt! Så bara röj på [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Seb macahan  
#331541
Kristofferr skrev:Lånar tråden lite. Har det någon betydelse ifall man röjer skogen nu på sommaren och inte på vintern? Förr talade man om att risken för ohyra i skogen e mångfaldig på sommaren då blad etc blir kvar och ligga i skogen ? Har det någon betydelse?


Jag röjer aldrig gran vår/sommar/höst (över +5grader). Tillväxten du vill åt med röjningen "äts" upp av rotrötan. Det verkar som rotrötan letar sig in i även klena stammar <5cm. Jag brukar röja allt löv i mina planteringar sen kommer jag tillbaka på vintern och friställer granar som står för tätt. Rätt eller fel men jag tycker mig ha blivit bevisad om rötan. Bor du i norra delarna så finns det inget röta vad jag vet?..

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331545 Såg detta någonstans
image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Seb macahan  
#331565 Jo men detta gäller skadeangrepp av barkborre och andra insekter. Jag vill påstå att barkborre är ett litet problem jämfört med Rottickan (rotröta). Den text du skannat in är nog lite äldre. Det är först nu man börjar inse skadorna av röjnig i gran vid varmare väder. T ex avråder man helt från förröjning i granbestånd under vår/sommar. Sen om det är praktiskt genomförbart är ju en annan fråga. Men röjer man åt sig själv ska man nog fundera över det en stund.

Användarvisningsbild

Re: Röjtider

Kristofferr  
#331572 Det är planterade tallbestånd som skall galras och även löv och skit som bör tas bort bland granarna. Bor i södra Finland och samma skräp har man här i skogarna.
Då vet jag att det är bäst att låta granbestånden vila i alla fall. Tack skall ni ha! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).