Bioenergi

Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

41 inlägg 56286 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Skogstinsen  
#190314 Vad tror ni bättre vetande?

Mitt hus är på 115m2 med golvvärme på nedre plan, element på övre, och ett pannrum/garage med golvvärme på 60m2. Så totalt 175m2. Det är nya fönster och tilläggsisolerat.

Kan man satsa på en panna över 50kw, såsom atmos 50kw och runt 5m3 vatten eller en calmar v65?

Är det overkill för ett såpass litet hus som mitt eller kan man ha ett så stort system för att få det bekvämt på vintern?

Eller räcker det med en panna på 40kw och runt 3m3 tank?

Kanske bättre att slå till på en stor panna och mycket vatten för att slippa bo i pannrummet då tempen kryper ner mot 30 grader kallt!

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

herjman  
#190328 Jag värmer ungefär lika stor yta som du och jag har som sagt atmos 50 kw och 5.5 m3 tank. När det är som kallast (i skåne) eldar jag var tredje dag och då har jag en frusen familj som gillar halvtimmesdushar i 40 gradigt vatten. :lol:

Hade jag gjort om det hade jag satt in 75 kw panna och minst 6m3 tank.

Min panna är liite för liten till tankvolymen men det funkar, jag eldar 2,5 inlägg blandved (Asp, ek och ask) = björk i energiinnehåll

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Skogstinsen  
#190329 Men i skåne har ni väl inte kallare än minus 20 på vintern? Så 4m3 passar bättre till den pannan?

Hur är keramiken i atmos? Måste man byta ofta?

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

herjman  
#190497 Jodå nog har vi kallare än -20 ibland men det är inte ofta. -28 har varit det kallaste jag sett under de tio år jag bott här nere.

Ja 4m3 passar nog bättre, men har man inget för sig kan man elda 3 ggr.

Keramiken har hållt hittils, bara min andra vinter med pannan, den är dessutom billig om man jämför med tex Baxi

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Skogstinsen  
#190644 Köpte du från en svensk återförsäljare? Eller från cotly.com? Man skulle spara många tusen på att köpa direkt från Polen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

herjman  
#191391 Jag köpte direkt av atmos sverige, hade brådis. men med lite mer planering skulle man köpt den i tjeckien direkt.

En annan sak jag hade övervägt idag är att kunna elda med klammerved, för att citera norrlands störste författare (1m vedbitar).
Det går fortare att klyva upp årsförbrukningen då, färre klyvmoment det gör stor skillnad!

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

norrskog  
#191400 Har sökt på pannor som tar enmetersklampar men finner inget resultat på detta. de längsta klabbarna var 70 cm den kunde svälja. Men blir bränntiden den samma ?? Borde gå åt mer ved med så stora bitar

Användarvisningsbild

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

herjman  
#191446 Jo man får väll ofta in en större vedvolym i dessa pannor och då behövs ju färre ilägg. Det går inte åt mer ved på årsbasis.
Det är ju vid upptändning av pannan man eldar åt kråkorna, desto färre upptändningar per år och bra verkningsgrad på pannan desto mindre ved går det åt på årsbasis

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

339  
#192723 Välj en toppmodern vedpanna med spaksotning, lamdastyrning och separat tändlucka. Kostar en slant extra men gör vedeldningen till en fröjd. Ingen konst för även kärringen eller ungarna att fjutta på en brasa. Kolla ETA sh 40 eler Fröling S4 40. Runt 200 L vedmagasin så en 5 kubik tank skulle vara lämplig.

Vedeldning ska vara enkelt och rationellt så snåla inte på en billig skitpanna som ryker, övertänder och kräver en ingenjörsexamen för att kunna eldas. Då lessnar man fort.

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

Initium  
#192839 Kjøp ikke ett elektronikkmonster som du ikke kan underholde selv. LCD paneler, manøverdon osv er kjekt å se på, men ikke særlig praktisk når det krangler. Et åskvåader - og du må ut med et ukjent antall tusenlapper...

Jeg kjøpte Calmarpannan V33. Funker hyfsad...

Avatar Fallback

Re: Ny vedpanna ,vilken skall jag välja?

339  
#192931 En Calmarpanna kan man knappt elda torrgran med för då övertänder vedmagasinet. Fläktarna går även sönder stup i ett (behövs inte ens åska) så en sådan panna avråder jag alla ifrån.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).