Skogsröjning

röjklingor

14 inlägg 9710 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

röjklingor

hjälm  
#171351 Hej vilken röjklinga ska man använda 200 eller225 vid ungskogsröjning?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: röjklingor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171406 här är det 225:a som alltid gäller... men är väl en smak sak egentligen, överlag går det snabbare att röjja med en större klinga vilket är det främsta skälet till att vi kör med 225:s klingor..

Användarvisningsbild

Re: röjklingor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171410 Litegrann en smaksak åxå, en 200 håller varvet bättre så det kan kännas rivigare.

Avatar Fallback

Re: röjklingor

Johanm  
#171414 Hej!

Jag föredrar 225 med tanke på att det även i ungskog ofta kommer något grövre stammar som man kan kapa från ett håll med en 225 klinga. Å andra sidan brukar sågar som funkar bra med 225 vara något tyngre så den tid man sparar på att kunna kapa vissa stammar från endast ett håll kanske man förlorar i gångfart och uthållighet!

/johanm

Användarvisningsbild

Re: röjklingor

finskpinne  
#171417 Kör med 225 mm på HVA 545 FXT. Skönt med stor klinga när man ska röja ner björkbuketter där många små stammar står nära varandra, då man kan svepa omkull hela klungan på en gång...

Användarvisningsbild

Re: röjklingor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171548 En större klinga sliter väl mer på maskin, så kombinationen liten röjsåg och stor klinga torde väl inte rekommenderas.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: röjklingor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171994 Vi använder 200-klinga på 345'orna när det är lite grövre röjning, typ vanlig slutröjning, tror att stor klinga sliter mer på vinkelväxeln vid tyngre röjning.
225 används på förstaröjning, mycket snabbare eftersom man kan ta fler träd per slag.

355an har ju stor klinga standard så den har alltid 225.

Användarvisningsbild

Re: röjklingor

finskpinne  
#172045 545:an har ju också 225 som standard, så därför använder jag alltid den...

Avatar Fallback

Re: röjklingor

Mejken  
#193197 Kolla V-klingan

Avatar Fallback

Re: röjklingor

242xpg  
#197183 Intressant klinga ! Är det någon som provat den? Kan undra om
Den är smidig att fila...

Avatar Fallback

Re: röjklingor

M-F  
Avatar Fallback

Re: röjklingor

Kalles.boaryd  
#201843 Hej har testat v- klingan den funkar men den känns trögare att köra med ännu en vanlig maxi klinga, lite sämre när det gäller riktad fällning / kalle

Avatar Fallback

Re: röjklingor

242xpg  
#201852 Det kan jag tänka mig . Det är ju trots allt färre tänder... känns som en typisk kompromiss
Okej till mycket inte bäst på något !? Men har fått ett uppdrag på 4 ha Ulvskog med
Mkt markveg. Man kan ju testa ett par tankar i alla fall....

Avatar Fallback

Re: röjklingor

Amatörhuggare 62  
#201865 Jag kör med både V klingan och Maxiklingan. V Klingan när det är mycket småsly och ormbunk bland dom rätta röjstammarna. Fastnar inte så mycket i klingskyddet tycker jag. Maxiklingan går bättre i grovt som ska riktfällas. Varje klinga på rätt ställe så är båda bra. Filas gör den bara med en rundfil,
Dom rätta tänderna som vanligt dom andra gnor man bara till lite så är den vass igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).