Mange skrev:Jag är nog tjatig, men vill gärna ha svar på om avgas portens ner kant redan ligger under kolv, gör det väl ingen nytta o sänka den mer?
Tar mig friheten att spekulera. Ursäkta om jag slösar med era pixlar.
Om portens underkant ligger nedanför kolvens överdel i nedre dödläget så blir det ju ett trappsteg som avgaserna ska ta sig förbi och om man sänker underkanten på porten mer blir det steget större. Plötsliga ändringar av arean brukar väl sänka gashastigheten, för att få så hög gashastighet som möjligt ska man väl försöka få så mjuka övergångar som möjligt? Spontant känns det som det skulle bli lägre gashastighet om undre kanten på porten sänks mer. I varje fall för en port med rak underkant.
Men om man har en oval port då? Kanske man behöver sänka underkant på porten lägre än kolven för att tillfredsställa följande krav:
1. Öka den portarea som är över kolven i nedre dödläget.
2. Inte höja porten pga att man inte vill ha en toppigare register.
3. Behålla en oval och kolvringsvänlig form.
Tredje punkten är grundbulten i det här resonemanget. Om man vill öka den använda portarean (ovanför kolven i nedre dödläget) och samtidigt vill ha en snäll oval form på porten så måste nedersta kanten på porten gå lägre och lägre ju mer portens area ökas.
Men jag sitter ju bara här och gissar. Välkomna att berätta var jag tänker fel. Eller rätt. Det händer det med.