Skotare

Köpa beg skotare !

32 inlägg 19906 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18964 Är stödben extram på 12 tonaren :shock: :shock: Det trodde jag inte om moheda.. Men 12 tonarens kran är något extremt stark som alla moheda jag har kört 😈 Dom är inte så starkar som en skotare men dom är mycket starkare än många andra vagnar :wink: .. Jag hade sattsat på att köpa något av dessa förslagen.. Valmet 605, valtra 6300 eller valtra 6400 om du vill har en riktigt bra traktor till en 12 tons moheda :wink:
Fördelen med valmet 605 är ju att den är billigare att köpa och sen har den en mer rymligare hytt invändigt än dom andra. :D

Rottne skotare
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18978 går väl bra med 705 och 805 oxå! N82 eller N92 ifall du vill ha nåt nyare, men dom e ju rätt dyra oxå!

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18989 Ja.. Detta är nog till en bonne tror jag och då ska det ju hälst vara äldre maskiner med mindre el som tåll mööe stryk :) Valmet 607 och 608 tycker jag är förstöra för en sån vagn.. fast kanske inte för har man en egen pump till vagnen så krävs ca en 100 h traktor till det ungefär :!:

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18992 det finns väll inga valmet 607 och 608. menar du inte 705 och 805.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19008
Ungdomshuggare skrev:Ja.. Detta är nog till en bonne tror jag och då ska det ju hälst vara äldre maskiner med mindre el som tåll mööe stryk :) Valmet 607 och 608 tycker jag är förstöra för en sån vagn.. fast kanske inte för har man en egen pump till vagnen så krävs ca en 100 h traktor till det ungefär :!:


607 och 608 är det de traktorerna som brukar vara gula

Avatar Fallback
stefan andersson  
#19024 Har fått ett pris på en ny moheda M100/4wd med vinch 6,5 m kran o jag skulle få ge 240000 för den och jag tror den skulle passa min 665 som handsken men det är mycke pengar o man får en skapligt fin skotare för den summan...

   TS
Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19043
valmet901 skrev:
Ungdomshuggare skrev:Ja.. Detta är nog till en bonne tror jag och då ska det ju hälst vara äldre maskiner med mindre el som tåll mööe stryk :) Valmet 607 och 608 tycker jag är förstöra för en sån vagn.. fast kanske inte för har man en egen pump till vagnen så krävs ca en 100 h traktor till det ungefär :!:


607 och 608 är det de traktorerna som brukar vara gula


Dom röda.

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19054
stefan andersson skrev:Har fått ett pris på en ny moheda M100/4wd med vinch 6,5 m kran o jag skulle få ge 240000 för den och jag tror den skulle passa min 665 som handsken men det är mycke pengar o man får en skapligt fin skotare för den summan...


har 665 den lilla hutten?

Avatar Fallback
stefan andersson  
#19095
Valtra skrev:
stefan andersson skrev:Har fått ett pris på en ny moheda M100/4wd med vinch 6,5 m kran o jag skulle få ge 240000 för den och jag tror den skulle passa min 665 som handsken men det är mycke pengar o man får en skapligt fin skotare för den summan...


har 665 den lilla hutten?


Ja det är den lilla hytten men jag tycker ja sitter ok båkåtvänd faktiskt men lite mer benutrymme skulle inte skada

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19101 har man väl kört skotare så vill man inte tillbaka till huggarvagn.....

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19103
Henrik K skrev:har man väl kört skotare så vill man inte tillbaka till huggarvagn.....


det e sant det du säger Henrik.. :D

Avatar Fallback
Ungdomshuggare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19132 Det är det men en traktor med vagn med drift går faktiskt i samma spår som dom om dom inte har kört fast där då 8) Vi kör i samma spår som skotare med mohedan och det går hur bra som hälst :wink:

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19163
Ungdomshuggare skrev:Det är det men en traktor med vagn med drift går faktiskt i samma spår som dom om dom inte har kört fast där då 8) Vi kör i samma spår som skotare med mohedan och det går hur bra som hälst :wink:


ja men det vi menar är ju att det e mycket bekvämare att köra en skotare om du jämför med en traktor.. kranen går mjukt och fint och det e oftast inga problem med balansen.
du sitter mycket bättre i en skotare och det är mycket lättare och backa in på tex backvägar :D

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19167
timberjack810c skrev:
Ungdomshuggare skrev:Det är det men en traktor med vagn med drift går faktiskt i samma spår som dom om dom inte har kört fast där då 8) Vi kör i samma spår som skotare med mohedan och det går hur bra som hälst :wink:


ja men det vi menar är ju att det e mycket bekvämare att köra en skotare om du jämför med en traktor.. kranen går mjukt och fint och det e oftast inga problem med balansen.
du sitter mycket bättre i en skotare och det är mycket lättare och backa in på tex backvägar :D


Precis.
Far körde traktor å huggarvagn förut å sen ordnade jag med en Rottne Blondin. Nu finge man väl muta han om han överhuvudtaget skulle köra huggarvagn igen....

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19168
Henrik K skrev:
timberjack810c skrev:
Ungdomshuggare skrev:Det är det men en traktor med vagn med drift går faktiskt i samma spår som dom om dom inte har kört fast där då 8) Vi kör i samma spår som skotare med mohedan och det går hur bra som hälst :wink:


ja men det vi menar är ju att det e mycket bekvämare att köra en skotare om du jämför med en traktor.. kranen går mjukt och fint och det e oftast inga problem med balansen.
du sitter mycket bättre i en skotare och det är mycket lättare och backa in på tex backvägar :D


Precis.
Far körde traktor å huggarvagn förut å sen ordnade jag med en Rottne Blondin. Nu finge man väl muta han om han överhuvudtaget skulle köra huggarvagn igen....


kan tänka mig det :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).