Skördare

Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

17 inlägg 11761 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191471 Valmet 901-95 med 945 aggregat.

problemet är att aggregatet inte tiltar upp som det ska.

Man måste trycka på "upp tilt" på den vänstra spaken och samtidigt (eller efteråt) trycka på "aggregat stäng" på höger spak.

Vad kan det bero på?



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

i skogen  
#191491 Är det inte aggregat öppna du måste trycka på högerspaken? isåfall kan det vara en diagivare som spökar.
kolla i ellådan så att lysdioderna för båda diagivarna lyser riktigt som de ska.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191495 Kolla så inte den ena generatorn har fallit bort.Går varvräknaren?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191611 Diagivarna borde fungera. Har kalibrerat enligt boken. Först grundkalibreringen med lysdioderna och sedan med ett järnrör. Har inte kunnat köra nått träd. Bara några klena vedpinnar.

Knappen man måste trycka på heter "aggregat stäng" på höger spak enligt boken.


Skrev in diametern på järnröret. (115mm, kan det spela roll att det inte var ett 100mm järnrör?)

Nu syns det värdet (115mm) på displayen när man apterar bredvid stockdiametern. Brukar diametern på kalibrerings järnröret synas när man kör?

Det är VMM-2000 förresten.

Ska kalibrera om och gå in i datorn och se om jag hittar diameter givarna.

Har inte kollat upp generatorerna men jag har inte märkt nått konstigt med dom eller varvräknaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191615 Har bytt en trasig (enligt ohm mätaren) magnetspole. "magnetventil pålastning". Sitter längst ner på ventilpaketet bak på hytten. Märker ingen skillnad. När jag ansluter kontakten ändras ljudet på skördaren lite så ventilen borde fungera tycker jag.



Mätte strömmen på ventilen "magnetventil högtryck".

I viloläge har den ungefär 8volt.
Den går upp på 24 volt när jag kör sågen.
När man kör andra funktioner går strömmen upp till 24volt ibland men det är så kortvarigt att det är svårt att se på voltmätaren.


Förklara gärna vad dom här ventilerna ska göra och när dom ska göra saker.
Senast redigerad av mimeck sön 28 okt 2012, 15:17, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191626 Jag hadde så att när jag tog tiltupp så föll den ner om jag inte satt å höll knappen.Felet va att ena generatorn inte gav signal o varvräknaren inte funka, den på panelen.Jag hadde maxi i maskin.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191768 Måste man koppla bort en generator och mäta på den andra eller hur blir det när det är två generatorer?

Har signalen till varvräknaren (är det den som är "W" på generatorn?) någon funkton för resten av skördaren.
Kan man mäta signalen med vanliga hemmapular instrument?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191795 Jag kommer inte ihåg men det va en klen liten kabel som va av alldeles vid generatorn.Tror det stämmer att det är w som är för varvtalet.Är den analoga varvräknaren död?

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191854 Hej!

Det är nästan alltid nåt strul med diametermätningen ifall du måste trycka "aggregat stäng" för att det ska tilta upp.
(Det finns en funktion som tillåter att tilta upp aggregatet samtidigt som man tvingar det att vara stängt, därav denna funktion)

Ändrar sig diametern när du öppnar knivarna?
Diametern ska vara typ 8-900 nånting när knivarna är öppna.

Det kan vara flera fel. Om till exempel den ena diametergivaren är trasig eller lös så får du bara 4-500 i diameter med knivarna öppna och då tiltar det inte upp.

Datorn väntar alltid på att diametergivarna ska ge signal att knivarna är helt öppna innan den ger tilt upp.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

mattias  
#191954 Vi hade samma problem ifjor på en 901a med 945 aggregat och maxi dator. Då var det ena diametergivaren som lossnat. Så jag gissar på det.

Hoppas det löser sig. //Mattias

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191962 Höll på lite med datorn idag. (vmm-2000)

Hur gör man för att kontrollera dia givarna i datorn?

Måste man ha dia givarna lösa så man kan vrida dom för hand eller går det att köra knivarna samtidigt som man kollar värdena?

Jag såg nått värde på givarna i datorn men eftersom att aggregatet inte gick att manövrera samtidigt så blev jag inget klokare.

Ska ägna lite mer tid åt det här senare i veckan. Det bär ju emot att behöva ringa komatsu och få hem en mekare för nått som antagligen är hur simpelt som helst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

meknisse  
#191968
mimeck skrev: Det bär ju emot att behöva ringa komatsu och få hem en mekare för nått som antagligen är hur simpelt som helst.


De kan nog ge lite goda råd via telefon.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

machonisti  
#191969
meknisse skrev:
mimeck skrev: Det bär ju emot att behöva ringa komatsu och få hem en mekare för nått som antagligen är hur simpelt som helst.


De kan nog ge lite goda råd via telefon.

Eller så flyttar mekaren hem till dig en tid

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192013 Har aldrig använt VMM-2000, men på VMM 1000 så ser man hela tiden den uppmätta diametern i displayen.
Med aggregatet stängt ska displayen visa runt 40mm (minsta massavedsdiameter) och helt öppet ska den visa typ 900mm (med 942-aggregat, kanske mer med 945)
Du kan ju mäta avståndet mellan knivarna och jämföra med värdet som displayen visar, för jag antar att VMM-2000 också visar längd och diameter i displayen?

Om en givare krånglar eller är lös men den andra givaren fungerar så ändrar sig ändå diametern i displayen när man öppnar/stänger aggregatet, men den ändrar sig inte så mycket som den borde.

När du grundjusterar diametergivarna (röda lysdioderna i aggregatdatorn) så ser du ju om givarna fungerar när du vrider dom. Lysdioderna ska vara släckta större delen av varvet för att tända sig i den position de ska ha när aggregatet är stängt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 901 tiltar inte upp aggregat

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192032 De blir nog till att ta fram verktygslådan och skruva isär aggregatet så att du ser om endera diagivare är lös. Inte alls så komplicerat. Har haft problemet ett antal gånger på den tiden jag körde 901:a med 942/945 aggregat.

Mvh Matsimon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).