Vedmaskiner, flishuggar

Snabb vedklyv..

8 inlägg 6048 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabb vedklyv..

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19169 Ni kanske har sett den förut..?
Känns som om att det skulle krävas ett visst mått av dödsförakt för att använda den.. :) http://www.youtube.com/watch?v=2bVAAx3mMKY

Mvh Ulf



   TS
Trejon
Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19170 Det verkar ju vara bara en tidsfråga innan det händer något. Jag såg en likande maskin hos min morfar för 25 år sedan, den är dock skrotad numera.

Den verkar ju inte heller vara vidare snabb, jag tror jag klyver lika snabbt med en riktig yxa!

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19172 Jo..jag har sett liknande vedklyvar av samma typ jag med..Fast då har dom varit inbyggda i en, typ trälåda..Själv så föredrar jag nog hydraulklyven min..

Mvh Ulf

   TS
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19178 aa ser jävligt farligt ut :S jag hade ju inte velat ha fingrarna emellan iallafall :P

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19179 Om det är en sån här du tänker på så var dom ganska vanliga i Sverige förr.

http://www.blocket.se/vi/14931447.htm?ca=13_s

Jag har en står vid mitt torp o jag klyver spisveden med den fortfarande. Lite otäcka första gången man kör den men när man vant sig är dom riktigt snabba faktiskt, går nog nära dubbelt så fort mot en hydraulklyv. Dom har en begränsning i diametern på kubben på ca 30cm.
Inte heller alls så farlig som den på filmen.

Magnus M

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19182
Magnus M skrev:Om det är en sån här du tänker på så var dom ganska vanliga i Sverige förr.

http://www.blocket.se/vi/14931447.htm?ca=13_s

Jag har en står vid mitt torp o jag klyver spisveden med den fortfarande. Lite otäcka första gången man kör den men när man vant sig är dom riktigt snabba faktiskt, går nog nära dubbelt så fort mot en hydraulklyv. Dom har en begränsning i diametern på kubben på ca 30cm.
Inte heller alls så farlig som den på filmen.

Magnus M

Va precis en sådan jag tänkte på.. :) En granne hade en liknande..men jag vet inte om han drev den med en för dålig motor eller nåt..För vedbitarna fastnade och han slet och drog och var inne med både fingrar och händer i maskinen..Trots att jag inte var så gammal då.. så gick det rysningar genom kroppen när jag såg hans oförsiktighet..

Mvh. Ulf

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19189 Då var han nog ovan eller så hade han för dåligt med remvax :) .
Precis som när man klyver med yxa så gäller det att "läsa" vedträt o ta det på rätt håll.
Det som kan va farligt med dom är om man inte håller reda på var på varvet kniven är. Jag lägger aldrig dit trät förrän jag sett kniven passera, då vet man hur lång tid man har tills den kommer igen. Skulle man ha trät halvvägs in eller lutar det så änden inte ligger an mot anhållet så kan trät slå upp. Det har hänt mig 1 gång på 25 år. Det vart en ömmande tumme i ett par dar. På 80talet klöv vi 25m om året men sen -95 så kör jag bara 1m/år med den.

Magnus M

Avatar Fallback
Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19192
Magnus M skrev:Då var han nog ovan eller så hade han för dåligt med remvax :)

Eller också..Så var han som vanligt..Inte helt nykter..! :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).