Vedmaskiner, flishuggar

Bala Agris nya processor?

18 inlägg 10628 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bala Agris nya processor?

herjman  
#191338 Någon som sett Bala Agris nya maskin 450 in action eller vet vad den kommer kosta?

Föregångaren 410 tycker jag är dyr om man tex jämför med Tajfun, men 450mm kapdiameter imonerar!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

loppan  
#191343

Den verkar klara rutten björk i.a.f. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

herjman  
#191358 Svårt att uttala sig om hur bra den är men imponerande med 45 cm som sagt, beroende på pris..

   TS
Avatar Fallback

Re: Bala Agris nya processor?

Xon  
#191704 45cm och så klarar den bara av 6dels yxa.. Lycka till att sälja den maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

stegmaster  
#191712 Har alltid tyckt at dessa maskiner från Bala Agri ser billige ut, med udda løsninger och klent bygda.
At dom säljs i Norge av dom som ochså säljar Kisa vedmaskiner, visar vel at man talar om et budgettmärke.
Själv skulle jag aldrig köpa en bala, tajfun verkar vara et mycket bättre köp, even Hakki, japa och palax skulle jag ta före en Bala.
Ska tilläggas at jag aldrig har testat eller sett en Bala Agri maskin "live".

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191721 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-VjJVPfqXP0[/youtube]

Ja det var ju ett rejält svärd och intressant trpbandslösning, trist dock med lösa plåtar.
Får man den för 50000:- med traktor och eldrift så blir det nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

loppan  
#191749 Bor själv inte särskilt långt från Nossebro där Bala ligger.
Har aldrig vart särskilt imponerad av deras konstruktionslösningar,den enda maskinen som är vettig är den lilla 320.
När jag för ett o ett halvt år sedan stod i begrepp att investera i ny vedmaskin så var bala med på listan(Bala 410).
Då det tydligen var fullt i deras orderböcker för tillfället så föreföll det inte som om dom var särskilt
intresserade att sälja och att diskutera pris var inte att tänka på med deras återförsäljare.
Knappt ett år senare skickade dom av folk p.g.a minskad produktion.

Sen blev det en Palax ks 35 som jag är mycket nöjd med som dessutom var billigare.

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

herjman  
#191773 Nån som vet priset på 450?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

stegmaster  
#191856
herjman skrev:Nån som vet priset på 450?


Det er fortsatt en prototyp, skal leveras til kund i mars 2013. (enligt Norsk ved)
Den var dessutan treg på klyven, 4 sek t/r var inte direkt imponerande.
Men tanke på at en 410 kostar ca 110,- så blir det nog närmare 150 tkr och inte 50 som mr slurfi var inne på. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

herjman  
#191858 Då är man nästan dum om, man inte väljer tajfun i den prisklassen

   TS
Avatar Fallback

Re: Bala Agris nya processor?

Ingoberra  
#191886 Läste nån artikel där det stod att den flygplansinpirerad eller nåt sånt. Vad fanken menar dom med det?

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191900
stegmaster skrev:
herjman skrev:Nån som vet priset på 450?


Det er fortsatt en prototyp, skal leveras til kund i mars 2013. (enligt Norsk ved)
Den var dessutan treg på klyven, 4 sek t/r var inte direkt imponerande.
Men tanke på at en 410 kostar ca 110,- så blir det nog närmare 150 tkr och inte 50 som mr slurfi var inne på. :wink:


Hehe!
Nä precis man får den inte för endast 50000:- och då är den inte prisvärd imho.

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191939
Xon skrev:45cm och så klarar den bara av 6dels yxa.. Lycka till att sälja den maskinen.


Å vilken yxa sen. Två små bitar o fyra stora. Det blir ju rejäla klumpar. Det blir mycket att klyva om om man skall ha brasved. På Hakki Pilken är yxan funtad så det blir fyra små o två stora bitar.

Avatar Fallback

Re: Bala Agris nya processor?

Xon  
#193081 Jag var på en demo visning av 450 förra veckan. Den fanns i 2 versioner ang tryckkraften.
Priset skulle hamna på ca 180.000 och den ska ersätta 410. 8 kniv håller dom på att testa ut tydligen.

Användarvisningsbild

Re: Bala Agris nya processor?

loppan  
#193092 180000! när det finns Tajfun etc.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).