Arbetskläder för skogen

Huggarkänger

39 inlägg 38585 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarkänger

vildsvinsgalt  
#186708 köpte husqarnas huggakänga helt kassa har gått upp i sömm vid hällen det värka var ett standard fel har någon förslag och erfarenhet på känger som håller bra :sad:



   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

jonsered95  
#186721 Jag har ett par huggarkängor av märket meindl och de är jag riktigt nöjd med, har haft dem i ett halvår, men de kostar ju en del osså. Men jag har hört att de ska va riktigt bra och än så länge är jag grymt nöjd med dem, hur sköna som helst.

http://www.google.se/imgres?num=10&hl=s ... s:19,i:185

MVH Philip.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

cruisern  
#186739 Jag kan också rekommendera Meindl huggarkängor. Jag har haft ett par Meidl Woodwalker Pro sedan knappt ett år och är jättenöjd. Normalt köper jag allt lokalt på hemmaplan men denna gång köpte jag online från England p.g.a. stor prisskillnad. . Jag köpte från Honey Brothers, http://www.honeybros.co.uk

Ett par Meindl Woodwalker Pro kostar idag £145.00 inkl moms (som i England är 0% på skyddskläder vid privatköp) Ett par Meindl Airstream (som jonsered95 köpte) kostar där £174,00

Frakten kostade £24.50 så totalt blev det i mitt fall £169,50 motsv drygt 1800kr. Leveranstiden var 4-5 dagar och då kom kängorna hem till bostaden.

Båda dessa kängor kostar i Sverige från 3000kr plus ev. frakt, så det är en signifikant skillnad.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186741 Är dessa så lätta så man gärna använder det när man kör röjsåg? Vattentäta så man kan röja i mossar?

Hur gjorde du för att få rätt storlek?

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Nonkan  
#186744
vildsvinsgalt skrev:köpte husqarnas huggakänga helt kassa har gått upp i sömm vid hällen det värka var ett standard fel har någon förslag och erfarenhet på känger som håller bra :sad:


Det finns ju inga sömmar vid hälen sedan 2007 ca? Hur gamla är de och hur mycket har du använt dem? Är de nya så är det bara att reklamera, inga konstigheter. Har du använt dem 5 år yrkesmässigt (köpta 2007 kanske?) så skulle inte jag säga att de är "helt kassa"...

Stihls Ranger GTX och Husqvarnas Technical 24 är bra kängor också. Det viktiga är att se till att de uppfyller alla säkerhetskrav, sedan är det väl en smaksak vilket märke man väljer.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

cruisern  
#186747 Kängorna känns lite styva under de först 2-3 gångerna man använder dom. Sedan formar dom sig efter fötterna och därefter märker man inte att man har kängor på sig. Nu använder jag inte mina kängor fulla dagar utan det är mest 2-3 timmar på förmiddagen och sedan 2-3 timmar på eftermiddagen. Kängorn är stabila i skogen och klara tuvor, sten och rötter så att man inte gör sig illa.

Kängorna har Gore-Tex foder så dom lär motstå vatten. Jag använder mina både vid motorsågning och vid röjning. Där jag arbetar så är det ibland blött och det har fungerat utan anmärkning. Jag har dock inte gått en hel dag i vatten.

Jag provande faktiskt storleken hos en handlare i Sverige. Tyvärr var säljaren så dålig att jag valde att inte handla där. När jag sökte sedan på Internet fann jag den engelska leverantören.

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

Mad  
#186832 Är dessa huggar kängor så lätta och sköna att de kan användas till lättare skogsvandringar svampplockning mm?
Har ej testat några men funderar på att investera i ett par, har sneglat lite på
Meindl Air stream.
Nån som har såna här på forumet kanske?
Jag tänkte att man kunde slippa att ha flera kängor stående.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

cruisern  
#186834 Om man jämför med en vandring/hikingkänga av bra kvalitet för lättare terräng så är dessa betydligt bättre anpassade för vandring och svampplockning. När man är ute och hugger eller röjer så han man ju full koncentration på arbetet och tänker inte så mycket på vad man har på fötterna. Någon eller några timmar för svampplockning är väl OK, men jag tror det är högst individuellt.

En sak man också bör tänka på är om man vill använda huggarkängorna för fritid och skall köra bil med dom. Har man en liten bil med lite fotutrymme så är inte huggarkängorna de lämpligaste.

Jag stod i valet mellan Airstream och Woodwalker Pro och tyckte att den senare var lite mjukare. Dom är ju också neutralare (för en del kanske lite tristare) i färgen.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

laggar  
#186908 Jag köpte ett par Airstream i våras och de första veckorna var det lite slalompjäx-känsla i dom, men när man har gått in dom så tycker jag att dom funkar riktigt bra som allroundsko när man behöver något lite grövre på fötterna. Jag kan konstatera att jag nog aldrig kommer att stoppa ner fötterna i ett par vanliga huggarstövlar mer!!

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

lodjuret  
#190020 Köpte ett par meidl woodwalker pro för ett par månader sedan, har bara använt dem runt 50 h 50/50 svampplockning-motorsåg/röjsåg.

Är nöjd, hade sedan tidigare ett par meindl vandringskänger som jag varit nöjd med i 6-7 år.
Båda var riktigt stela då de var nya men efter några timmars promenad i skogen så känns det bra.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190051 Köpte Stihls Advance gtx i våras. Har haft dem vid röjning, huggning, körning i skogen. Mycket stabil känga, stela från början men efter första blötan så anpassar de sig efter fötterna. Vid jakt använder jag ett par Haglöfs kängor, jämfört med dem så är ju Stihls lite klumpigare och tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

Jeep  
#191634
cruisern skrev:Jag kan också rekommendera Meindl huggarkängor. Jag har haft ett par Meidl Woodwalker Pro sedan knappt ett år och är jättenöjd. Normalt köper jag allt lokalt på hemmaplan men denna gång köpte jag online från England p.g.a. stor prisskillnad. . Jag köpte från Honey Brothers, http://www.honeybros.co.uk

Ett par Meindl Woodwalker Pro kostar idag £145.00 inkl moms (som i England är 0% på skyddskläder vid privatköp) Ett par Meindl Airstream (som jonsered95 köpte) kostar där £174,00

Frakten kostade £24.50 så totalt blev det i mitt fall £169,50 motsv drygt 1800kr. Leveranstiden var 4-5 dagar och då kom kängorna hem till bostaden.

Båda dessa kängor kostar i Sverige från 3000kr plus ev. frakt, så det är en signifikant skillnad.


Har beställt ett par Woodwalker Pro från UK i fredags, skrämmande att man kan köpa så mycket billigare i UK än hemma (köper även däck & springskor i UK).
Blir mina första huggarkängor så det ska bli intressant att jämföra mot stövlarna...

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191674
Jeep skrev:
cruisern skrev:Har beställt ett par Woodwalker Pro från UK i fredags, skrämmande att man kan köpa så mycket billigare i UK än hemma (köper även däck & springskor i UK).
Blir mina första huggarkängor så det ska bli intressant att jämföra mot stövlarna...


Jag beställde samma i Torsdags, ska dyka upp på Måndag enl Fraktbolaget.

Användarvisningsbild

Re: Huggarkänger

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191679 Vad är priset då du köper från UK respektive Sweden?

Avatar Fallback

Re: Huggarkänger

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191798
OAS-forests skrev:Vad är priset då du köper från UK respektive Sweden?

ca 1800kr ifrån England. 2200+m och frakt i Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).