Skogsnyheter

Vad vill ni skogsägare media tar upp?

76 inlägg 30887 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp

towes  
#189806
Mangan skrev:...så snälla, skriv inte "vi skogsägare" och tro att alla tycker likadant som ni....

Det är helt riktigt att skogsägare inte är en homogen grupp. Det är heller inget som är okänt för SR. Har själv mig veteligen aldrig använt ditt citat just med "vi". Däremot "ni" i denna trådrubriken eftersom det faktiskt är en definierbar grupp, även om många har olika uppfattning. Syftet är inte att "klumpa ihop" utan att alla får uttrycka sin egen mening. Tycker man inget i frågan skriver man inget. Tycker man media inte ska skriva något alls, eller kanske att dom gör ett grandiost jobb för (vissa) skogsägares bästa så kan man ju skriva det om man vill. Enkelt.

Att alla tycker tämligen olika i många frågor framgår för övrigt ganska snabbt vid en liten bläddring blad forumets trådar. :smile:

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp

towes  
#191871
Röjkvist skrev:http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3381

Det var alert av dig Röjkvist. Klockan 11:03 idag sänds ett halvtimmeslångt program som ska handla mer om privatägarens situation.

Jag vet ej exakt vad det kommer innehålla men jag vet från min kontakt med journalisten att SR läst både denna och annan tråd och tagit många intryck. Forumet har alltså spelat en stor roll, tack alla ni som skrivit. (Undertecknad skulle egentligen också varit med men ett sjukhusbesök kom mellan... :sad: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191881 Dagens Tendens var ett gott steg i god riktning.
Fortsättning följer i veckan. Följ veckans tema.
Efter 20 minuter i dagens avsnitt, säger Svartling mycket kärnfula ord. Bra!

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

volvo_buster  
#191896 Håller med Svarte i stora drag!

Mycket bra reportage och ser gärna att man fortsätter undersöka/intervjua fler personer. Som jag skrivit i andra trådar så är skogen en långsiktig plan till kommande generationer och precis som i inslaget väljer man att göra investeringar som förhoppningsvis kan gagna kommande generationer. Tanken de "styrande" samt sk miljömuppar MÅSTE tänka på är omloppstiden, som sagt i reportaget så är den extremt lång och därför behövs det långsiktiga beslut som är HÅLLBARA!

Att styra om vart 4:de år som övriga Sverige lever med är inget för oss skogsägare vi är betydligt mindre ombytliga vad gäller, gammaldags japp men så är det att leva som skogsägare. Vi , de flesta av oss, är inga miljöbovar utan vi ser till det bästa från tidigare generationer och deras val som VI lever med idag, saker som gjordes och planlades för cirka 100 år sen och till och med innan dess, dessa val vi gör idag påverkar i samma utsträckning, cirka 100 år, kommande generationer eller om man så vill barnbarns barnen. Säg en annan bransch som tänker så långt i dagens klimat?

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#191909 Instämmer i att dagens program var ett bra sådant. Denne Svarte som lät sig intervjuas hade mycket sunda åsikter och var dessutom duktig på att sätta ord på det många känner.

Bertilsson skrev:Efter 20 minuter i dagens avsnitt, säger Svartling mycket kärnfula ord. Bra!
Det var väl detta med de olika hattarna: produktion och miljö. Lyssna mellan minut 19-23. Att man byter hatt lite som man känner för i den egna skogen, att miljöhatten lätt åker på när man t.ex. vill spara en bit kär gammelskog. Men att det är man själv som fattar det beslutet, ingen annan. Eftersom man får dras med konsekvenserna ska ingen annan bestämma över huvudet på ägaren. Äganderätten i ett nötskal!

Efter detta avsnitt citeras flera av ni som skrivit i denna tråden friskt. Bra!

Dagens program kan avlyssnas i efterhand här: http://static.sr.se/Laddahem/Podradio/p1_nya_tendens/2012/10/SR_p1_nya_tendens_121029_D92B.mp3

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191938 Kan bara instämma i hyllningskören till Svarte Svartling. Lysande, särskilt det med äganderätten. Då blev jag nästan tårögd.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#191983 towes: Det får bli en eloge till dig som tog tag i detta. :-bd Sedan om/när det blir din tur att medverka kan du väl tänka på oss andra norr om skåne, så att vi kan höra vad du säger :D

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191987
Hema skrev:towes: Det får bli en eloge till dig som tog tag i detta. :-bd Sedan om/när det blir din tur att medverka kan du väl tänka på oss andra norr om skåne, så att vi kan höra vad du säger :D
Det är inte lätt att få allt här i världen. En del har utseende som bäst passar i radio.
Om Towes inte blir förstådd så vet jag att hans vilja att nå ut med budskapet är stor så han hjälper nog till att förklara efteråt.
Eftersom Ola Hemström läser här så kanske han förtår "hema":s rädsla så han simultantolkar under eller efter inspelning. Ola har ju också ett gott hjärta och fått en bra mun. (hans far var tandläkare, om det nu påverkat).
Egentligen är jag inte så orolig som jag låter. Jag bjuder på mina fria tolkningar. Jag har ju fått fram en liten "vink" om ev. problem.

Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#191991 Haha, det är nog lugnt :)

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#192219
Hema skrev:towes: Det får bli en eloge till dig som tog tag i detta. :-bd Sedan om/när det blir din tur att medverka kan du väl tänka på oss andra norr om skåne, så att vi kan höra vad du säger :D

Tackar ödmjukast. Man får ju försöka dra sitt strå till stacken. Och som Bertilsson skriver har väl tystnad aldrig varit min starka sida.

Nu lär du visserligen slippa höra mig i etern eftersom denna reportageserie är över, men om du hade tvingats lyssna till min raspiga stämma så kan jag lugna dig med att du som västgöte begripit varenda ord eftersom det även är mitt ursprungliga tungomål... :smile:

(Trô ente i fôra unner öfsadrôppet. För då sjocker du te schåka så du tjôver däk...)


Ett slutord bara: Lägg inte ner debatten eller tankarna kring detta för att denna programserien är över. Påverkan av lagstiftare och opponionsbildare är ett jobb som aldrig tar semester! Det finns fortfarande mycket mer som behöver föras fram i medierna även i framtiden. Det går att påverka!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192225 Jag lade mig på mitt sätt i problemet som "Hema" skrev om. Så här efteråt är jag glad att jag kunde avstyra något som kunde blivit "något främlingsfientligt".
Det låter som att man kan säga "slutet gott allt gott". Fast ett litet uns av betänklighet kvarstår. Kanske någon (mot förmodan) som inte klarar att tolka uttrycket som towes skrev ovan. I händelse av att att han får någon minut över efter idogt arbete i skogen så gör en översättning.
Jag är väl medveten att det tar dyrbar tid som egentligen familj och speciellt frun skulle få, fast de är lågt prioriterade i towes liv.

Man skall uttrycka sig så ens vänner utan all möda kan förstå och ens ovänner med alla möda inte kan misstolka det skrivna.
Ja, det är inte någon som helst syftning på något nytt skrivet här.

Om ni tänker en tanke, så är den tanke ni tänker, inte den tanke ni tror att ni tänker, utan bara en tanke som får er att tro att ni tänker den tanke ni tror att ni tänker.
Så tänk på vad ni säger så ni inte säger vad ni tänker. (För att inte tala om skriver!)

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#192227
Bertilsson skrev:...Fast ett litet uns av betänklighet kvarstår. Kanske någon (mot förmodan) som inte klarar att tolka uttrycket som towes skrev ovan. I händelse av att att han får någon minut över efter idogt arbete i skogen så gör en översättning.
Nix, lite utmaning ska ni väl ha... http://www.domboksforskning.se/gamlavastgotskaord.htm :smile:

Bertilsson skrev:Jag är väl medveten att det tar dyrbar tid som egentligen familj och speciellt frun skulle få, fast de är lågt prioriterade i towes liv.
Helt fel, familjen är högst på listan. Men lite tid i skogen är inte dumt det heller.

Bertilsson skrev:Man skall uttrycka sig så ens vänner utan all möda kan förstå och ens ovänner med alla möda inte kan misstolka det skrivna.
Helt rätt. Bättre lycka nästa gång. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

Hema  
#192240 Jag är ursprungligen från småland, testat lite olika orter. Flyttade 98 till Borås där jag fortfarande håller till. Päronen har däremot styrt söderut och landat utanför Malmö så jag får min beskärda del av skånskan när man är nere o ska göra något ärende. Det blir enklare o enklare o förstå :)

Det vart endast med vetskapen om att folk kan ha lite svårt med skånskan som jag försökte skoja till det lite och trodde att towes och övriga skulle förstå. :) Tyvärr är det inte alla gånger man blir så tydlig när man ämnar skämta i skrift, får bli tydligare i fortsättningen. Men någon risk att det skulle bli främlingsfientligt från mitt håll föreligger icke.

T.ex vet jag vad Markbor tycker om Boråsare o vad Boråsare tycker om invandrare, så därför kommer jag aldrig bli erkänd Boråsare. Kanske mina framtida barn har en chans, bara de lär sig uttala R ordentligt. :)

towes det blir en rejäl utmaning för mig.. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad vill ni skogsägare media tar upp?

towes  
#192250
Hema skrev:Det vart endast med vetskapen om att folk kan ha lite svårt med skånskan som jag försökte skoja till det lite och trodde att towes och övriga skulle förstå. :)

Det är lugnt, jag har humor o har fattat ironin hela vägen - den är klockren. Hade själv svårt att överhuvudtaget hänga med i tugget när jag flyttade ner. Numera kan man dock hantera en rullebör både fysiskt och verbalt. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).