Traktorn i skogen

Kedjor till traktorn

80 inlägg 57031 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjor till traktorn

Snowblow06  
#193051 Håller på och monterar ett Holmsblad med påskjutsbalk på traktorn. För att säkerställa att man håller sig påvägen :grin: kan kedjor på iallafall en axel vara bra. Tänkte vara lite bekväm och bara köra med kedjor på framaxeln när plogen är på. Vill ha synpunkter på detta och åsikter då jag hört att de finns risk att skada framaxeln om man kör den enbart med kedjor fram, kanske är menat i ren skogskörning och inte på väg med framhjulsdriften ikopplad vid behov.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193065 Nog ska väl huvuddelen av vikten/dragkraften komma från bakhjulen och framhjulen
bara vara som en hjälp.
Därmed ska väl kedjorna i första hand vara bak?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

värmSkog  
#193067 Samtidigt så är det rätt gött med kedjor fram så det håller imot i sidled, men om det skulle vara skadligt för framaxel vet jag inte

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193068 Jo men TS menar att ha kedjor endast fram, kedjor runt om är nog vettigare.

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Snowblow06  
#193069 Instämmer Slurfi, men jag tänkte mer för att behålla styrförmåga om de vill släppa. Samt ha en vikt i lyften bak för att få mer tryck på bakaxeln. Vill också få lite lättare kedjor som man enkelt kan ta av och på om man har lite längre transport till jobbet på röjd väg. Dock ej på bekostnad av en havererad framaxel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

volvo_buster  
#193072 Kedjor enbart fram är inte rekommenderat av någon tillverkare idag då framdrivningen på en 4wd traktor gör att framhjulen snurrar något fortare än bakhjulen, vilket betyder att bakhjulen bromsar traktorn något. Kedjor fram gör då att framhjulen greppar ännu bättre och bakhjulen har chans att slira mer, detta ökar belastningen nått enormt på framaxeln. Antingen kedjor enbart BAK eller runt om är samtliga tillverkares rekommendationer, iallafall vad jag hört!

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Solhemsskog  
#193075 Skruva i dubb runt om istället? ökar väghållningen och minskar riskerna men minskar inte körkonforten.
inte en chans att de släpper en länk och tar med sig en skärm eller daskar bort en lampa...

Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

rokon  
#193080 piggkätting bak för dragkraft och styrkätting fram, styrkätting är en kätting utan piggar som går i sicksack från sida till sida på däcket ger en lugn gång på väg, utan aggressiv påkänning på drivningen.

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

rikard_e  
#193114 Du ska absolut inte ha kedjor bara fram. Enda traktorn det egentligen går till är huddig eftersom deras fram och bakaxel oftast är samma.

Allt går bra tills bakhjulen tappar fäste och framaxeln får dra hela traktorn + belastningen av snöplog.

Så om du vill ha en hel framaxel är detta ej att rekomendera.

Kör med vägkedjor bak istället. bättre komfort och lätt att lägga av och på.

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Snowblow06  
#193129 Ser saken som klargjord :smile: Blir till att lägga krutet på att fixa kedjor till bakaxeln först. Detta i kombination med en ordentlig vikt i trepunktslyften. Hoppas att detta skall säkerställa att man blir kvar påvägen :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

valmet862  
#193130 Kedjor går nog att ha enbart fram,har haft piggkedjor fram i många år och inte har det kommit någraa haverier,men bäst är det ju förstås ifall du har kedjor bak. Och dubbar är inte värt pengarna anser jag,lika bra och va utan då!

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

rikard_e  
#193149
Snowblow06 skrev:Ser saken som klargjord :smile: Blir till att lägga krutet på att fixa kedjor till bakaxeln först. Detta i kombination med en ordentlig vikt i trepunktslyften. Hoppas att detta skall säkerställa att man blir kvar påvägen :lol:

Klokt val. Jag har plogat länge med en 2wd liten traktor med olika typer av kedja och vikt bak. Vikten bak på 800 kilo hjälper något enormt.

Lycka till :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Snowblow06  
#193154 ...Tackar kan behövas.
Återkommer kanske med bilder hur projektet framskrider (om intresse finns). Hoppas bara på en kall och snörik vinter nere i Småland så man får testa prylarna :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjor till traktorn

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193162
Snowblow06 skrev:...Tackar kan behövas.
Återkommer kanske med bilder hur projektet framskrider (om intresse finns). Hoppas bara på en kall och snörik vinter nere i Småland så man får testa prylarna :mrgreen:


Lugn o fin här nu. Snön kan vänta. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kedjor till traktorn

Storken  
#193164 Just det! Den behöver inte komma förrän framåt nyår om den nu absolut måste komma. :roll:
Men lite kyla är aldrig fel så det blir torrt och rent...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).