Bioenergi

Nödved

48 inlägg 18421 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nödved

axwell  
#192773
Vedproducent skrev: Om du inte fattar var kw kommer in i bilden så är det oftast det man talar om när du köper energi och kan då jämföras med el tex.


Mycket förvånande att du som vill framstå som sakkunnig vedproducent inte vet skillnaden på effekt kontra energimängd.

Inte så konstigt att det råder förvirring bland vedköparna.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

Vedproducent  
#192775
axwell skrev:
Vedproducent skrev: Om du inte fattar var kw kommer in i bilden så är det oftast det man talar om när du köper energi och kan då jämföras med el tex.


Mycket förvånande att du som vill framstå som sakkunnig vedproducent inte vet skillnaden på effekt kontra energimängd.

Inte så konstigt att det råder förvirring bland vedköparna.

Inte lönt att skriva något om effekt. Har ingen som helst aning om uppvärmningskällan. Men alla som eldar vet nog vad verkningsgrad är.
Men det var väl för att du vill vara lika otrevlig som vanligt du skrev något liknande. Leta dig till något ämne du kan så vi slipper dylika kommentarer.

Avatar Fallback

Re: Nödved

åberg  
#192779
Vedproducent skrev:Inte lönt att skriva något om effekt.


Du råkade skriva effekt tidigare:
Vedproducent skrev:Innetorkning drar 0,7 kw per lite vatten som ska bort och det hjälper inte att det står intill vedspisen som vissa tror.

Som du vet så skulle enheten varit kWh dvs energimängd och inte kW vilket anger effekt.

Avatar Fallback

Re: Nödved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192794 Såja, inte bråka över detaljer nu! :-)

I somras fällde jag ner en tall i trådgården, den högg jag upp nu i sept/okto och stapla i vedboden. Bara för skoj skull så prövade jag att slänga i tre vedtrön från den högen i köksspisen. Fanns en liten glödbädd i botten, så allt var varmt. Brinner förvånansvärt bra, även om man anar lite surrök ovan skorstenen.

Som alt 4) finns ju alltid detta rivningsobjekt...
nödved2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nödved

Vedproducent  
#192796
åberg skrev:
Vedproducent skrev:Inte lönt att skriva något om effekt.


Du råkade skriva effekt tidigare:
Vedproducent skrev:Innetorkning drar 0,7 kw per lite vatten som ska bort och det hjälper inte att det står intill vedspisen som vissa tror.

Som du vet så skulle enheten varit kWh dvs energimängd och inte kW vilket anger effekt.

Ok så de var det glömda h:et det anmärktes på av axwell. Ja det förvånar mig inte men det var nog bara han som skulle ha något att anmärka på som vanligt. I sitt sammanhang var det ju väldigt tydligt vad som beskrevs. Men vissa har ju inget annat vettigt att skriva så då får man väl räkna med dylika kommentarer.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

machonisti  
#192825 Himmel och pannkaka gubbar!

Så mycket energi på ett h. ~x(

Avatar Fallback

Re: Nödved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192830 Inte energi, affekt! 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Nödved

Nolltax AB  
#192892 Alternativ 4?

Sälj blötveden som energidito å köp torrved av nån bonde....

Avatar Fallback

Re: Nödved

axwell  
#192893
Vedproducent skrev:Ok så de var det glömda h:et det anmärktes på av axwell. Ja det förvånar mig inte men det var nog bara han som skulle ha något att anmärka på som vanligt. I sitt sammanhang var det ju väldigt tydligt vad som beskrevs. Men vissa har ju inget annat vettigt att skriva så då får man väl räkna med dylika kommentarer.


Det är mänskligt att fela, massor av människor funderar aldrig över skillnaden Effekt resp.
Energi.

Vedproducent som vill framstå som expert i energifrågor inom vedeldningen hade inte "glömt det lilla h:et" vilket framgår av hans förklaring 8.28 i morse.
För att få fram om vi diskuterade samma sak skrev jag för tydlighetens skull ut hela ordet "kilowattimmar"(i fetstil) men det var meningslöst.

Kommentaren ovan från vedproducent tyder på att det inte spelar någon roll att man kallar sig seriös vedsäljare och inte har skillnaden på kW och kWh i ryggmärgen.

Vedproducenten borde rannsaka sig själv när det gäller att gå in och som vanligt anmärka.

Användarvisningsbild

Re: Nödved

Vedproducent  
#192907
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Ok så de var det glömda h:et det anmärktes på av axwell. Ja det förvånar mig inte men det var nog bara han som skulle ha något att anmärka på som vanligt. I sitt sammanhang var det ju väldigt tydligt vad som beskrevs. Men vissa har ju inget annat vettigt att skriva så då får man väl räkna med dylika kommentarer.


Det är mänskligt att fela, massor av människor funderar aldrig över skillnaden Effekt resp.
Energi.

Vedproducent som vill framstå som expert i energifrågor inom vedeldningen hade inte "glömt det lilla h:et" vilket framgår av hans förklaring 8.28 i morse.
För att få fram om vi diskuterade samma sak skrev jag för tydlighetens skull ut hela ordet "kilowattimmar"(i fetstil) men det var meningslöst.

Kommentaren ovan från vedproducent tyder på att det inte spelar någon roll att man kallar sig seriös vedsäljare och inte har skillnaden på kW och kWh i ryggmärgen.

Vedproducenten borde rannsaka sig själv när det gäller att gå in och som vanligt anmärka.

.
Senast redigerad av Fredrik Reuter tis 04 dec 2012, 19:57, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Tagit bort onödig text om medlem (Inläggsförfattaren håller inte upphovsman til citatet)

Användarvisningsbild

Re: Nödved

värmSkog  
#192911 Nödveden börjar nu bli het ser jag

Avatar Fallback

Re: Nödved

Blivande snickare  
#192913 Admin, moderatorer
Dags att kapa?.. :???:

Avatar Fallback

Re: Nödved

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197465 Hittade en torrgran till slut, lämpligt nära. Nu bor ju jag ett stenkast från Borås, och det har regnat hela hösten. Är den här torrgranen verkligen tillräckligt torr för att köra hem och kasta in i spisen nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nödved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197466 Brinner gör den helt klart. Det kanske ryker mer än det blir varmt.

Avatar Fallback

Re: Nödved

skogsbonne  
#197534 den är helt torr men blöt/fuktig på utsidan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).