Inomgårdsmaskiner

snöslungeproblem

19 inlägg 29975 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

snöslungeproblem

dallas  
#191910 Hej, alla snöslungeägare
Är det någon annan som har haft lika mycket problem med snöslungan Husqvarna 9027STE
som jag haft? kört ca.3-4tim/år. Fick förlängd garanti tid när återkommande fel, som 2009 återuppstod 2012. Tycker väl att Husqvarna
9027 STE har en väldigt klen konstruktion,chassit är för vekt bl.a. Återförsäljaren sa att dom har haft mycket problem med just 9027 STE. Har kontaktat Husqvarnas kundtjänst flera ggr men inget svar. Maskinen borde inte få säljas ute på marknaden. Tycker att återförsäljaren har skött sig bra, har gjort vad dom kan.
Tog den i bruk dec 2008 första gången.
Följande fel har uppstått:

Snöslunga Husqvarna 9027 STE
Köpt 2008-11-26

2009,efter bara 3 månaders sporadisk anv, mars-april kugghjulen för drivningen ”rensade”. Gick på garantin.
Var utan maskin tills oktober.
- Bägge hjulen läker,har fått sätta in slang-

2010. December. V-hjulnav i bitar. Fick ett nytt hjul, januari 2011

2011. Mars. El-starten trasig. Har inte köpt någon ny.

-2012. Februari. Likadant fel som 2009 med kugghjulen. Kugghjulen lutar och kuggar inte i varandra ibland. Halva kugghöjden rensad -

.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191911 Låter som en dålig maskin helt enkelt, trist när den är såpass dyr att köpa ~30 papp?

Avatar Fallback

Re: snöslungeproblem

dallas  
#191931 Hej Slurfi!

Den kostade ca 17000 drygt,2008. Ville ha en stark,9hk,och bred,69cm. Trodde att
Husqvarna =kvalitet, men tyvärr drog jag nog en nitlott den här gången. Har inte provat den sen den var inne på rep under sommaren. Vi har fått ca 2dm snö nu här i norr så jag skall prova den i veckan,försiktigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: snöslungeproblem

axwell  
#191941
dallas skrev:Husqvarna =kvalitet, men tyvärr drog jag nog en nitlott den här gången

Surt med billiga prylar, trots att priset är högt.
Någon kan väl rätta mig om inte allt stämmer:"Assembled in USA" liksom Partner, Homelite och McCullogh plus några till inom Husqvarnakoncernens Snowblowers.

Lika bra att köpa en kinamaskin, då är även priset lågt, inte bara kvalitén.

Alternativt en dyr Honda som håller.

Avatar Fallback

Re: snöslungeproblem

dallas  
#191957 Det stämmer nog ganska bra,axwell. bruksanvisningen är i alla fall tryckt in USA. Hoppas och tror att B&S motorn är bra.brukar vara slitstark. Tycker att någon från Husqvarna borde hört av sig. Har skrivit till kundtjänst och omtalat felen eftersom dom är ganska vanliga, har jag hört. Det att den genomgående kugghjulsaxelns lagring är fastsatt i för klent plåtchassi. Det blir brytningar när man svänger. Det är min teori. Hondas slungor har en helt annan konstruktion. Med ett helt annat pris ca 20000 kr mer. Med facit i hand borde jag nog köpt en sådan,men inte försent ännu.Min svåger har en banddrift och fungerar bra, lite trög att svänga bara.
ha de. dallas

   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

totte  
#191970 Stämmer precis vad axwell säger, de flesta görs i några få fabriker och målas och utsmyckas till olika fabrikat. Tyvärr är det nog så att man får lägga på en hel del för att få nåt som har kvalitet, alternativt som axwell också säger, köpa billig smörja till lågt pris. Har kolla in bl a Hq i butik, känns ytterst lite fötroendeingivande. Honda är bra men dyra, andra japaner är nog också rätt bra. Toro har väl hållit bra klass, vet inte hur det är nu.

B&S-motorn håller nog, slitstyrka har alltid varit deras bästa gren. Kolla oljenivån ofta.

Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

viktor meck  
#192466 toro är grymma! inte bara för att vi säljer dem. har en själv :) ni ska få en film :)

Avatar Fallback

Re: snöslungeproblem

dallas  
#192471 Har kört slungan i 1/2 timme nu. Vi har fått ganska mycket snö ca 2dm. Bytte oljan först, sae5-30.
Fungerar bra nu. Hoppas växellådan håller den här vintern. Kugghjulen är ju utbytta för andra gången sen den var ny. Öppnade och kollade, allt var nytt, nytt gummi på friktionshjulet med. Få se hur jag gör om jag byter bort den eller inte. Tack alla ni som har intresserat er för mitt problem med slungan. Kanske blir det "fortsättning följer". Om nåt inträffar hör jag av mig. (det blir kul att se Toro-filmen)

   TS
Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

totte  
#192476 Bra, 5-30 är helt rätt för vinterbruk. Lycka till med den i vinter. Ett alternativ till att lägga massor med pengar på undermåliga plåtbaljor är att köpa en begagnad kvalitetsmaskin. Ofta får man byta friktionshjul och remmar och andra slitdelar om den har den typen av drift, men man får något där grundmaskinen är byggd för att hålla.

Själv kör jag gamla Gilson, nackedeln med dom är att dom är rätt tunga och otympliga att köra. B&S-motorerna är hållbara, men omoderna, inte bränslesnåla eller miljövänliga. Man bör undvika begagnade Tecumseh-motorer.

Honda är överlägsna i många hänseenden, världens bästa småmotorer, drivlina med riktig koppling och växel och hög kvalitet rakt igenom. En bra begagnad är "bästa köp". Om begagnad Toro får "Mecken" berätta.

Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

viktor meck  
#192635 toro är bra både ny och gamla. toro vae de som började med snöslungor först. redan 1951. men! undvik Tecumseh-motorerna efter ca 1990. de är kass. de vill ofta skära och skickar vevstaken genom blocket :surp: alla de nya tvåstegarna har briggsmotorn. tror det var 2008 dum böja med briggsmotorn. samma som på din HVA. toro har smarta och fina funktioner. själv har jag enstegaren Toro Quick Clear CCR 6053 R. den har toros egna motor. en hondakopia. ock de är den bästa kopian jag sett. startapparaten och kåpan är gjord i kraftig plåt. fina gjutningar. inget slarv. inte mycket plast heller. hela Mölndals kommun har dessa. och vi har inte haft mycket problem alls. när de kom för 4 år sen så bytte vi förgasare på ca 100st för de var uppgraderade för jämnare gång och mera lättstartade. sen har det inte varit något förutom slitdelar. som drivremmen, skrapskena och paddlar. men det har varit för företag. en privatperson har den i ca 10-12 år innan slitdelarna bytts. och då ska man köra de många timmar per år. om du har asfalt plattor elr annat hårt underlag och inte får mer än ca 70 cm snö oftast ska du ha en toro enstegare. jag körde nu i vintras när det kom lite snö. pudersnö kastar den 11meter. och så blev det slask. grannen körde stop i sin stiga tvåstegare efter två meter. jag sa att han kunde låna min. då sa han: sån liten skit kan man inte ha. jag visade. drog igång min och kastde slask/blötsnö över min bil och 7meter åt sidan. vilken min han fick nästa dag kom han hem med en lika dan och hade bytt in sin. den tar 53cm i bredd. har 5 hästkrafter och är en fyrtaktare med överliggande ventiler = OHV. skrapskenan är fjädrande så den driver sig fram på skovlarna. jag körde i en backe med 30 graders lutning. jag behöve inte putta på alls .den kastar 816kg i minuten. kastriktningen justerar du på handtaget. så om du har hårt underlag och inte får mer än 70cm snö så köp denna: http://www.hako.se/swe_swe/snoslungor/T ... 6053_R.php du kan få den ifrån 6495kr ink frakt här http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=1038 den är så bra att honda har kopierat den men inte lyckats lika bra. och om honda inte lyckas med det så fattar man hur bra den är. den väger bara 38 kg

har du grus som underlag och får mer än 70cm snö så måste du ha en tvåstegare och då rekommenderar jag toro power max 8,26 O. den kastar 862kg i minuten. inte mkt mer än Quick Clear. den har 8hp briggs OHV motor. arbetsbredden är 66cm och kastlängd 13meter. men! de kastar inte slask så bra. det gör ingen tvåstegare. en tvåstegare kastar oftast längre desto mer snö det är. men toros enstegare kastar lika bra 0m det är 10 elr 40 cm snö. bara blötheten i snön som avger kastlängen på enstegaren. power max har 6 växlar framåt och två bakåt. den väger 101 kg höjd och kastlängd justeras med en joystick på styret. den kostar 13 995kr.

med den erfarenhet jag har som jobbar med snöslungor så är toros enstegare bättre än alla snöslungor jag vet. många som bytt in sin stora tvåstegare mot en liten toro enstegare. förra helgen testade jag att starta min toro. stått den sista snön här i Göteborg. hade glömt att tömma ur bensinen så var lite orolig :???: men jag tryckte tre gånger på flödaren. drog ut choken. tog tag i snöret och drog i snöret. bruuuum sa det och lät den st med choken på i 5 sekunder och sen in med den. en gick den som en dröm. så dålig motorer är inte toros egna :mrgreen:

tycker du det är för dyrt med en ny tvåstegare och du kan inte ha en enstegare så är tex denna bra: http://www.blocket.se/skaraborg/Snoslun ... ?ca=15&w=3 den har den äldre tecumseh moton som är bra. denna motorn ska du dock undvika :!: http://www.blocket.se/vasternorrland/To ... ?ca=15&w=3 här är en till äldre toro. den är ett monster! lite overkill kanske :mrgreen: http://www.blocket.se/varmland/Snoslung ... ?ca=15&w=3

här är filmer på både power max och quick clear. här är över alla snöslungor [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SFO3kbK5zbc&feature=plcp[/youtube]

här är quick clear [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7yFPJGH_iPc[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192636 Vilka härliga reklamfilmer, jag får nästan lust att köpa fast jag redan har.

Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

viktor meck  
#192637 en film på 826 med
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0xRs6xqAbsc[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

viktor meck  
#192638 haha ja. när snön kommer här så får ni en film på min slunga :D

Användarvisningsbild

Re: snöslungeproblem

totte  
#192653 Inte så illa att få såpass fart på en enstegare. Begränsningen med dom är väl främst att dom inte hanterar stora snödjup lika bra. Ihopblåsta enmetersdrivor och sånt så krävs det lite större don. Men i Kållered funkar det nog utmärkt,

Avatar Fallback

Re: snöslungeproblem

dallas  
#192654 Härliga filmer. Tuben är en guldgruva att ösa ur både när det gäller reparationer av slungorna och modeller. Har ägnat timmar på det. Om jag byter så lutar det väl åt Toro 826 OXE eller en Honda. Är beroende av en av dom större för här i Kiruna är det gott om material att flytta på. Min nuvarande Hq är en lämplig storlek bra kastlängd lätt att handskas med, bara kuggsystemet, drivningen, håller. Har kollat efter en timmes körning och ÄN SÅ LÄNGE ser det bra ut. Men efter två haverier så finns osäkerheten där.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).