Bioenergi

Flismaskin max dia?

16 inlägg 14824 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flismaskin max dia?

värmSkog  
#191293 Hej! Jag ska under vintern manuellhugga på en tomt, ett 50tal träd kanske och eftersom jag ska ta rätt på riset så tänkte jag göra det enkelt för mig, jag tänkte fälla träden sedan kapa upp i 4meters stockar kanske? och köra ut virket med riset kvar på.

Så min fråga är hur grovt en flismaskin klarar av?? förstår att det kanske skiljer endel på olika modeller osv. Någan kanske vet på ett ungefär här iaf



   TS
Avatar Fallback

Re: Flismaskin max dia?

Xon  
#191302 80cm klarade vår lastbilshugg som vi hade ute på ett jobb. En hugg av skotarmodell klarar troligtvis lite mer.

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

värmSkog  
#191303 tack för ditt svar! Isåfall borde de flesta träden gå i tuggen. Jag vet att en flismaskin är känslig för sand, sten, metall osv. Men hur är det om det sitter spik i någon stam?? som det ofta tyvärr gör på tomter 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: Flismaskin max dia?

alfred  
#191350 Jag flisar Inte över 60 cm, helst inte över 50 cm! Frestar för mycke på grejerna.I en bruks 805, skotar buren.

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

värmSkog  
#191362 Jag förstår att det måste fresta grejerna hårt om det blir för grovt. skulle tro de flesta träden är ca 45cm i rotskär sen tror jag det var 3 som säkert är mellan 70-80cm vid rotskär, men där kan man ju ta bort nån kubbe på varje till ved..

ställer samma fråga igen.. hur farligt är det om det skulle sitta någon spik i nån stam?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flismaskin max dia?

norrskog  
#191401 man har ju sett på tuben i mellanåt hur de flisar gamla sj och engångspallar. Och det verkar gå fint. Åtmistonde de min de filmade

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

värmSkog  
#191412 isåfall borde de ju vara lungt. Det är inte så att det är en med kross du har sett?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flismaskin max dia?

alfred  
#191420 En spik gör ett hack i knivarna,flera spikar så kan knivarna vara skrot.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

värmSkog  
#191423 fan det var ju inte bra! Som sagt många gånger sitter det ju spik i träden på tomter, gamla fågelholkar, barn som byggt kojor en gång i tiden osv :x

   TS
Avatar Fallback

Re: Flismaskin max dia?

alfred  
#191428 Jo det kan vara ett problem, Upplys maskinisten om detta innan så att han kan ha lite koll när han matar in. Finns inget värre än när markägaren kommer i efterhand och säger, ja med det visste jag att det fanns föroreningar i vältan. Kan vara så att maskinisten fäller ihop kranen och tackar för sig om han inte har blivit upplyst innan.Kan dimpa ner en räkning för ett par nya knivar oxså.

Men som sagt,för ett samtal innan så brukar det lösa sig.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

värmSkog  
#191434 Jepp ska ta och prata med personen som ska flisa när det blir aktuellt. pratade med en köpare på ett bolag som vill köpa flisvirket, så han vet redan att det kan förekomma spik men han trodde inte att det borde vara några större problem.

Tack för alla svar iaf, nu vet jag lite mer :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706203 Någon som är uppdaterad på vad/vilka som är en bra flishugg? Traktordriven (75Hk), behöver inte vara särskilt mobil. Klara upp till säg 20, i diameter.

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

Bax  
#706221 Jag skulle säga en Edsbyhugg eller Bruks 722 i fint skick. Men 75hk får det jobbigt när man går över 15cm..
Den finns en Edsbyhugg på Klaravik i Sundsvallstrakten just nu.
Hydraulmatning = ett måste!
Hade du lite mer hästkrafter skulle jag säga en Laimet HP21, de kan ha bytt namn till PS21 nu.

Avatar Fallback

Re: Flismaskin max dia?

axwell  
#706238 Ja här har du huggen som ser ut att väga 1 ton.
Kan Forden hantera det?

https://www.klaravik.se/auction/product ... e=blocketa

Användarvisningsbild

Re: Flismaskin max dia?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#706248
axwell skrev:Ja här har du huggen som ser ut att väga 1 ton.
Kan Forden hantera det?

https://www.klaravik.se/auction/product ... e=blocketa


Lyfter cirka 2 ton så det lär gå. Men tänker mig nog ha den mest stationär så förflyttningar med den blir sällan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).