Små skogsmaskiner och övriga maskiner

kranman bison

50 inlägg 38292 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#188008 ja du kör mycket åt andra o så kör ja all avverkning på min skog från röjning till sista :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

Boarpan  
#188013 Räknat och räknat och det blir alltid billigare att leja in. Gör allting upp till 1/2 gallring i min skog efter det blir det inte lönsamt för mig. Så det är bara att sukta efter denna maskin som du köpte. Skall bli kul med en liten resume vad du tycker. Kollade priset på bara kärran till bison och du får nästan fronten på köpet. Så lycka till

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#188014 jo visst är de billigare att låta maskiner göra jobben men ja vill ha småa stickvägar eller inga i min skog o så maskiner är större än bison få inte komma in på min skog :)

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

axwell  
#188018
mrvimek skrev:Inlägg av mrvimek » 27 minuter sedan.
jo visst är de billigare att låta maskiner göra jobben men ja vill ha småa stickvägar eller inga i min skog o så maskiner är större än bison få inte komma in på min skog :)

Ett starkt argument för att göra det själv, även om någon annan kunde ha gjort det snabbare.
Hellre småskaligt än "Fort och fel".

Lycka till med det eventuella köpet!

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#188023 ja tack vi få se hur de blir o ni är välkommen att hälsa på:)

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

skogshasse  
#188088
mrvimek skrev:ja tack vi få se hur de blir o ni är välkommen att hälsa på:)

okej var då

Avatar Fallback

Re: kranman bison

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188090
mrvimek skrev:ja du väldig lätt att resa sig om man kör de är många hål i marken o slippa stå på knä o en väldigt tippig av sig även me lass tyvärr

Resa sig?? har jag inte varit med om. Innan jag lärde mig maskinens begränsningar så tippade vagnen ett antal gånger men nu har jag lärt mig hur den kan användas och hur man ska köra i olika terräng. Tror det beror mest på föraren om man tippar och det kan händ på alla maskiner.

Det jag inte är nöjd med på 101:an är den osynkade växellådan.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

ulfgustav  
#188106 Då jag tittat på Kranman-Bison på hem sidan så tycker jag inte den verkar så intressannt, ok komforten är möjligen bättre, men med denna långa nos och låga markfrigårng främst under framdelen så kommer man att sitta fast på många ställen där man med lätthet kör med Minimastern. Arrgumentet att man manuellt måste fälla robson driften tycker jag inte är något problem går på någon minut

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#188113 ja ha kört på alla sorter av mark o ja är inte nöjd me vimeken för just arr den vill resa sig om man kör mer i en grop me bakhjulen o så är stödbenen inte så stadig o att man måste sitta på knä o de känns på efter 8 timmar i skogen ren körning o ja håller till i sundsvall

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

axwell  
#188123
skogshasse skrev:Inlägg av skogshasse » Igår, 22:46

mrvimek skrev:ja tack vi få se hur de blir o ni är välkommen att hälsa på:)


okej var då


Det är risk för att skogshasse och jag dyker upp sen vi vet om det blev affär.
På ett eller annat sätt skall vi nog hitta, troligen inget problem.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

Boarpan  
#188158 Ja alla älskar vi ju just vår maskin och den är bäst. Hatten av för dig Mrvimek som vågar satsa på en oortodox lösning.
Var och kollade på en 1gallring som en med alstor och manuellhuggning åstadkommit oerhört fint gjord.

Användarvisningsbild

Re: kranman bison

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188176
mrvimek skrev: att man måste sitta på knä o de känns på efter 8 timmar i skogen ren körning o ja håller till i sundsvall

Förarens arbetsställning vid krankörning kunde vara bättre, håller med om att det är slitsamt om man kör heldagar. Jag har en Vimek 620 och kör ca 80 timmar per år. Det blir kanske tio lördagar per år och då tycker jag att det är acceptabelt ändå. Om man fick önska vill jag att Vimek ordnar en elekrisk blokering av driften då stödbenen är nedfällda samt att få en bättre koppling och växellåda. Annars är jag i stort sett nöjd, den har ju många bra sidor oxå såsom; stark kran och vinch, snabb (28 km/tim), bra markfrigång, bra framkomlighet och möjlighet att dra vanliga bilsläp om man kopplar bort timmerkärran.

Avatar Fallback

Re: kranman bison

mrvimek  
#191623 hej p g a av matförgifting o förkylning så ha man inte haft tid att kolla nå mera o fått pris o ja fick för dåligt i inbyte mot va vimeken kosta så ja vänta på mera svar från andra återförsäljare så vi få se hur de blir ha en skön höst alla

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman bison

axwell  
#191630
mrvimek skrev:hej p g a av matförgifting o förkylning så ha man inte haft tid att kolla nå mera o fått pris o ja fick för dåligt i inbyte


Hårda bud med matförgiftning, inte i Sverige väl?

Du sitter ju inte helt i sjön med Vimeken, fast jag skulle inte heller vilja sitta vriden på tvären eller stå på knä för att nå ventilpaketet.

Får hoppas på bättre bud från annan ÅF.

Krya på dig!

Användarvisningsbild

Re: kranman bison

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191639
axwell skrev:Du sitter ju inte helt i sjön med Vimeken, fast jag skulle inte heller vilja sitta vriden på tvären eller stå på knä för att nå ventilpaketet.

Jaja, riktigt så illa är det inte med Vimeken, jag brukar stå omvänd grensle öven stolen. Har kört varje helg nu sept-okt, jag tycker första gången efter sommaren var jobbig men det går bättre ju mer man kör. Ungerfär som med huggingen. Handlar väl om att vänja kroppen med fysiskt arbete helt enkelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).