Skogsnyheter

Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

14 inlägg 7425 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

skogsjournalist  
#192314 Södra drar ner (och är inte ensamma om det). Är du entreprenör eller skogsägare knuten till Södra, och påverkas du av neddragningarna? Jag vill gärna tala med dig i telefon nästa vecka för att lära mig mer. Hör av dig med ett privat meddelande, så ringer jag upp när det passar dig. Eller ring mig på måndag 5 november eller onsdag 7 november!
Det är viktigt att olika röster får höras, och jag försöker hjälpa till med det i tidningen SKOGEN.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

volvo_buster  
#192401
skogsjournalist skrev:Södra drar ner (och är inte ensamma om det). Är du entreprenör eller skogsägare knuten till Södra, och påverkas du av neddragningarna? Jag vill gärna tala med dig i telefon nästa vecka för att lära mig mer. Hör av dig med ett privat meddelande, så ringer jag upp när det passar dig. Eller ring mig på måndag 5 november eller onsdag 7 november!
Det är viktigt att olika röster får höras, och jag försöker hjälpa till med det i tidningen SKOGEN.



Man behöver inte vara knuten till Södra för att drabbas av att de "drar ner"! Södra sätter priset på råvaran och då följer de flesta andra med. Summa är att ALLA skogsägare OCH entreprenörer drabbas!!! Så illa är det faktiskt.... Sen att kalla det kris tycker jag är överdrivet, konjunkturer går upp och ner men nedgången har varat väldigt länge. Värdet på råvaran räknas inte upp i samma stakt som den sänks, sålunda tar det VÄLDIGT lång tid innan råvaran kommer upp i samma nivån som innan, om ens någonsin!

Personligen anser jag att råvaran är kraftigt undervärderad och där det oftast är vi skogsägare som tar största risken, tyvärr drabbas väldigt duktiga entreprenörer hårt när det blir drastiska nedskärningar såsom vi sett nu.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192409 Jag påverkas av att priset på energived går ner. Men, jag tror du får svårt att få till en snyfthistoria på det.

Skogsägare och entreprenörer har väldigt olika planeringshorisonter, skogsägare påverkas ganska lite av "kriser" utan det är det långsiktiga trenden som avgör.

Användarvisningsbild

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

Mäki  
#192410
volvo_buster skrev:Personligen anser jag att råvaran är kraftigt undervärderad och där det oftast är vi skogsägare som tar största risken, tyvärr drabbas väldigt duktiga entreprenörer hårt när det blir drastiska nedskärningar såsom vi sett nu.

Du skriver att råvaran är undervärderad och det kan bra stämma men det ryktas att vissa sågverk här i Finland kommer att dra ner produktionen i slutet av året pga råvarubrist,
och dom vägrar att höja priset på råvaran.
Skulle dom ha möjlighet att ta bättre betalt och sedan få sålt hela produktionen så tror jag nog dom skulle betala högre råvarupris och ha igång fabriken än att stänga ner den tillfälligt.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

volvo_buster  
#192413
Mäki skrev:
volvo_buster skrev:Personligen anser jag att råvaran är kraftigt undervärderad och där det oftast är vi skogsägare som tar största risken, tyvärr drabbas väldigt duktiga entreprenörer hårt när det blir drastiska nedskärningar såsom vi sett nu.

Du skriver att råvaran är undervärderad och det kan bra stämma men det ryktas att vissa sågverk här i Finland kommer att dra ner produktionen i slutet av året pga råvarubrist,
och dom vägrar att höja priset på råvaran.
Skulle dom ha möjlighet att ta bättre betalt och sedan få sålt hela produktionen så tror jag nog dom skulle betala högre råvarupris och ha igång fabriken än att stänga ner den tillfälligt.


Det blir väl kanske ett väntans spel, den som kan hålla ut längst. Just nu tror jag väldigt många skogsägare väljer att avstå stora avverkningar pga prisnivåerna. Problemet är väl att nästan alla sågverk investerat i stora förbättringar vad gäller produktionsökning men vad som borde satsas på är också utveckling av produkten trä, så att man kan vidareförädla den till andra saker än de rent traditionella "bygg-elementen".

Man bör också ha i åtanke att prismodellerna ändrats, iallafall i Sverige sen stormen Gudrun. Södra som exempel övergår ju mer och mer till "skördarmätning" och enligt de uträkningar som finns blir det ytterligare en procentuell stor förlust då denna mätningsmetod baseras på felaktiga grunder. Vad jag menar är att sänkningarna på råvaran som görs nu har under en längre tid försämrats med nya mätmetoder som inte fungerar och som också resulterat i sänkningar.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

skogsjournalist  
#192465
Mangan skrev:Jag påverkas av att priset på energived går ner. Men, jag tror du får svårt att få till en snyfthistoria på det.

Skogsägare och entreprenörer har väldigt olika planeringshorisonter, skogsägare påverkas ganska lite av "kriser" utan det är det långsiktiga trenden som avgör.


Snyfthistorier är kanske inte så intressant i SKOGEN, Mangan! :smile:
Men ekonomi är svårt - det handlar så mycket om psykologi och vad folk förväntar sig. När "alla" säger att det är dåliga tider, nedgång, elände, kris och så vidare, så skulle jag vilja veta hur det ser ut hemma i skogen.

Har någon fått mindre pengar? Färre uppdrag? Samtidigt vill ju folk i allmänhet inte säga om sin egen ekonomi att det ser illa ut, jag förstår det!

volvo_buster skrev:Det blir väl kanske ett väntans spel, den som kan hålla ut längst. Just nu tror jag väldigt många skogsägare väljer att avstå stora avverkningar pga prisnivåerna.


Volvo-buster skriver här ovan att skogsägare kanske avstår stora avverkningar, och då skulle jag gärna tala en stund med någon som väntar med sin planerade avverkning. Det är ett talande exempel på vad jag menar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

mashun02  
#192483 Även här i norr ställer konjunkturen till det då avsättningen av virke minskar vilket gör det svårt för oss som just investerat i mer skog. Jag köpte i okt förra året mer. Dagarna efter påskrivet och handpenning erlagd så minskas priserna med 10-15%. Den sänktes det igen nu i vintras och tappat nära 20-25% på timmer. Netto.
Väntar själv på bättre priser för att ta en stor slutavverkning. Under tiden gör jag måstearbeten som 1:a gallringar.
men det som ställer till det nu är att flera bolag inte köper alls. Det kan göra att många fastigheter måste säljas.
Struligt struligt.
Men hur som så tycker även jag att prissättningen på råvaran är alldeles för låg.
Utvecklingen på priset följer inte alls inflationen.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

volvo_buster  
#192494 Jag gör precis som mashun02, måste-arbeten, gallringar, röjningar men någon större avverkning blir det inte tal om. Det som gör mig mest upprörd är att köpsågverken i söder handlar importvirke för att hålla igång sin produktion och det blir ju definitivt INTE billigare än lokal/inhemsk råvara.

Jag tror vi kan vänta oss fortsatta nedgångar och nedskärningar i branschen då botten inte är nådd med tanke på de effektiviseringsinvesteringar som gjordes i högkonjunkturenstecken. Den volymen som exporterades då och avsättningen på sågad/hyvlad vara tar nog 10-tals år att bygga upp igen. Dystert, javisst! Mindre klirr i kassan, javisst! Detta tror jag ALLA kan skriva under på som skogsägare och entreprenörer.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

olle sundin  
#197374 Bra ekonomi i skogen!

Det är för mycket fokus på att prata om hur dåligt det är i skogen. Här är en länk till youtube som berättar om hur bra utvecklingen varit under de senaste decennierna, under förutsättning att du sköter din skog.




olle sundin
Sundins skogsplantor

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197375 Trevlig vinkel på det hela! :-)

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

mashun02  
#197377 Problemet är väl fortfarande att det största fallet skett sedan 2010.
Bara sedan förra sommaren har virkespriset sjunkit med 20-25%. Och långsiktigt är den förväntade ökade tillväxten 30%.

Men 25% minskat pris slår rakt av på nettot.
Därför avstår jag slutavverkningar och fokuserar på att sköta skogen med röj ing och gallring rusta vägar mm så ställer jag om till sa om när det går upp.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197385 Räknar inte med att få några externa jobb med skotaren när även bolagens fasta entreprenörer har lite att göra. Ev lejer jag in skördare på en lövdominerad förstagallring. I övrigt gäller manuell huggning på små udda objekt som kan bli bortglömda i en högkonjunktur.
Svackor är stärkande för de leder till högre kostnadsmedvetenhet. Det egna arbetet blir plötsligt mera värt när utrymmet för att göra klipp vid virkesförsäljningar minskar.
Men det är lite retfullt att det just nu verkar bli ideala förhållanden med kyla på snöfri mark.

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197457
olle sundin skrev:Bra ekonomi i skogen!

Det är för mycket fokus på att prata om hur dåligt det är i skogen. Här är en länk till youtube som berättar om hur bra utvecklingen varit under de senaste decennierna, under förutsättning att du sköter din skog.




olle sundin
Sundins skogsplantor


Trevligt med ett positivt inslag!

/nisse

Avatar Fallback

Re: Drabbad av ekonomikris och vill berätta?

olle sundin  
#197464
mashun02 skrev:Problemet är väl fortfarande att det största fallet skett sedan 2010.
Bara sedan förra sommaren har virkespriset sjunkit med 20-25%. Och långsiktigt är den förväntade ökade tillväxten 30%.

Men 25% minskat pris slår rakt av på nettot.


Min poäng är att vi skall mycket mer tänka kr/ha och mindre kr/m3. Då blir det mer lönsamt att satsa på god skogsvård, som ger fler välbetalda m3/ha. Den som inte tror på goda intäkter/ha i framtiden bör ta konsekvenserna av den bedömningen och sälja sin fastighet. Själv behåller jag min skog och satsar på plantering och röjningar.

olle sundin
Sundins skogsplantor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).